Pozdravljamo odluku Nacionalnog stožera. U slučaju da, sukladno epidemiološkim mjerama, cruise kompanije uspiju organizirati kružna putovanja mi ćemo biti spremni za prihvat brodova. Za sada su otkazana sva uplovljavanja predviđena za 2020., a Lučka uprava Dubrovnik u intezivnom je kontaktu s našim partnerima zbog izrade itinerara za 2021. godinu – poručio je za DuList ravnatelj Blaž Pezo i dodao kako za sada nemaju zabilježene službene upite o novim ticanjima cruisera u grušku luku. Podsjetimo, epidemiološki državni vrh prije koji tjedan ukinuo je ograničenje od 200 putnika koji smiju biti prisutni na inozemnom plovilu.
Odlukom otvorena mogućnost
Ovaj zaključak donesen je nakon što je Nacionalni stožer proučio, kako navode, ‘vrlo detaljan program zaštite od koronavirusa’ jedne tvrtke za koju se pak pretpostavlja da bi sa svojim brodovljem mogla uskoro zaploviti našim vodama. Kako je istaknuo ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krunoslav Capak na nacionalnoj televiziji upućena su im dodatna pitanja na koja su dobili zadovoljavajuće odgovore. ‘Nacionalni stožer je dozvolio takvim cruiserima da dolaze u Dubrovnik’, izjavio je Capak i objasnio kako mjesta bojazni o zarazi uslijed povećanog broja gostiju nema.
— U Dubrovniku smeta ta gužva koja se dogodi kad se ljudi iskrcaju, a sada organizatori tvrde da će to biti u manjim grupama. Garantiraju da će se tako organizirati, i ne vjerujemo da će tu biti epidemioloških opasnosti – rekao je Capak. Istina, propisane procedure predstavljaju izazov, kako za kompanije tako i lučke uprave te gradove koje vrše prihvat brodova, međutim iste osiguravaju najveću razinu zdravstvene zaštite, a mogućnost širenja zaraze COVID-19 virusom ovim se svodi na minimum, zaključili su iz Gradske uprave još početkom kolovoza nakon što je MSC, naš redovit gost, proteklih sezona označio početak svojih putovanja.
Naime, kako je tada rastumačeno iz Grada, upravo predstavnici jedne od najvećih svjetskih kompanija za kružna putovanja i tržišni lider na području Europe – MSC, po poslanom upitu iskazali su zainteresiranost za uključenje Dubrovnika u itinerer putovanja njihovih brodova. Međutim, u tim trenutcima ograničavajući faktor predstavljala im je sad već ukinuta uredba prema kojoj, kako smo već spomenuli, u hrvatske luke nisu mogla uploviti plovila s više od 200 posjetitelja. Iako o tome nema službene potvrde, njenim stavljanjem van snage konačno je u gruškoj luci omogućeno ticanje grdosija poput MSCGrandiose – prvog cruisera koji je zaplovio nakon razdoblja karantene.
Pojasnimo, posrijedi je i prvi brod, kako su komentirali iz ove tvrtke, na kojem je uveden novi zdravstveni i sigurnosni protokol navedene kompanije te su se gosti, njih 2500, prije ukrcaja u Genovi u prošlu nedjelju, podvrgli opsežnom zdravstvenom pregledu. Osim provjere tjelesne temperature, pregleda zdravstvenog upitnika, on je uključivao i COVID-19 bris test na antigene. Sličnu proceduru prošlo je i 1500 članova posade. Prema rasporedu, kako stoji na stranici MSC-ija, oni će posjetiti luke Civitavecchia, Napulj, Palermo i La Valetta, a u tijeku su i pripreme za već rasprodana putovanja MSC Magnifica s polaskom iz Trsta Jadranskim i Jonskim morem.
Otegotne okolnosti
Istovremeno, za isplovljavanje se spremaju i brodovi Costa Cruises. No, pri ovome je važno napomenuti kako se na njih mogu odazvati tek stanovnici Schengenskih zemalja kojima mi još ne pripadamo. Spomenuta okolnost, među ostalim, komentira naš sugovornik, dugogodišnji turistički djelatnik, Neven Jerković mogla bi, unatoč dobroj volji aktualne političke garniture, uvjetovati povratak cruisera većeg kapaciteta u naše vode. Odluka o prestanku ograničenja tek je, tvrdi, prvi korak i sada predstoji napraviti ono što već jesu Grčka i Malta – uvjeriti brodarske kompanije da se mi doista želimo vratiti u igru.
