Gradonačelnik Dubrovnika g. Mato Franković i ministar turizma i športa Republike Hrvatske, g. Tonči Glavina su nedavno u Dubrovniku dogovorili da će reći ‘dosta’ povećanju brojki u turizmu, što je zabilježeno u dubrovačkim novinama i na internet portalima.
Kojim brojkama i na koji način će prvi čovjek Grada i ministar reći ‘dosta’ nije baš sasvim jasno, ali bi se moglo razumjeti da se to ‘dosta’ odnosi na broj gostiju u Gradu i na broj smještajnih jedinica, čiji se rast više ne može kontrolirati. Dakle, Grad će idućih godina u stagnaciju i smanjenje i jednog i drugog, jer je broj gostiju sasvim prirodno vezan uz broj jedinica koje tim gostima nude smještaj.
Malo me zbunjuje ta najava, jer nije normalno niti prirodno da se neki gospodarski subjekt odriče poslovnog napredovanja, pa evo nekoliko primjera koji su u kontradikciji s izjavom u naslovu.
Poslovni subjekt Zračna luka Ruđer Bošković je nedavno potpisao ugovor s jednom značajnom low-cost tvrtkom o otvaranju njene baze u zračnoj luci. To je sasvim logičan i opravdan poslovni potez tvrtke koja već u ovoj godini bilježi porast putnika toj činjenici zahvaljujući.
Poslovni subjekt Jadrolinija je na velika zvona najavila otvaranje trajektne linije Dubrovnik-Bari s trajektom ‘Dalmacija’ i s 10 polazaka tjedno na toj liniji. S obzirom da je ‘Dalmacija’ veći trajekt od starog ‘Dubrovnika’ i da ima skoro dva puta više polazaka, za očekivati je i daleko veći broj talijanskih turista. Tko se toj vijesti nije obradovao?
Hotel ‘Belvedere’ će jednom, nadamo se uskoro, doživjeti rekonstrukciju. To znači još više turista u gradu.
Gradnju privatnih kuća i kupnju stanova za iznajmljivanje da ne spominjem.
Hotelski kompleks u Kuparima je, koliko se vidi iz novina, pred realizacijom. To znači još više dnevnih posjetitelja u Gradu.
Ogroman turistički ‘resort’ kod Dola na Pelješcu je, koliko se vidi iz novina, u dogledno vrijeme pred realizacijom. To znači još jedno značajno povećanje izletnika u Grad.
Ako je vjerovati političarima, uskoro će ‘krenuti’ i autocesta do Dubrovnika. Tko se tome nije obradovao? Autoceste se grade radi dovođenja više putnika s automobilima u destinaciju.
Dakle, kome i čemu će se reći ‘dosta’ i sa čime će Dubrovnik dokazati da je primjer upravljanja turizmom?
Na kraju bi se, možda, moglo razmisliti o prestanku promocije Dubrovnika u svijetu, o ukidanju nastupa na turističkim sajmovima, o zabrani dolazaka novinara u turizmu u nas, o zatvaranju Turističke zajednice, o zabrani poslovnih ambicija o povećanju prometa?
Jer što će nama sve to ako smo odlučili reći ‘dosta’ povećanju brojki turističkih dolazaka i noćenja i smanjenju broja apartmana u privatnoj inicijativi. Jeli to taj zaokret u turizmu?
Dubrovnik zaista ima ozbijan problem vršnog opterećenja turistima, ali to se ne rješava populističkim parolama. Na Majorci, u Barceloni, u Veneciji domicilno stanovništvo već viče ‘Tourists go home!’. Hoće li slijediti Dubrovnik?
Ante I. Curać
Neumirovljeni penzioner
U turizmu od 1966.
U Korčuli, 22. srpnja 2024.