Grgo Zečić koji posljednjih pet godina gradi uspješnu modnu karijeru od Pariza do New Yorka, osvrnuo se na probleme dubrovačkog turizma.Trenutno je na uredničkim pozicijama u prestižnim magazinima kao što su Interview, Hero i Numero.
Njegov članak prenosimo u cijelosti.
U Dubrovniku ljetujem posljednjih sedam godina. Daleko sam od onih zaljubljenika koji s Dubrovnikom ljubuju već desetljećima. Do sada sam u životu imao sreće proputovati dobar dio svijeta, živio sam u Londonu, Parizu i konačno u New Yorku. Ali Dubrovnik smatram najljepšim gradom na svijetu
Ništa se ne može usporediti s tom ljepotom. Sjesti navečer u Festivala uz bocu Trapana, otići do Lokruma na kupanje pa riba u Kasara, Stradun u kasno veče… Već od svibnja kao da brojim dane do Dubrovnika. Fabiolu Beracasu poznajem površno preko prijatelja. Isti krug ljudi, iste večere i ista druženja. Fabiola nije milijarderka i nije nasljednica Hearst bogatstva već je pokćerka jednog od “Hearstovaca” koji je oženio njenu majku Veronicu. Pokojni Randy bio je četvrti sin “kralja dinastije”. Njeno bogatstvo dolazi od strane njenog oca Alfreda, utjecajnog venezuelanskog bankara čije prezime Fabiola s ponosom nosi. Posljednjih nekoliko godina Fabiola krstari i istražuje Dubrovnik u koji se bezgranično zaljubila, zapravo toliko zaljubila da je godinu dana prije samog vjenčanja počela pripremati sve detalje. Gosti su dobili prekrasne, kaligrafski ispisane pozivnice uz predivan vodič koji govori o povijesti znamenitosti Dubrovnika gdje će se slavlje održavati. Ljepši turistički vodič nisam nikad vidio. Od ranog proljeća cijeli društveni New York pripremao se za vjenčanje. Dolazak je najavila Lauren Santo Domingo, ledena kraljica društvene scene Velike Jabuke koja doslovno dirigira tko je tko i tko je zašto.
Fabiola Beracasa vjenčanje
Pripadnice svih dinastija pripremale su svoje kofere: Missoni, Roitfeld, Brandolini… Sletjeli su Derek Blasberg, urednik koji je ujedno najbolji prijatelj svih moćnih žena New Yorka, Tom Guinness, nećak slavne Daphne Guinness. Vladimir Roitfeld, sin svima poznate modne urednice Carine. Najpoznatija svjetska make-up artistica Pat McGrath, kreativni direktor kuće Givenchy Riccardo Tisci, najbolji prijatelj i PR Valentina Carlos Souza i još cijela vojska bogatih i moćnih imena koje je Dubrovnik itekako zaintrigirao.
U New Yorku priča otprilike ide ovako: “U St. Tropezu ljetuju samo neznalice i ‘novi bogataši’ poput Rusa koji su zavladali nekad omiljenom destinacijom”. Capri je novi St. Tropez ali traži se druga prijestolnica nakon Caprija. Tu dolazimo do Dubrovnika koji je u posljednje dvije godine doživio modnu eksploziju. Prošle godine stol do moga sjedili su Tabitha Simmons, urednica u Vogueu i njen suprug Craig McDean, jedan od najutjecajnijih modnih fotografa. Oboje poznajem površno i dobacili su kako su oduševljeni ljepotom Grada. Prošli tjedan u Gradu su bili Mario Testino i Hamish Bowels, desna ruka Anne Wintour. Hamish je već bio na Fabiolinom vjenčanju, a u Dubrovnik je stigao po nalogu Anne kako bi istražili potencijalnu lokaciju za jedno od budućih Vogue snimanja. Zato je Testino fotografirao niz dijelova Dubrovnika, ali i Crne Gore. Treba napomenuti kako savjete Testina slušaju najveće svjetske filmske i glazbene zvijezde koje redovito snima i s kojima je bliski prijatelj. Na brodu koji je gledao na Grad odmarao se Mario Sorrenti, još jedan proslavljeni fotograf i bivši dečko Kate Moss. Treba li spomenuti Stephanie Seymour i Petera Branta također od prošle godine? Dakle, 50% ljudi koje površno ili malo bolje poznajem zahvaljujući poslu kojim se bavim bilo je u Dubrovniku. Itekako je pripomogla “Igra prijestolja” koja se pobožno prati u Americi, ali svjetska modna elita nije toliko površna. Oni, naime, tragaju za potencijalnim novim ljetnim skrovištem. I tu dolazimo do problema.
