Aktualno

Karta za ulazak u povijesnu jezgru? Ne, Grad Dubrovnik planira uvesti taksu za goste s cruisera

c pile007 2

Grad Dubrovnik nema planova za uvođenje naplate ulaza za posjetitelje u povijesnu jezgru Dubrovnika – ista­knuli su iz Grada Dubrovnika u proteklom broju DuLista.

A upravo će odluka o naplaćivanju ulaza u povi­jesni dio grada zaživjeti u srpnju ove godine u Veneciji. Ulaznica, odnosno taksa, cjenovno će se kretati od 2,5 do 10 eura, ovisno o razdoblju u godini, a ovim bi potezom Venecija mogla zara­diti i do 50 milijuna eura godišnje. Nakon donošenja odluke, gradonačel­nik Venecije Luigi Brugnaro na druš­tvenim je mrežama istaknuo kako sma­tra da je ovo važna mjera kojom će se omogućiti bolje upravljanje i održavanje grada te posebno – ograničenje masov­nog turizma. Naime, mjera se ponajprije odnosi na turiste koji dolaze na jednod­nevan izlet i time ne plaćaju boravišnu taksu. Ipak, najvažnije od svega je, ista­knuo je venecijanski gradonačelnik, što će se postići dostojanstveniji život stanovnika. Dubrovačke vlasti imaju pak drukčiji plan…

Cruise taksa
‘Ne postoji jedinstveni model upravlja­nja destinacijom, a koji bi bio primje­njiv na sve destinacije koje se nose s prekomjernim turizmom’, komentiraju iz Grada Dubrovnika novu odluku vene­cijanskih vlasti.

KRUZER

— Grad Dubrovnik prati sve ono što rade velike turističke destinacije poput Venecije, Barcelone i New Yorka i nji­hova iskustva su nam svakako dobro­došla. Dio ideja koje oni imaju, a koje se mogu implementirati kod nas ugrađu­jemo i u naš program, ali Grad Dubrov­nik ima svoj put i svoju viziju održivog i odgovornog turizma, a koraci i mjere koje smo do sada poduzeli već su naišli na prepoznavanje i odobravanje svjetske turističke javnosti i inozemnih medija – ističu. Kao što je poznato, Grad Dubrov­nik je uveo naplatu za turističke auto­buse i njihovo zaustavljanje na Pilama, ‘što jest svojevrsna naknada za sve goste izletnike koji dolaze u Grad’, ističu.

No, prijedlog Grada Dubrovnika resornom Ministarstvu turizma jest uvo­đenje tzv. cruise takse koja bi automat­ski bila prihod Grada i koja bi se koristila isključivo u poboljšanje cestovne infra­strukture – naglasili su tada za tiskano izdanje prošlog broja DuLista.

Novost je kako su gradonačelnik Mato Franković, zamjenica Jelka Tepšić i ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo sudjelovali na sastanku u Ministarstvu turizma na temu izmjena Zakona o turističkoj pristojbi, odnosno prijedlogu naplate turističke pristojbe putnicima na kružnim putovanjima.

Predstavljajući prijedlog, rekli su iz Grada Dubrovnika, ministar Gari Cappelli pojasnio je kako je riječ o namjenskim sredstvima koja bi se ulagala u prometnu infrastrukturu za podizanje standarda destinacije. Jedinice lokalne samouprave mogle bi same odlučiti žele li uvesti ovu pristojbu i u kojem iznosu. Predstavnici gradova i lučkih uprava podržali su ovaj prijedlog. Podržao ga je i gradonačelnik Franković koji je istaknuo kako ova pristojba zasigurno nikoga neće odvratiti od dolaska u Dubrovnik, a da će Grad i građani svakako imati koristi jer bi se već s pristojbom od dva eura po gostu s cruisera mogla ostvariti dobit od oko 12 milijuna kuna koje bi Grad uložio u ceste na svom području. Gradonačelnik je istaknuo i da je bitno dovoljno na vrijeme obavijestiti cruise kompanije kako bi novu pristojbu mogle ukalkulirati u buduću cijenu te je zaključeno kako bi se s provedbom ovog prijedloga moglo krenuti 2021. godine. Jedno od pitanja bilo je i kako operativno provesti naplatu, a gradonačelnik Franković je predložio da se to obavlja putem cruise agenata, kojima bi gradovi izdavali račune. Ostalo je otvoreno pitanje naplaćivati pristojbu po gostu ili po brodu, s tim da bi brodovi bili razvrstani u kategorije sukladno broju putnika

Treba razvijati ponudu okolice
Put i vizija održivog i odgovornog turizma Grada Dubrovnika sadržani su u projektu Respect the City. Gradska vijećnica Katarina Doršner (HDZ) smatra kako je potrebno i dalje raditi na ovom projektu, a time i ‘na održivosti turizma’. Također ističe kako ‘nije vrijeme ni tre­nutak da Dubrovnik uvodi naplaćivanje ulaza u povijesnu jezgru’.

