Kultura

KNJIGE TANJE TRŠKA O umjetničkim vezama hrvatske i talijanske sredine u vrijeme renesanse

tanja trska

Knjiga Un arcivescovo del Cinquecento inquieto: Lodovico Beccadelli tra letteratura e arte (Dubrovački nadbiskup Lodovico Beccadelli: na razmeđu književnosti i umjetnosti) povjesničarke umjetnosti Tanje Trška, koju je objavio Zavod za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku, prati životni put i crkvenu karijeru Lodovica Beccadellija (Bologna, 1501. – Prato, 1572.) kroz veze s likovnim umjetnostima. Unatoč pozornosti koja je njegovu životu i djelu posvećena u talijanskim i hrvatskim studijama, tema nadbiskupa Beccadellija u ulogama naručitelja, sakupljača umjetnina, sudionika kulturnih zbivanja i prijatelja umjetnikā koje su u njegovoj osobi povezale dvije jadranske obale nije do ove knjige bila sustavno istražena.
Veze Lodovica Beccadellija s likovnim umjetnostima i renesansnim umjetnicima – među kojima se ističu Tiziano Vecellio, Michelangelo, Jacopo Sansovino i Giulio Bonasone – intenzivirale su brojne promjene umjetničkih središta, jer je put Beccadellijeve crkvene karijere vodio od Tizianove Venecije i Michelangelova Rima do renesansnog Dubrovnika, te zatim u Toskanu – Firencu, Pisu i Prato – u vrijeme vladavine obitelji Medici. Na dužnosti dubrovačkog nadbiskupa (1555. – 1564.) i za vrijeme boravka u Dubrovniku Beccadellijevi su napori bili usmjereni na obnovu duhovnog i materijalnog stanja nadbiskupije, a u sferi likovnih umjetnosti na dogradnju i uređenje nadbiskupskog ljetnikovca na otoku Šipanu, koji je – usprkos lošem stanju očuvanosti – prepoznat kao jedno od ključnih djela ladanjske arhitekture dubrovačkoga područja i najraniji sačuvani primjer fresko dekoracije svjetovnoga sadržaja u ladanjskom prostoru. Beccadellijeve narudžbe i obnove obiteljskih posjeda prate se u dijelu knjige posvećenom likovnoj baštini i naručiteljskoj djelatnosti nadbiskupa u Bologni i okolici, a u knjizi se obrađuju i teme koje je moguće smjestiti na granicu između književnosti i likovnih umjetnosti, gdje je posebna pozornost posvećena odnosu s Michelangelom.
Kako ističe recenzentica knjige prof. dr. sc. Sanja Cvetnić, autorica ‘postavlja uzorni obrazac istraživanja i prezentacije istraživačkih rezultata i to na jednom važnom ulomku povijesti umjetničke baštine promotrenoj kroz ključ naručitelja, nadbiskupa Lodovica Beccadellija. Osim toga, kroz sudbinu nadbiskupa povezuje (i sučeljava) kulturno ozračje različitih sredinā s dviju jadranskih obala pa je društveni interes širi od hrvatskih granica, čime ujedno predstavlja hrvatsku znanstvenu zajednicu kao aktivan, a ne samo receptivni dio europske humanistike’. Kao posebna vrijednost knjige ističe se činjenica da je napisana na talijanskom jeziku, čime je omogućena njezina dostupnost znanstvenoj i stručnoj javnosti i izvan hrvatskih granica.
Drugim riječima, sjajna knjiga Tanje Trške, koja proučava blistave umjetničke veze između hrvatske i talijanske sredine u vrijeme renesanse, a danas te iste obale povezuje kroz vrhunsku znanost.

Nella Lonza

Pročitajte još

‘Prekid preko veze’ publiku nasmijao do suza

Dulist

Vizualni identitet 75. Igara „Horizont“ osvojio glavnu nagradu za dizajn vizualnih komunikacija

Dulist

JAVNI POZIV Pridružite se Udruzi primijenjenih umjetnika Konavala Baština!

Dulist