— Zbog našeg kašnjenja, Dubrovnik još uvijek nije uvršten u program već rasprodanih putovanja broda MSC Magnifica pod imenom ‘Italija, Grčka, Hrvatska’ s početkom 27. kolovoza i za sada predviđenim plovidbama do konca listopada itinererom Trst-Bari-Krf-Katakolon-Atena-Trst. Također, povremene ishitrene i histerične poruke koje se iz Grada plasiraju preko dijela medija i društvenih mreža nam ne idu baš u prilog, jer je stvorena klima po kojoj Dubrovnik to ne želi raditi. Trebat će nam dosta truda i volje da ponovo započnemo ozbiljno raditi prihvat brodova na kružnim putovanjima – priča Jerković.
Objektivni problem, govori, leži u činjenici da je tržište brodskih aranžmana doslovno zamrlo i da je potražnja za ovim oblikom odmora u velikome padu. Veliki broj potencijalnih putnika čeka da se situacija s koronavirusom definitivno iskristalizira, a kada se to dogodi, mišljenja je, potražnja će ponovo eksplodirati. Tek tada nastupa faza normalizacije rada planiranja itinerera, medijskog oglašavanja, oživljavanja prodajne mreže te stabilizacije autobusnog, zračnog i željezničkog prometa koji dovode putnike do luka ukrcaja. Na koncu, ističe, treba pokrenuti gomilu brodova, temeljito ih osvježiti, ukrcati, uvježbati posade i započeti ploviti.
— Nije to lagani posao, jer samo američka grupacija Carnival zapošljava oko 150 tisuća pomoraca, koji su većinom iskrcani i vraćeni svojim domovima. Ta je operacija iskrcaja trajala mjesecima, a neće trebati ni puno manje vremena sve njih ponovo vratiti natrag na brodove i uvježbati ih. Pokretanje cijeloga pogona brodskih kružnih putovanja je komplicirani posao i ne može se obaviti preko noći. Previše je tu elemenata koji i u najmanjem obujmu posla u konačnici mogu ugroziti cijeli projekt revitalizacije – objašnjava nam Neven Jerković. Ni luke prihvata brodova logično nisu ostale pošteđene problema.
Pokazali zadovoljavajuću razinu spremnosti
Dovoljno se, kaže, prisjetiti kroničnog nedostatka kvalificiranih vozača autobusa za lokalne transfere, od kojih je dobar dio već otišao u inozemstvo trbuhom za kruhom te se tako ovaj gorući problem još više rasplamsao. Ipak, proteklih mjeseci, napominje naš sugovornik, iskrcajem pomoraca s dva broda kompanije Carnival u Gružu te pružanjem dugoročnog veza i sidrišta Crystal Espiritu, Marelli Discovery 2 i La belle L’Adriatique, ali istovremeno početkom kružnih putovanja Le Champlainom posljednjeg dana srpnja dalmatinskom obalom od Kotora do Zadra iz Dubrovnika kao luke ukrcaja, pokazali smo dobru volju i zadovoljavajuću razinu spremnosti.
— Prva postkorona komercijalna plovidba iz gruške luke protekla je bez ikakvih komplikacija, a sukladno svim važećim zakonskim i sanitarnim propisima. Vrlo uredno i profesionalno odrađena je od svih sudionika, kako od posade broda, leta zrakoplovom Croatia Airlinesa iz Pariza za Dubrovnik, procedure Zračne luke u Čilipima i Lučke uprave Dubrovnik, tako i do lokalne agenture, autobusnih transfera, vodiča, muzeja, ugostiteljskog i trgovačkog sektora – iznio je Jerković i podvukao kako je veliki kapital uložen u ovu granu gospodarstva pa je za očekivati da poslovni svijet napravi sve da se stanje čim prije normalizira.
Polazak broda MSC Grandiose na putovanje stoga smatra povijesnim trenutkom kojeg mi moramo dobro pratiti i izvući pouke. Potpuna primjena novog zdravstvenog i sigurnosnog protokola kompanije temeljena na svim do sada dostignutim epidemiološkim standardima i bit će, poručuje, veliki test koliko je u tome svijet napredovao. Prema tome, objašnjava, kriza će donijeti i nešto dobro. Veliki broj tehnološki zastarjelih brodova završit će u rezalištima, a na njihova će mjesta doći će plovila nove generacije. Već sada gradi se 127 putničkih krstaša za prihvat 257.000 putnika.
— Za njih će se planirati itinereri prema lukama koji će zadovoljavati nove standarde. Sve počinje ispočetka, restart u doslovnom smislu te riječi. Pred Dubrovnikom je zato veliki posao uvjeravanja i dogovaranja ulaska u programe, ali i investicije u lučku i općenito prometnu strukturu koja će biti dorasla nastupajućim novim vremenima. Jesmo li za to, bez njorgetanja, spremni? Shvatimo da nismo jedini i da se bez nas može – zaključuje za DuList Neven Jerković te još jednom napominje kako će snalaženje u postkorona okolnostima trajno presuditi našoj pozicioniranosti na zemljovidu kružnih putovanja.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 19. kolovoza 2020.