Putovanja hrvatskim cestama nikad nisu izgledala kao danas. Ono što je nekad bila brza, nezadovoljavajuća stanka, danas je postalo pravi ritual koji putnici čekaju.
Fenomen treće lokacije
Sociolozi već dugo proučavaju koncept ‘trećeg mjesta’, prostora koji nisu ni dom ni posao, već nešto između. Ray Oldenburg, koji je popularizirao ovaj koncept, govorio je o mjestima gdje se ljudi prirodno okupljaju, opuštaju i grade zajednice. Na hrvatskim cestama, ovaj trend dobija potpuno novo značenje.
Najnoviji podatci pokazuju fascinantnu promjenu: prosječno vrijeme provedeno na benzinskim postajama povećalo se za gotovo 40 posto u zadnjih deset godina. I ne, razlog nije duže čekanje.
Kava kao kulturni pokretač promjene
Možda zvuči jednostavno, ali kvaliteta kave bila je ključni katalizator ove transformacije. Umjesto instant kave iz automata, na Ini se, primjerice, može popiti 100 % arabica iz Brazila, mljevena neposredno prije služenja.
Samo za ilustraciju te promjene: na Ini je prošle godine prodano gotovo 8,6 milijuna šalica kave. To je više od dvije šalice po stanovniku na godinu, a nije riječ o kafiću.

Filip Glavas i Patrik Srna u druzenju s INA-im zaposlenicima.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Gastronomska evolucija na cestama
Ponuda se proširila daleko od osnovnih grickalica. Otkako je otvoren prvi Fresh Corner prije 10 godina, na benzinskoj se jedu super ukusni i praktični obroci. Rijetki nisu čuli za hot dog s Ine, postao je gotovo kultni proizvod. Samo prošle godine prodali su ih više od 7,6 milijuna. Tik iza hot doga je i Pizza wrap – pizza u praktičnom formatu koji možete pojesti u hodu.
Kraljica kave? INA Vukova Gorica. Preko 400.000 šalica na godinu – više od 1.100 na dan! Nema sumnje, INA je prerasla u najveći lanac kafića u državi.
Ljudski faktor – srce transformacije
Ono što stvarno čini razliku nisu samo proizvodi, već ljudi. Zaposlenici više nisu samo oni koji toče gorivo. Postali su domaćini koji pamte uobičajene narudžbe stalnih putnika, stvaraju osjećaj zajednice na najneočekivanijim mjestima.
Budućnost putovanja
Dok se gradovi suočavaju s gužvama, a turističke destinacije s overtourismom, upravo su ‘prostori između’ – mjesta koja nisu konačan cilj, već dio samog putovanja – sve privlačnija. Stručnjaci predviđaju daljnji razvoj tog trenda, a INA već odgovara na očekivanja modernih putnika: do kraja godine planira modernizirati 40 dodatnih lokacija, proširiti gastro ponudu i dodatno podići standard usluge. Ova transformacija pokazuje kako se industrija prilagođava novim navikama, nadilazi puknu funkciju odmorišta.
Ovaj članak nastao je u suradnji s Inom i Fresh Cornerom.