Dubrovačka gradska vijećnica stranke Centar Viktorija Knežević Libertasu je predložila reformu autobusnih linija u gradu u tri koraka, kojom bi se usluga javnog prijevoza znatno poboljšala.
-Današnji sustav linija javnog prijevoza u Dubrovniku osmišljen je davno, za grad koji više ne postoji. Dubrovnik je u međuvremenu narastao, a navike putovanja znatno su se promijenile – rekla je Knežević, dodajući da se prijedlog temelji na iskustvima uspješnih europskih gradova.
-Reforma bi se provela kroz tri koraka, odnosno kroz prikupljanje mišljenja građana, mjerenje stvarnog stanja i potom uvođenje promjena po etapama. U prvom koraku pod nazivom ‘Pitamo građane’, u razdoblju od dva tjedna provela bi se kratka online anketa s pet pitanja i održale bi se dvije otvorene večeri po kotarevima, kako bi otkrili gdje su gužve, što kasni i što nedostaje – rekla je Knežević.
U drugom koraku, kojeg je nazvala „Mjerimo stvarno stanje“, predložila je da se tijekom jednog do dva mjeseca stvarno stanje mjeri kroz pilot‑projekt s brojačima putnika na 20 autobusa i 10 najopterećenijih stajališta. „3D senzori bi snimali ulaske, izlaske i broj čekanja, uz točnost iznad 95 posto. Tako prikupljeni podaci stvorili bi osnovu za pametne odluke i potencijalno EU sufinanciranje kroz ITS fondove – pojasnila je gradska vijećnica.
‘Uvodimo promjene po etapama’, naziv je trećeg koraka u realizaciji prijedloga. Naime, u razdoblju od šest do devet mjeseci novim sustavom postupno bi uvodili glavni gradski koridor s učestalim polascima (5–10 minuta), kratke “hranilice” iz naselja do čvorova (Pile, Gruž, Lapad, Mokošica) te usklađena presjedanja s vremenskim odstupanjima do četiri minute. Nakon pokretanja, uslijedilo bi fino ugađanje, prema stvarnim podacima o korištenju.
-Zašto upravo ovako? Spajamo građane i podatke. Reforma se ne temelji na nagađanju, već na mjerljivim pokazateljima, a to su točnost, opterećenje po satu i vrijeme putovanja od ‘vrata do vrata’. Pametno brojanje putnika danas je standard u Europskoj uniji. Sustavi su u potpunosti usklađeni s GDPR‑om jer broje prolaze, a ne identitet građana. Rezultati omogućuju jasnu sliku gdje treba pojačati, skratiti ili promijeniti trasu – istaknula je Knežević.
U dijelu prijedloga nazvanom “Kičma i hranilice – jednostavnija mreža za brži put”, Knežević je pojasnila da kičmu sustava čine brze i česte linije glavnih pravaca, poput relacija Pile–Gruž–Lapad/Babin kuk i Pile–Mokošica. „Hranilice pritom povezuju naselja s gradskim čvorištima u pravilnom ritmu, što smanjuje čekanja, skraćuje putovanje i čini javni prijevoz jednostavnijim i čitljivijim. Cilj reforme je jednostavan, manje čekanja, više stizanja – zaključila je vijećnica Centra.
