Aktualno

‘Koliko smo gorska, toliko smo i morska služba spašavanja!’

hgss zivkovic09

HGSS Stanica Dubrovnik prvi put od osnutka u svojim redovima ima jednu spašavateljicu.

Antonija Živković uspješno je dugogodišnji proces školovanja u HGSS-u okrunila polaganjem ispita za gorskog spašavatelja i time stekla titulu gorske spašavateljice – pohvalili su se na svom Facebook profilu iz HGSS-a proteklog tjedna, a tim povodom mi smo odlučili upoznati 32-godišnju Antoniju Živković, koja je dio stanice Dubrovnik već punih pet godina. O radu stanice, pozivu i budućim planovima GSS-a, kao i odnosu s lokalnom vlasti, popričali smo s njome i Zoranom Čabrilom, voditeljem dubrovačke stanice.

-Imamo dvije HGSS stanice – Dubrovnik i Orebić, a ja sam prva žena spašavateljica u Dubrovniku, još su dvije u županiji. Put nije bio lak i da, edukacija u ‘gorskoj’ nikad ne završava. Položila sam sve te tečajeve, no zapravo tek sad kreće novo učenje, uvijek ima i proširenih edukacija. Postoje različita područja ovisno o tome što vas zapravo zanima, gdje se možete dodatno educirati i biti instruktor i slično – ističe Antonija, dok Zoran dodaje kako Gorska služba spašavanja djeluje kroz devet komisija i onda unutar njih slijedi dalje obrazovanje do primjerice voditelja potrage, kartografije, radioveza… Antonija je, dodaje, ‘najjača u medicini’, a ona nam otkriva i kako uspijeva spojiti volontiranje i posao.

-Radim na Odjelu za anesteziju, reanimaciju i intenzivno liječenje, uz to sam studentica na diplomskom studiju Sestrinstvo pri Sveučilištu u Dubrovniku. Treba dobro posložiti sve prioritete kako bi se sve stiglo, zasad uspjevam. Najviše sam se posvetila poslu sestre i spašavateljice – ističe, a ispričala nam je i kako se prvi put pojavila ta želja za biti dio plemenitih volontera.

-Želja je postojala već nakon završene srednje škole, međutim, tada je nekako još i stanica sama bila u početku, a imala sam i druge prioritete. No, nakon preddiplomskog studija upisala sam planinarsku školu pri HpD Sniježnica i uspješno završila, nakon čega su me iz našeg HGSS-a pozvali uz pitanje zanima li me volontiranje kod njih. Odmah sam pristala – ističe vrijedna medinicinska sestra koja je u medicini više od deset godina. Najtežih trenutaka, najljepših… Bilo je kaže, onih lijepih, a srećom još ne onih teških, bar ne za nju osobno. — Sudjelovala sam u teškim situacijama i vodimo se onime da je najbitnije biti složan i podržavati jedni druge. Zapravo, to me i najviše drži, a tu je i još jedno veliko zadovoljstvo – ako imaš neku ideju ili želiš nešto napraviti, svi te podržavaju – ističe. Svih njih, složni su i Antonija i Zoran, vodi velika ljubav prema ovom zvanju. Velika je razlika, ističu, između njih i primjerice stanice Zagreb, koja ima 80 ljudi i regrutira eksperte, dok naši HGSS-ovci puno ulažu u motiviranje budućih članova.

– Trebaju nam ljudi koji imaju elementarna znanja snalaženja u neurbanim područjima. Imamo i suradnju s vatrogascima, policijom, roniocima, svim žurnim službama… Suradnja na terenu je primjerena. Pripreme su konstantne, nema pauza. Također, izuzetno su nam vrijedni ljudi medicinske struke kao što je naša Antonija – ističe Zoran Čabrilo.

Zakon o civilnoj zaštiti
-Sudjelujemo u zajedničkim vježbama s vatrogascima, policijom, vrtićima, školama HPD Sniježnica, zajedničke vježbe i slično. Tu je hladni pogon, odnosno održavanje opreme, vozila, medicinske opreme… Sve što mora biti ispravno. Treće je samo spašavanje – naša misija. Nije samo da idemo ‘spasiti nekoga’, ako smo efikasni u preventivi, imat ćemo i manje akcija – dodaje Antonija. Na pitanje što bi moglo biti bolje, Čabrilo ističe:

