Hrvatska je u top pet europsskih zemalja u organizaciji vjenčanja, a Dubrovnik svakako odrađuje najveći dio – najnoviji su podaci predstavljeni na Svjetskom kongresu wedding planera na kojem su proteklog tjedna sudjelovale Kristina Kriste i Paula Janović, vlasnice agencije Dubrovnik Luxury Weddings.
Ovaj specijalizirani kongres vjenčanja održao se proteklog tjedna u Firenci, a okupio je 450 svjetskih wedding planera, agencija i poznatih hotelskih lanaca.
– Bile smo doista iznenađene da se Hrvatska nalazi u samom vrhu u Europi i to u društvu zemalja poput Italije, Francuske, Španolske i Grčke. Mislili smo da je ispred nas Malta, da su mnoge druge lokacije bolje, što je bio slučaj prijašnjih godina. U samo dvije godine napravili smo pravi uzlet i došli do TOP 5! – ispričala je za početak Kristina Kriste koja je sa svojom poslovnom partnericom Paulom Janović dobila pozivnicu za sudjelovanje na trećem svjetskom kongresu vjenčanja.
Dubrovkinje su se vratile prepune dojmova budući da su tijekom cijelog dana sudjelovale u raznim radionicama, okruglim stolovima, te imale priliku poslušati iskustva vodećih organizatora vjenčanja.
– U Firenci se okupilo sve najbolje iz svijeta organizacije vjenčanja. Mi smo predstavljele Dubrovnik i svoju agenciju, a cilj odlaska na Svjetski kongres bio je povezati se s agencijama i wedding planerima kako bi im postali lokalni partner. Sami predavači i ono što su podjelili sa svima nama bili doista impresivni. Nismo propustili predavanje Kevina Leea, koji je govorio o organizaciji celebritiy vjenčanja, a među brojnim zvijezdama može se pohvaliti da je organizirao vjenčanje Brada Pitta i Angeline Jolie – govori Paula Janović.
Francus Olivier Dolz organizira vjenčanja isključivo za pripadnike kraljevske obitelji u Zaljevu, od Katara, Abu Dabia, Dubai…
– Priče koje on imao su spektakularne. Zanimljivo je da su uzvanice na tim kraljevskim vjenčanjima samo žene i sve je njima podređeno. Takvo jedno vjenčanje košta od 30 do 100 milijuna dolara. To je doista svijet za sebe – otkriva Kriste, dodajući kako je u Firenci održala predavanje i Marcy Blum, zadužena za dubrovačko vjenčanje stoljeća, ono Fabiole Beracase.
Kongres se, osim u samoj Firenci, održavao u raskošnim toskanskim vilama, a otvaranje je pripalo Katarini Medicci u njenom prekrasnoj palači Palacco Vecchio, ispričale su nam vlasnice agencije Dubrovnik Luxury Weddings. Uz njih, predstavnice hrvatske bile su još tri agencije, od kojih su dvije iz Istre.
Istra će se se uz pomoć njihove lokalne turističke zajednice pokušati kandidirati za organizaciju svjetskog kongresa 2018. godine.
– Bila bi to iznimna prilika za Istru, ali i cijelu Hrvatsku. Prve godine bile smo na Kongesu u Grčkoj, uslijedio je Mauricijus kojeg smo zbog posla propustile, pa Firenca odnosno Toscana. I svake godine ljestvica se podiže na veću razinu u organizacijskom smislu, sve je više sponzora, svjetski poznatih brandova koji žele svoje ime istaknuti na ovoj manifestaciju – pričaju nam ove dvije mlade i uspješne poduzetnice. A bi li se Dubrovnik mogao kandidirati kao domaćin jednog ovakvog specjaliziranog kongresa?
