Prošle godine Lučka uprava Dubrovnik zabilježila je ukupno 438 ticanja brodova na kružnim putovanjima s kojima je u naš grad pristiglo 732.431 putnika. U 2019. ta će brojka porasti, a s njom eksponencijalno i zarada koje se mjeri u milijunima. Posrijedi je izuzetno unosna industrija od koje profitiraju sve grane lokalnog, ali i državnog gospodarstva. Međutim, malo kome je poznata pozadina priče, odnosno posao nekolicine zaposlenika čija zadaća je da sam boravak na plovilu, dakle plovidba te pristajanje u odredišnu luku protekne na sigurnosno zavidnoj razini kako po putnike tako i okoliš.
Od 1997. Republika Hrvatska je punopravna članica Pariškog Memoranduma te u sastavu Lučke kapetanije Dubrovnik djeluje tzv. kontrola sigurnosti plovidbe stranih brodova (Port State Control Officer) koja zapošljava trojicu inspektora – Nikolu Beusana, Igora Jadrušića i Joška Vlašića. Kako bi obnašali svoju dužnost obvezni su proći naobrazbu koja se odvija u portugalskom Lisabonu, inače sjedištu European Safety Maritime Agency ili Europske pomorske sigurnosne agencije nagon čega stječu licencu koja se obnavlja svakih pet godina. Također, redovno prolaze obuku pohađajući seminare koje održava pomorska sigurnosna agencija – EMSA. Njihov zadatak zahtijeva pripremu kako ‘papirnatu’, tako i onu za praktični dio, a za potrebe provjere sigurnosti broda znaju pješke prijeći relaciju duljine od nekoliko kilometara.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske odobrilo im je i da imaju pravo vršiti laboratorijske analize goriva kod brodova koji uplovljavaju u naš akvatorij. Uzorkovanje traje koji sat. Nakon nekoliko dana dobije se dvojezični rezultat koji se potom ubacuje u svjetsku bazu podataka. Sukladno ishodu, ako je pronađena količina sumpora veća od dozvoljene zapovjednik i tvrtka se globe, a novac od kazni odlazi u državnu blagajnu.
Udio sumpora u gorivu nakon 2020. smanjit će se na 0.5 posto
— Zbog izbjegavanja zagađenjem stakleničkim plinovima u zraku, teži se smanjenju udjela sumpora u gorivu koji pokreće brod. Sredinom 2015. u Europi propisan je način kako ih koristiti. Odluka se počela primjenjivati 2016. pa je tako točno određeno kako se trebaju ponašati brodovi koja se nalaze u tzv. SECA području na Baltiku, ali i Mediteranu. To se odnosi na činjenicu da brod koji je na otvorenom moru može upotrebljavati gorivo s postotkom sumpora do 3.5 posto, međutim već u luci, odnosno sidrištu on ga mora smanjiti na 0.1 posto, a između europskih luka dogovoreno je razina od 1.5 posto. Iza 2020. taj iznos reducirat će se na 0.5 posto – objašnjava Nikola Beusan.
Više pročitajte u tiskanom izdanju DuLista!