Aktualno

Kruzeri kažnjeni sa 767 tisuća kuna zbog sumpornog onečišćavanja

c kruzeri 8

Prošle godine Lučka uprava Dubrovnik zabilježila je ukupno 438 ticanja brodova na kružnim putova­njima s kojima je u naš grad pristiglo 732.431 putnika. U 2019. ta će brojka porasti, a s njom eksponencijalno i zarada koje se mjeri u milijunima. Posrijedi je izuzetno unosna industrija od koje profitiraju sve grane lokalnog, ali i državnog gospodarstva. Međutim, malo kome je poznata pozadina priče, odnosno posao nekolicine zaposlenika čija zadaća je da sam boravak na plo­vilu, dakle plovidba te pristajanje u odredišnu luku protekne na sigurno­sno zavidnoj razini kako po putnike tako i okoliš.

Od 1997. Republika Hrvatska je punopravna članica Pariškog Memo­randuma te u sastavu Lučke kapetanije Dubrovnik djeluje tzv. kontrola sigur­nosti plovidbe stranih brodova (Port State Control Officer) koja zapošljava trojicu inspektora – Nikolu Beusana, Igora Jadrušića i Joška Vlašića. Kako bi obnašali svoju dužnost obvezni su proći naobrazbu koja se odvija u por­tugalskom Lisabonu, inače sjedištu European Safety Maritime Agency ili Europske pomorske sigurnosne agen­cije nagon čega stječu licencu koja se obnavlja svakih pet godina. Tako­đer, redovno prolaze obuku pohađa­jući seminare koje održava pomorska sigurnosna agencija – EMSA. Nji­hov zadatak zahtijeva pripremu kako ‘papirnatu’, tako i onu za praktični dio, a za potrebe provjere sigurnosti broda znaju pješke prijeći relaciju duljine od nekoliko kilometara.

Ministarstvo mora, prometa i infra­strukture Republike Hrvatske odobrilo im je i da imaju pravo vršiti laborato­rijske analize goriva kod brodova koji uplovljavaju u naš akvatorij. Uzorkova­nje traje koji sat. Nakon nekoliko dana dobije se dvojezični rezultat koji se potom ubacuje u svjetsku bazu poda­taka. Sukladno ishodu, ako je prona­đena količina sumpora veća od dozvo­ljene zapovjednik i tvrtka se globe, a novac od kazni odlazi u državnu blagajnu.

Udio sumpora u gorivu nakon 2020. smanjit će se na 0.5 posto

— Zbog izbjegavanja zagađenjem sta­kleničkim plinovima u zraku, teži se smanjenju udjela sumpora u gorivu koji pokreće brod. Sredinom 2015. u Europi propisan je način kako ih kori­stiti. Odluka se počela primjenjivati 2016. pa je tako točno određeno kako se trebaju ponašati brodovi koja se nalaze u tzv. SECA području na Baltiku, ali i Mediteranu. To se odnosi na činjenicu da brod koji je na otvorenom moru može upotrebljavati gorivo s postot­kom sumpora do 3.5 posto, međutim već u luci, odnosno sidrištu on ga mora smanjiti na 0.1 posto, a između europ­skih luka dogovoreno je razina od 1.5 posto. Iza 2020. taj iznos reducirat će se na 0.5 posto – objašnjava Nikola Beusan.

Više pročitajte u tiskanom izdanju DuLista!

Pročitajte još

MARIJO SANJA O NOVOM DOMU Mladić velikog srca treba našu pomoć!

Dulist

SLAVODOBITNICA IZ EKVINOCIJA Cvitešić ponovila što je ljetos rekla za DuList

Dulist

Provjerite jeste li u utorak i srijedu bez struje

Dulist