– Istra bi možda mogla odraditi takav posao, a mi u Dubrovnik nažalost ne bismo mogli iznijeti tu priču u travnju, a travanj je vrijeme kad se Kongres održava. Svi znamo da zbog vremenskih uvjeta većina vanjskih lokacija koje su nam na raspolaganju nemaju back up u slučaju lošeg vremena. To nije samo problem Dubrovnika nego i cijele Hrvatske u kojoj nemamo na raspolaganju specijalizirane šatore, tzv. marquee, koji bi zadovoljili njihove kriterije. Ovo što smo vidjeli u Firenci, odnosno Toscani, sve te prostore, palače, dvorce koji se nude i nadmeću za održavanje vjenčanja, Dubrovnik to nema, ali mi u Gradu imamo dosta lokacija koje bi se vrlo slično mogle iskoristiti kao platforma za ovakav kongres ali nisu valorizirani. Tako bi se welcome cocktail mogao održati u Kneževom dvoru ili Sponzi, i te bi prostore trebalo oživjeti kao u vremenu Republike. Kad bi gosti ‘zakoračili’ u zlatno doba Republike i vjerujte bili bi očarani – govori Paula Janović.
U slučaju kad bi se Dubrovnik kandidirao za organizaciju ovog kongresa, tvrde dubrovačke organizatorice vjenčanja, trebali bi se udružiti svi dubrovački turistički segmenti, objediniti ponuda, te razraditi ideja kako bi se predstaviti ponudom koju Dubrovnik do sada nije vidio.
Ovim se otvorila priča o cijelom nizu problema s kojima se paula Janović i kristina Kriste svakodnevno u poslu susreću.
– Nitko ne želi doći u Dubrovnik i pojesti svadbenu večeru u kongresnoj sali nekog hotela. Kada govorimo o vanjskim prostorima, nama su na raspolaganju Sponza koja može primiti do 150 uzvanika, Lokrum i hotelske tarace, većinom grupacije ALH, koje mogu organizirati vjenčanja za 250 do 300 uzvanika. Knežev dvor je dostupan tek nakon 18.30, što znači da ceremonija vjenčanja ne može započeti prije 19 sati, dok sve završi već je 20 sati, a glazba na hotelskim taracama se gasi u 23 sata zbog hotelskih gostiju.
-Taraca od Revelina nam je nedostupna, pa čak i najatraktivniji Lovrjenac s do 300 mjesta kojeg bi mnogi platili 3 tisuće eura za jednu noć slobodan je samo desetak dana u lipnju te od početka rujna. Oni koji bi željeli održati svečanu večeru na Lovrjencu u srpnju ne mogu jer je ona tada u svojevrsnom posjedu Ljetnih igara i nema govora, a niti pregovora oko zakupa. A isti je slučaj i s Kneževim dvorom. Imali smo par upita za park Gradac. Zašto je problem urediti taj gradski park i u njemu raditi atraktivna vjenčanja za prilično veliki broj uzvanika – pitaju se Paula i Kristina. Nisu mogle ne spomenuti primjer indijskog planera vjenčanja Aditya Motwane koji im se u Firenci pohvalio kako ne radi vjenčanja ispod tisuću do dvije uzvanika vrijednosti 2 do 30 milijuna dolara!
– On je organizirao indijsko vjenčanje vrijedno 34 milijuna dolara. Zatvorio je ulicu gdje se održava Velika nagrada Formule 1 u Monaku jer su tako mladenci željeli. Doveo je slonove, konje, bio je to spektakl. Rekao nam je da je imao par upita za Dubrovnik te ga je isključivo zanimalo imamo li lokacije za vjenčanje do dvije tisuće ljudi. Gdje bi mi s njima? Gdje bi u Dubrovniku smjestili takvo vjenčanje – pomalo razočarano pričaju o stvarnosti, jer interesa za Dubrovnik je ogroman, a mogućnosti su ograničene. Kako u prostornom smislu, ali i što se tiče potpore lokalne zajednice, ali i same promocije Dubrovnika kao wedding destinacije.
Potražnja za Dubrovnikom iz godine u godinu je sve veća. Tome svjedoči podatak kako ove godine njigova agencija Dubrovnik Luxury Wedings ima oko 15 posto više rezervacija nego u 2015., a već su krenule rezervirati datume za 2018.!
