Pred vratima nam je još jedna turistička sezona u koju ulazimo sa izmijenjenim Zakonom o strancima koji je stupio na snagu s prvim danom 2025. godine, a svrha izmjena je bila zajamčiti stranim radnicima veća prava. Navedena prava ove kategorije radnika, kojih je iz godine u godinu sve više, istovremeno znače obveze prilagodbe poslodavcima, među kojima svakako predvode hoteli koji zapošljavaju najveći broj stranaca.
Benefiti
Benefiti za strane radnike su svakako: izdavanje dozvola za boravak i rad na vrijeme do tri godine, dozvoljeno vrijeme od 60 dana nezaposlenosti za slučaj isteka ugovora o radu, što podrazumijeva prava sa Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, primarno naknadu za nezaposlene. Uvedene su i zadužnice odnosno novčano jamstvo poslodavaca državi za svakog radnika državljanina trećih zemalja, kao i zabrana diskriminacije odnosno plaćanja manje strancima nego domaćima za isti, odnosno usporedivi posao. Država je na sebe preuzela obvezu osiguranja učenja hrvatskog jezika stranim radnicima što im je preduvjet za odobravanje dugotrajnog boravišta. Na poslodavcima je pak obveza osiguranja prikladnog smještaja, što znamo da je proteklih godina bio primarni problem kad su u pitanju strani radnici. Odnosno, nerijetko smo svjedočili i iz medija, mnogi su strani radnici bili smješteni u nehumane uvjete. U svakom pogledu. To više neće moći tako, a vladajući su najavili i strogu kontrolu poslodavaca u izvršavanju zakonskih obveza. Što za njih znače zakonske izmjene, odnosno u kojoj mjeri i kako će se trebati prilagođavati, pitali smo u našim hotelskim kućama koje još uvijek, kao i ostali poslodavci koji zapošljavaju strane radnike, čekaju da se pitanje smještaja precizno regulira provedbenim propisom, odnosno pravilnikom.
Pravednost i jednakost
— Aktivno pratimo sve zakonske izmjene, a najavljene izmjene Zakona o strancima ne predstavljaju izazov za našu prilagodbu i provedbu. Posebnu pažnju posvećujemo izmjenama koje se odnose na uvjete smještaja za naše strane radnike te očekujemo nadolazeće izmjene Pravilnika o boravku državljana trećih zemalja u Republici Hrvatskoj, koji će dodatno definirati detalje uvjeta tog smještaja. Do tada, želimo naglasiti da su Jadranski luksuzni hoteli i do sada primjenjivali standarde koji su bili iznad uvjeta postavljenih važećim Pravilnikom. Tako smo radnicima osiguravali smještaj u dvokrevetnim sobama s maksimalno šest osoba po stambenoj jedinici i najmanje jednom kupaonicom na četiri osobe. Neovisno o tome, već se pripremamo za uvođenje novih zahtjeva koji predviđaju 14 metara četvornih stambenog prostora po radniku – odgovorili su nam iz Jadranskih luksuznih hotela.
Inače, u prošloj je godini omjer zaposlenika u JLH bio 78 posto domaćih i 22 posto stranih radnika, dok je smještaj trebalo osigurati za približno 300 radnika.
— Pritom imamo veliki udio tzv. sezonaca povratnika, ali i uz njih potrebno je svake godine zaposliti približno 150 do 200 radnika koji se prvi put zapošljavaju u Jadranskim luksuznim hotelima. U tu svrhu surađujemo s agencijama za zapošljavanje, pri čemu naši strani radnici ne dolaze više samo iz zemalja u regiji, nego i iz dalekih zemalja kao što su primjerice Filipini – pojasnili su nam iz JLH kod kojih, po pitanju plaćanja i dodataka svi radnici zaposleni na istim radnim mjestima imaju jednake osnovne plaće i jednaka prava na dodatke za rad u posebnim uvjetima, kao i besplatan topli obrok.
—Stranim radnicima koji ne žive u blizini osiguravamo besplatan smještaj i ove sezone, dok ćemo domaćim radnicima pružiti odgovarajuću kompenzaciju. Na ovaj način nastojimo osigurati pravednost i jednakost među svim našim zaposlenicima – poručili su iz Jadranskih luksuznih hotela.
