Kad politika utihne na Facebooku: Dubrovčani o novim pravilima igre u EU

Za svega nekoliko dana na snagu stupa Uredba (EU) 2024/900 o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju kojom se želi pridonijeti pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta za političko oglašavanje i pružanju podrške za otvorene i pravedne političke rasprave. Zbog novih pravila, Meta (Facebook, Instagram, Threads) i Google više neće prikazivati političke oglase u Europskoj uniji – Google to radi već od rujna, a Meta od 10. listopada ove godine. Političari oglašavanju na društvenim mrežama pribjegavaju posebno u vrijeme predizbornih kampanja kada nastoje doći do šire publike. Kako se će ova odluka odraziti na njih, pitali smo nekolicinu dubrovačkih političara.

-Ja sam uvijek za transparentno reklamiranje jer se na društvenim mrežama jasno vidi koje su objave sponzorirane. Mi smo premali i nemamo što drugo nego poštivati takvu odluku. Ja osobno se i nisam oglašavao na društvenim mrežama i što se tiče mog političkog PR-a, na njega ova odluka sigurno neće utjecati – rekao nam je HDZ-ov predsjednik Gradskog vijeća Marko Potrebica.

Gradska vijećnica i v.d. predsjednice Gradskog odbora SDP-a Dubrovnik Anita Bonačić Obradović na ovaj potez gleda kao na gušenje demokracije.

-Osobno mi je žao što više nećemo imati tu opciju jer smo na taj način mogli lakše dolaziti do većeg broja građana ili glasača kad je stvar izbora. Građani su mogli iz prve ruke čuti naše ideje i stajališta, a kad su kampanje naše politike. Nažalost svi znamo da vladajuća stranka troši najviše resursa na takozvano oglašavanje koje koristi u svoje osobne svrhe, kao oglašavanje Grada Dubrovnika, ali se u biti hvali lik i djelo samog gradonačelnika Frankovića. Ovo je jedna vrsta kontrole da se svi ostali malo manje čuju. Naravno da mi imamo i druge alate na raspolaganju kao što su konferencije za medije i priopćenja koja ćemo se i dalje truditi učestalo slati, ali smo putem digitalnog oglašavanja mogli doći i do mlađe publike. Znamo svi da je mlađa publika više na socijalnim mrežama i da mladi nažalost ne sudjeluju dovoljno u političkom mnijenju i djelovanju. Stoga mi je žao da će na ovaj način oni ostati uskraćeni – ističe Bonačić Obradović te se nadovezuje i na Chat Control.

-S jedne vam strane guše političko oglašavanje na socijalnim mrežama, a s druge strane vam idu kontrolirati osobne poruke, fotografije… Kontrolira se tko što piše, čime će na udaru biti najviše zviždači i novinari, ali i političari. Meni ovo sve više sliči na jako veliko gušenje demokracije i vraćanje u mračna vremena – poručuje.

Gradska vijećnica Centra Viktorija Knežević ističe kako će zabrana političkog oglašavanja na društvenim mrežama imati utjecaj na život i rad svih koji se bave politikom, pogotovo onih koji imaju manje budžete kojima raspolažu.

-Njima će biti puno teže ako budu morali zakupljivati klasični medijski prostor jer im neće biti dostupno vrlo jeftino oglašavanje u odnosu na ono klasično. No, uvijek ćemo moći kreirati kvalitetan sadržaj koji će doći do korisnika zahvaljujući njegovoj kvaliteti i na tome ćemo svakako raditi. Svi mi koji imamo manje budžete, jer oni koji su na vlasti imaju prednost da kroz ugovore s medijima kreiraju sadržaj koji njima odgovara. Pitanje je, je li ovo samo potez u igri između velikih kompanija i EU te hoće li EU negdje nešto popustiti ili je to zaista dugoročno. Pitanje je također i kako će se TikTok sada postaviti, odnosno hoće li sad kad se političko oglašavanje zabrani na Googleu i Meti u Europi TikTok otvoriti mogućnost političkog oglašavanja. To je igra između velikih u kojoj ćemo se mi morati snalaziti kako umijemo i znamo – ističe Knežević te dodaje kako se digitalno oglašavanje uglavnom koristi u predizborno vrijeme, a u daleko manjoj mjeri u ostalom razdoblju pa će se zabrana itekako osjetiti upravo u vrijeme izbora.

Smatra kako će zabrana manje pogoditi zemlje poput Njemačke i Francuske, odnosno one u kojima je distribucija javnog novca u medijima demokratičnije uređena, za razliku od onih drugih u koje spada i Hrvatska.

Povezano

Dulist PROMO

vicenco
druga verzija 1 1