– Osim par dana na kraju rujna i početkom listopada, ova godina nam je popunjena, što znači da ćemo u Dubrovniku organizirati najmanje 97 stranih vjenčanja, od čega su 60 posto mladenci s Britanskog tržišta, 30 posto su Irci, a ostalo je mix Japana, Kanade, Australije, Njemačke, Francuske, Rusije. Ovu brojku nema cijela Hrvatska – smatraju Kristina Kriste i Paula Janović, koje su pozivnicu za Svjetski kongres dobile upravo zbog broja vjenčanja koje odrade na godišnjoj razini.
– Mi se ne možemo mjeriti s ostalim sudionicima po financijskim pokazateljima, jer oni zarađuju milijune dolara po jednom vjenčanju, ali zapažene smo upravo zbog broja vjenčanja koje je naša agencija organizirala. Od početka rada, znači tijekom 9 godina, zahvaljujući nama u Dubrovniku se oženilo preko 400 parova koji su u prosjeku sa sobom doveli još najmanje 60 uzvanika. Svi oni u Gradu ostaju najmanje 4 do 5 dana. Ti svi ljudi su smješteni u našim hotelima i privatnom smještaju i riječ je o vrhunskim gostima. Oni puno troše jer su ekipa, na vjenčanju su i u takvim se situacijama barem na trenutak se zaboravi na iznos računa.
Ono što se u potpunosti zanemaruje je činjenica da u Grad dolaze ljudi koji ‘u životu ne bi došli’ u Hrvatsku, dakle oni ovu destinaciju nemaju u planu za svoj odmor.
Nekome iz Beiruta Dubrovnik zasigurno nije na listi gradova koje moraju posjetiti, a to tržište smo prve otvorile, i prije nego što su krenuli direktni letovi Beirut – Dubrovnik, te nas oni sve više traže. Vodimo cjelokupnu statistiku naših klijenata, pa tako znamo da 80 posto ljudi nikad nije bio u Dubrovniku i Hrvatskoj, čuli jesu za nas, ali svi se iznenade ljepotom viđenog. Ako su rezervirali 3 ili 4 dana strašno su deprimirani što već odlaze i definitivno se vraćaju dogodine. Strašno nas ljuti što je izgrađen stav među dijelom turističkih djelatnika, a posebno onih koji osmišljavaju strategiju turizma u Gradu kako vjenčanja nisu neki biznis! – ističu naše sugovornice. Upravo Kristina i Paula, koje u svojoj tvrtci zapošljavaju šest mladih djevojaka, a za vrijeme vjenčanja obavezno moraju osigurati usluge vanjskih suradnika poput fotografa, frizera i makeup, cvjećara, opovrgavaju takva razmišljanja. Navode kako se brojka od 97 ovogodišnjih vjenčanja zapravo proteže na preko 140 dana u kojima one organiziraju razne popratne sadržaje, eventove, zabave, izlete…
– Sam dan vjenčanja je vrhunac svega, ali mi im organiziramo cjelokupno iskustvo u Dubrovniku – od trenutka stupanja u zračnu luku, transfera, izleta po Elafitima, zabava uz roštilj. Mi smo privatnice, imamo agenciju i gosti koji nam dolaze ne troše novac u nas doma, oni troše i ostavljaju novce u Gradu. Turistički Dubrovnik treba o stranim vjenčanjima konačno početi razmišljati kao o segmentu turizma. Dubrovnik treba graditi i predstavljati kao wedding destinaciju na svim turističkim sajmovima na kojima se pojavljuju turističke zajednice Grada i Županije. To su mnoge zemlje već prepoznale i jako puno rade i ulažu u promociju. Imali smo situaciju na Kongresu gdje smo jednoj našoj kolegici iz Velike Britanije morale objašnjavati da im je Dubrovnik bliži nego Italija, Malta ili Santorini, da smo samo dva i pol sata udaljeni od Londona i da imamo direktne letove na dnevnoj bazi. Bila je iznenađena, a i mi – neugodno, jer smo još jednom dobile potvrdu kako imamo problem promocije destinacije – zaključuju naše sugovornice.