Visok udio domaćih zaposlenika
I Valamar zapošljava tijekom cijele godine, a trenutno je u tijeku popunjavanje niza otvorenih pozicija, od stručnih do pomoćnih.
—U 2024. godini kompanija je zaposlila više od 8.300 djelatnika, među kojima je bio izrazito visok udio domaćih zaposlenika od 78 posto. Ostalih 22 posto čine zaposlenici iz regije i nešto manje iz ostalih zemalja. Valamar svake godine poboljšava uvjete za zaposlenike, što će nastaviti i u 2025. godini – odgovorili su nam iz Valamara ističući kako je uspješno popunjavanje pozicija za sezonu rezultat ulaganja u programe koji pružaju kvalitetno i dugoročno zaposlenje, podršku za život i rad u destinacijama, atraktivna primanja i brojne edukacije.
—U sklopu inicijative ‘Prvi s razlogom’ Valamar će nastaviti ulagati u programe koji zaposlenicima osiguravaju kvalitetno zaposlenje, visoka primanja, edukacije i razvoj karijere u turizmu. Dodatno, uz atraktivna primanja, Valamar zaposlenicima koji dolaze raditi u destinaciju osigurava kvalitetan smještaj i besplatne obroke. U sklopu mjere ‘Živi destinaciju’ uveden je novi program ‘Krov nad glavom’ kojim je stalnim zaposlenicima osigurana mogućnost dodatka za najam stana te dodatni financijski poticaj za lokalnu radnu snagu. Zaposlenici imaju mogućnost koristiti 30 posto popusta u Valamarovim restoranima i barovima te popuste i pogodnosti kod više od 300 vanjskih partnera kao što su banke, prijevozničke kompanije, poliklinike, optike te brojne druge pogodnosti – pohvalili su nam se iz Valamara.
Planiramo više Nepalaca i Filipinaca
Hoteli Maestral već su krajem sezone 2024. počeli s aktivnostima zapošljavanja radne snage za turističku sezonu 2025. Kod njih je omjer stranih i domaćih sličan kao i kod ostalih hotelskih
lanaca. Konkretno stranih je između 20 do 30 posto, ostalo su domaći. U odgovoru su nam istaknuli kako do sada problema s nalaženjem radnika nisu imali, čemu neminovno pridonosi i činjenica da osiguravaju smještaj za sezonce i stalne radnike ukoliko im je potreban, dakle ne prave razliku. Logično je onda i kako domaći zaposlenici, prema riječima uprave, nisu iskazivali primjedbe.
—Vezano za izmjene Zakona poslodavac će se prilagoditi i poštovati izmjene Zakona o stranicima,a posebice podzakonski akt vezan za smještaj radnika. Vjerujemo da će mjere
pomoći u nedostatku radne snage – jasni su u Maestralima u kojima su problematici nalaženja radne snage preventivno pristupili na vrijeme i pomno isplanirano.
—U prošloj sezoni smo imali 4 radnika iz Nepala i s obzirom na pozitivno iskustvo s njima u 2025. godini planiramo veći broj radnika iz Nepala i Filipina.
Sezona će pokazati…
Za zaključiti je kako problema s nalaženjem radnika naše hotelske kuće nemaju, za sezonu su se krenuli pripremati na vrijeme, što podrazumijeva prilagodbu kako zahtjevima tržišta tako i zakona. Doduše sve i da imaju probleme ne bi očekivali da će s njima izaći u javnost jer bi sami sebi udarili autogol, tako da će tek predstojeća sezona pokazati kakvo je stvarno stanje stvari. Kako po pitanju broja radnika tako i kvalitete usluge koju su isti u stanju pružiti, ali naravno i poštivanju novih zakonskih rješenja.
Od velikih hotelskih lanaca i za očekivati je da će problematici pristupiti temeljito, sustavno i ozbiljno. Ostaje ipak pitanje Koliko će drugi poslodavci slijediti njihov primjer, odnosno hoće li zaista svim ili makar većini naših stranih radnika biti omogućeno uživanje zakonom zajamčenih prava.