Dubrovnik u sadašnjem izdanju ne može biti novi Capri Ili novi St. Tropez Svatko koga sam u New Yorku ponosno priupitao o Dubrovniku dao mi je više-manje isti odgovor koji ide nekako ovako: “Predivan grad za dušu i odmor, ali što se tamo može raditi nakon dva, tri dana?”. Ljudi s novcem ili ljudi iz svijeta mode koji imaju manje novca od ovih prvih, odmor definiraju kao jedan dan odmora i masaža, drugi dan slijedi odlazak shopping pa jedan dan tulumarenja i još jedan dan tulumarenja pa ponovno jedan dan šetnje i odmora. Vole biti zaštićeni od znatiželjnih pogleda, vole se proveseliti u izvanrednim noćnim klubovima, vole aktivan, zabavan odmor. Od tog niza stavki Dubrovnik može zadovoljiti tek jednu ili dvije. Dubrovnik je već godinama izgubljen u svojoj “turističkoj definiciji”. Dva su pitanja koja se miješaju i oko kojih se lome koplja.
Želi li Dubrovnik biti kruzerska stanka masovnog turizma ili elitna destinacija? Ili je crno ili je bijelo. Sredine nema. Kako Dubrovnik možete definirati kao elitnu destinaciju na svjetskom nivou kada kroz Stradun navale tisuće turista s kruzera koji potpuno blokiraju Grad kako bi na koncu kupili koji suvenir ili dva i nakon toga otišli jer “sve im je skupo”. Dubrovački hoteli ponašaju se kao da žive u raju elitnog turizma dok Stradun i skrivene ulice Grada pričaju jednu sasvim novu priču. Neku večer četvero pijanih, golih Nijemaca skakuće Gradom dok se igraju lovice s policijom. Pa onda oni slavni mladi “kantičari” koji uz svoje kantice koktela padaju po Stradunu oko dva ujutro, uglavnom se radi o Australcima po mom iskustvu. Dakle, veličanstveni, stoljetni Stradun se često pokaže kao cirkus za turiste koji su daleko od elite. Mogu samo zamisliti Testina, McDeana ili Tiscija kako sjede u Gradskoj kavani dok policija hvata gole turiste.
Dubrovnik
Poznajem toliko javnosti potpuno nepoznatih prijatelja koji su boravili u Dubrovniku i potvrdili frustraciju najljepšim gradom na svijetu. Dakle, platite noćenje oko 500 eura i nakon par dana ne znate što ćete sami sa sobom. Naravno, ako dolazite s obitelji možete beskrajno uživati u miru i tišini, ali ako ste pripadnik svjetske elite onda će vam dva dana biti sasvim dovoljna. Osim Maria concept storea nema dizajnerskih dućana u koji je oduševljeno uletjela Lauren Santo Domingo. Cijene u restoranima penju se do astronomskih iznosa, kroz Stradun je određenim danima najlakše proći s helikopterom zbog tisuća ljudi koji se slijevaju kupiti proklete suvenire od par eura. Noćni život oslanja se samo na Revelin – fenomenalan ambijent ispred kojeg bi se svaki klub u St. Tropezu mogao posramiti. Ali opet u Revelinu imate mladost, a ne jahtaše ili slavne osobe. Iako Dubrovnik ima sve predispozicije da zbilja postane top odredište bogatih i slavnih kao da uporno izbjegava taj pravac. I zato postaje usputna stanica onih koji bi u Gradu mogli ostaviti (pre)više novca. Osim besprijekornih Ljetnih igara sadržaja za konkretnu zabavu jednostavno nema.