— No, to ne znači kako u daljnjoj budućnosti takvo nešto neće biti ni izvedivo. Svakako je dobro da smo počeli razmišljati o održivom turizmu i projektom Respect the City idemo u tom smjeru. Jako je dobro da taj pro­jekt postoji, ali i vidjeti kako nismo u tom naumu ‘usamljeni’ jer Venecija, s kojom sigurno dijelimo određeni zajed­nički dio problema, također razmišlja kako stvoriti održivost u svom gradu – naglašava Doršner.
Dolores Lujić, gradska vijećnica MOST-a, ističe kako se odluka o napla­ćivanju ulaza može uvesti, odlukom gradonačelnika i Gradskog vijeća, no pitanje je koliko bi to bilo pametno.

— Što se tiče gužve, zasigurno se ne bi smanjila. Tko je imao namjeru otići u povijesnu jezgru, taj će tamo i otići, bila cijena euro, dva ili tri, pogotovo – turi­sti s cruisera. Je li riječ o dodatnom pri­hodu, koji bi Grad na taj način mogao ostvariti od ulaznica, u svakom slučaju jest – rekla je Lujić koja se također pita bi li ovakva odluka mogla negativno odje­knuti u javnosti jer ‘Dubrovnik na svjet­skom turističkom tržištu nije tako jaka destinacija kao Venecija’.

— To bi ipak trebalo pitati i uključiti neke druge stručnjake – govori Lujić.
HNS-ova gradska vijećnica Marina Vučković Matić osobno nije za naplaći­vanje ulaza u povijesnu jezgru. Mišljenja je kako Dubrovnik, kao turistička desti­nacija, ima potencijala i izvan Zidina, i stoga ‘treba razvijati sadržaje u ostalim dijelovima grada’.
— Zato smatram kako treba primije­niti već iskušane metode upravljanja gužvama u destinacijama, posebice usmjeravanje turista izvan središta te uvođenje različitih aktivnosti. HNS je u kampanji već predložio stvaranje autobusnih terminala na Osojniku i u Komolcu gdje bi se morali zaustavljati svi turistički autobusi, a čije bi putnike nakon toga po gradskim atrakcijama prevozio Libertas. Na taj bi se način riješilo pitanje gužvi na prometnicama, ali i potaknula disperzija gostiju van povijesne jezgre, što bi trebao biti cilj, a Libertas bi dobio značajan izvor prihoda – rekla je Vučković Matić. Dodaje kako naplaćivanje ulaza neće postići zami­šljeno ‘što se dobro vidi na primjeru Zidina koje unatoč sve višoj cijeni ula­znice, i dalje iz godine u godinu ruše rekorde posjećenosti’, ističe gradska vijećnica HNS-a.

Niko Kapetanić, predsjednik Društva prijatelja dubrovačke starine, rekao nam je kako, ukoliko Grad Dubrovnik odluči donijeti odluku o naplaćivanju ulaza, ne bi imali ništa protiv jer bi označavala novi prihod Gradu Dubrovniku.

Koliko će ova odluka pomoći Vene­ciji u smanjenju turističke masovno­sti koja se uvukla u ‘pore’ ovoga grada, pokazat će se ove sezone. No, sigurno je kako su povukli revolucionaran potez na koji bi se mogli ugledati i drugi pre­napučeni gradovi. Gradske vijećnice Grada Dubrovnika smatraju kako ne treba uvesti naplatu ulaza u Grad, dok je naša vlast stava kako bi se dodatan prihod mogao ostvariti u vidu rente za goste s cruisera.

Foto: DuList/Grad Dubrovnik

Pročitajte još

Na maturi palo 500 učenika manje nego lani, ali jedan predmet nije prošlo njih čak 70 posto!

Dulist

Zračna luka Ruđera Boškovića nabavlja košulje vrijedne 100 tisuća eura

Dulist

KIŠA CIJELU NOĆ Dubrovnik u crvenom, očekuje se i olujno jugo, poplave, grmljavine

Dulist