-Postoji zakon o civilnoj zaštiti koji definira da nas financiraju jedinice lokalne samouprave – gradovi, županije… U našoj županiji, mi smo specifični i imamo dvije stanice. Stanica Orebić je osnovana prije nekoliko godina što se pokazalo izuzetno korisnim jer je drastično smanjen broj intervencija i nesreća na području Orebića, Sv. Ilije i području korčulanskog kanala, osobito Vignja, jer se događa jako puno nesreća na moru. Koliko god smo gorska, toliko smo i morska služba spašavanja. Dakle, to zahtijeva i edukacije i opremu i broj ljudi i suradnju sa kapetanijom itd. Financijski, Grad Dubrovnik je do prošle godine stanicu Dubrovnik nosio sa sto tisuća kuna, ‘copy paste’ za sljedećih ‘x godina’, govorim o bivšoj gradskoj vlasti. No, 2016. smo s 31. prosinca uspjeli zatvoriti zahvaljujući današnjem gradonačelniku i par ljudi oko njega, odnosno dobiti donaciju grada od 250 tisuća kuna opreme i s te strane smo se prilično pojačali jer u opremu treba stalno ulagati. Uspjeli smo se u 2016. za 2017. izboriti ući u Proračun Grada Dubrovanika sa 450 tisuća kuna. Proračun je pao, pao je i gradonačelnik. Prošle godine se dogodilo to da smo prvu uplatu od grada dobili 14. kolovoza, ali smo dobili 200 tisuća kuna. Svakako, zahvalni smo! Što se tiče recimo opreme u tom razdoblju, donacija od Grada je bila 150 tisuća kuna, namjenski, za nabavku vozila jer su naša za otpis. Naime prva stvar u svakoj akciji je da moramo paziti na sebe, jer ako se nama nešto dogodi onda imamo trostruki problem. Tako da u tom smislu nema kompromisa. No, želim naglasiti da s novom gradskom vlasti imamo primjerenu komunikaciju i suradnju, međutim na županijskoj razini nije se ništa promijenilo u zadnjih šest, sedam, osam godina. S tim da treba imati na umu da se sve što županija izdvaja za ‘gorsku’ dijeli na dva dijela – Orebić i Dubrovnik. Orebić pokriva Pelješac, Korčulu i Lastovo – sve ostalo mi, uz ispostave, primjerice u Neretvi – ističe Čabrilo. Problem ‘leži’ i u lokaciji, odnosno, dubrovački HGSS nema adekvatan prostor.

-Dobili smo prostor od Grada, no ruku na srce to su dva kontejnera. Međutim, radimo neke aktivnosti kako bismo dobili papire i gradili čvrsti objekt. Imali smo jedan jako koristan sastanak na tu temu jer smo u biti trenutno u neriješenoj situaciji. Cijeli potez od Libertasa do Palacea je u procesu povrata, čestica jest u vlasništvu grada, ali status nije riješio niti Grad sam. Sve je u procesu povrata… Nije to problem stanice, ali taj se problem mora riješiti kako bismo riješili dalje naš status – napominje dalje te dodaje kako dijem Hrvatske postoje inicijative za dodjeljivanje neiskorištenih objekata gorskim službama, no kako često komunikacija s gradskim i županijskim vlastima zapinje iz prostog razloga. Ipak, u Gradu Dubrovniku navodi jedan svijetli primjer.

Neka profesionalci rade svoj posao
-Vrlo često u fotelje sjednu ljudi koji ne znaju što su im zakonske obaveze. Po zakonu, šef stožera civilne zaštite je dogradonačelnik. Prvi put imamo situaciju da je dogradonačelnica Tokić iskreno rekla: ‘Ljudi moji, ja to ne znam.’ i zato je sad pročelnik stožera civilne zaštite Stjepko Krilanović, zapovjednik JVP-a Dubrovački vatrogasci, što je odlično. Neka profesionalci rade svoj posao i sve će biti dobro. Naime, nerijetko ljudi koji su na čelu ne znaju kako postupiti u određenim situacijama, zato pozdravljamo ovu odluku. Ljude na čelu treba upoznati s time što su njihove zakonske obaveze – dodaje, a napominje i drugi problem zakonske prirode.

-Neće svaki poslodavac omogućiti odlazak na akciju za vrijeme potrage, oni jednostavno gube na tome. Nas je trideset i više volontera, a na akcije se ljeti odaziva u prvom valu 3, 4 ljudi, nakon toga možda ostali. Jednostavno ne mogu radi posla. Te stvari nisu do kraja zakonski regulirane. To je generalni problem, a ljudi koji odlučuju o tim stvarima trebali bi biti svjesni tih okolnosti – napominje, dok se Antonija za kraj uključuje uz želju za još više volontera u HGSS-u te, naravno, više žena. Ipak, za biti dio HGSS-a postoji procedura.

-Regrutiramo ljude koji se, ukratko rečeno, snalaze na terenu, znaju o elementarnim stvarima poput čitanja karte, trebaju nam ljudi koji imaju sklonosti prema aktivnostima koje su za nas ‘target’ – primjerice speleolozi. U stanicu se ulazi na prijedlog dva spašavatelja koji su mentori i koji su dužni prvih šest mjeseci kandidata upoznati s onim što ga čeka, s elementarnim stvarima. Odbor stanice donosi odluku hoće li se netko primiti ili ne. Nakon toga, još nije niti u statusu suradnika već polaže tečaj prve pomoći, tek nakon toga dobiva status suradnika te se priprema na jedan od tečajeva, jedan za drugim. Slijedi najkompleksnije i najteže – speleo spašavanje. Onda se stječu uvjeti za spašavatelja. Ispit za spašavatelja je izuzetno kompleksan jer se jednostavno mora odgovoriti na sve. Treba biti i u mentalnoj i u fizičkoj kondiciji. No, sve to je sitnica naspram ovog plemenitog poziva – zaključuje Antonija kojoj želimo puno uspješnih akcija u ovj i idućim godinma u našem HGSS-u.

Pročitajte još

Požar kod Orebića brzom intervencijom vatrogasaca stavljen pod kontrolu

Dulist

MORE JE REKORDNO TOPLO Ovo su posljedice!

Dulist

PLANOVI EU Mađarima lokomotive, Slovencima željeznice, nama poboljšanje zaštitne ograde na autocesti

Dulist