St. Tropez je jednom doslovno bio maleni ribarski gradić s izvanrednom poviješću. Ali se krajem pedesetih gradić tvrdoglavo počeo mijenjati iskoristivši zlatnu prašinu koju je prva donijela Brigitte Bardot. Promovirala je svoj film “And God Created Woman”, izronila iz plićaka kao kakva sirena dok je cijeli svijet u trenu počeo pisati o glumici, filmu i svojevrsnoj promociji istog u St. Tropezu. Za vrijeme snimanja filma ekipa je jela u Klubu 55 koji se nakon toga ubrzo pretvorio u ljetnu verziju notornog Studija 54 u kojem možete boraviti od doručka do ranih jutarnjih sati. Šezdesetih je krenula navala slavnih i poznatih od Micka Jaggera pa sve do Seana Conneryja. Dakle, za rođenje St. Tropeza bila je potrebna jedna slavna glumica, uspješan film i klub. Sada razmislite o ovom: kroz Dubrovnik su prošla neka od najslavnijih imena na svijetu, “Igra prijestolja” zavladala je svijetom, a tu je i Gil’s restoran. I opet Dubrovnik ne postaje elitna destinacija bogatih i slavnih. Kao da Grad samog sebe sprječava u toj transformaciji. Nisam Dubrovčanin, ne znam gotovo ništa o lokalnoj politici, nešto malo znam o mentalitetu, ali me frustrira činjenica da umjesto večernje šetnje Stephanie Seymour i Naomi Campbell gledam u “kantičare” koji se bacaju po podu. Pa tko je tu lud? Zvijezde dođu i brzo prođu umjesto da ih se natjera da ostanu. Fabiolino vjenčanje dovuklo je dobar dio svjetskog jet seta i pokazalo koliku PR moć može imati takvo događanje. A radi se o samo jednom eventu. Zašto dubrovački gradonačelnik ne otputuje do Italije i sjedne s kućom Missoni pa dogovore organizaciju resort modne revije kakve se u modnom svijetu održavaju uglavnom u lipnju?
Ne sumnjam da bi obitelj Missoni itekako razmislila o takvom događanju i dovela u prvi red cijelu vojsku slavnih. Toliko je predivnih lokacija da bi Missoni revija postala jednako uspješna kao one koje Chanel organizira diljem svijeta kada je riječ o resort kolekcijama. Ili se s obzirom na gostoljubivost i pomoć serije “Igra prijestolja” ne zamoli održavanje kakve koktel zabave nakon završnog snimanja na koju će grad Dubrovnik pozvati novinare The Hollywood Reportera ili People magazina o svom trošku. Produkciji serije takav prijedlog ne bi bio loš. Pogotovo ako bi grad pozvao novinare i urednika spomenutih magazina koje prati cijela filmska i zabavna industrija. Ovo su samo dva primjera koja mi trenutno padaju na pamet, ali da još kreativaca sjedne za stol – dalo bi se osmisliti cijeli niz sadržaja koji bi podignuli Dubrovnik kao destinaciju za kojom svi pate i gdje svi žele doći i ostati. Čemu imati toliko hotela od pet zvjezdica ako gostima dubokog džepa niste u stanju pružiti jedinstvenu zabavu? Svi mi Hrvati koji boravimo i radimo vani u modnoj ili zabavnoj industriji trebali bi rado pomoći u osmišljavanju ideja i pozivanju prijatelja ili pak ljudi koje pak površno poznajemo. Kako će Dubrovnik iskoristiti ovogodišnju Fabiolu, brojne modne fotografe i potencijalno snimanje za američki Vogue koje bi se moglo dogoditi? Hoće li uopće iskoristiti te nevjerojatne prilike za kojima druge ljetne destinacije vrište? Ili će Grad i njegova politika nastaviti s kruzerima, suvenirima, kanticama, prepirkama oko zidina i koncertima domaćih pjevača na Gospinom polju? Takva politika nekome očito odgovara dok najljepši Grad na svijetu svake sezone pati od istih boljki.
Izvor: http://www.buro247.hr