Marko Dragičević je dubrovački poduzetnik, inovator i pravnik, koji prvi put s nezavisnom listom kreće u utrku za Gradsko vijeće, ali i dužnost gradonačelnika. Do ovog je ožujka bio nepoznat široj dubrovačkoj javnosti, ali smatra kako mu iskustvo iz dosadašnjih poslova daje pregled situacije u gradu te da je spreman dati se sljedeće četiri godine u vođenju grada.
Mislite li da Dubrovnik može birati za gradonačelnika nekoga tko nije vezan uz stranku, a niti izrazito društveno prepoznat?
Naravno kako mislimo jer se u protivnom ne bi niti kandidirali. Cijelo proteklo razdoblje Dubrovnik su vodile političke stranke. Proračun Grada je u proteklih osam godina bio preko 800 milijuna eura, a rezultati ulaganja u infrastrukturu i poboljšanje kvalitete života Dubrovkinja i Dubrovčana, posebno onih najosjetljivijih i najpotrebitijih, nisu posebno vidljivi.
Također, smatramo da je Dubrovnik sit stranaka i stranačkih ljudi koji politiku vide samo kao sredstvo za svoju osobnu promidžbu i zadovoljenje osobnih i stranačkih interesa. Mi smo se do sada dokazali ljudima svojim radom i djelima te nas takve karijere ne zanimaju. Imamo želju, volju, snagu i način ne samo kako pridonijeti boljitku grada i života naših sugrađana, nego donijeti i jednu novu dimenziju ponašanja u javnom prostoru.
Što drukčije možete ponuditi Dubrovniku od političara koji se iz izbornog ciklusa u ciklus natječu za čelnu poziciju u Gradu?
Prvenstveno Dubrovniku nudimo priliku da o njegovoj budućnosti odlučuju njegove građanke i građani, a ne stranački centri izvan Dubrovnika koji ne poznaju probleme Grada. Želimo našim sugrađanima vratiti osjećaj poštovanja i brige za njihove potrebe, stavljajući upravo njih u prvi plan, a ne turiste kao što je to do sada bio slučaj.
Ono što možemo ponuditi je žar i volja za rješavanjem problema Dubrovnika. Našim sugrađanima stavljamo na raspolaganje svu našu stručnost, znanje i dugogodišnje iskustvo tima koji će se znati nositi s problemima Grada koji nisu specifični samo za Dubrovnik nego za sve priobalne gradove.
Koje su točke okosnica Vašeg programa?
Briga za slabije i starije, briga za najmlađe i za sve kategorije koje trebaju dodatnu pomoć Grada čine okosnicu našeg programa. Želimo uspostaviti pravila koja vrijede jednako za sve, a ne pravila koja pogoduju samo određenim kategorijama. Poboljšanje kvalitete života i primanja, zaustavljanje iseljavanja ljudi iz Grada, rješavanje demografskog pitanja, stanogradnje i s tim poveznog priuštivog stanovanja važna su pitanja koja moramo zajednički rješavati. Prometna povezanost i prometna infrastruktura, kao i iznalaženje rješenja za suzbijanje ovisnosti Dubrovnika isključivo o turizmu također su među prioritetima našeg programa.
Skupili ste zanimljivu ekipu oko sebe, ali i na listi za Gradsko vijeće? Kako biste Vi sami opisali Vašu list?
Naša lista je lista stručnih ljudi s dugogodišnjim iskustvom u svojim profesijama, ljudi koji do sada nisu sudjelovali u političkim zbivanjima pa nisu niti opterećeni politikom i ideologijama. To je lista ljudi koji imaju znanje, stručnost, volju i energiju uhvatiti se u koštac s problemima Grada, zasukati rukave i povesti Dubrovnik prema svjetlijoj budućnosti.
Arhitekt Vlaho Alamat je uz Vas, a on je dosad na jako zanimljiv način promišljao urbanizam Grada, no njegove su ideje ostajale tek u njegovim ‘fasciklima’? Što bi bilo nužno prvo mijenjati u gradu? Je li to promet i koja rješenja nudite?
Smatramo kako je napokon sazrelo vrijeme da struka, a ne politika, upravlja razvojem Grada. Sve naše projekte čiji je autor Vlaho Alamat i kojima bismo, osim prometnog rasterećenja i uređenja kvartovskih društvenih i poslovnih centara, stvorili 15-minutni grad u kojem bi naši sugrađani imali minimalnu potrebu za sjesti u auto kako bi ostvarili osnovne životne potrebe, objedinili smo pod zajedničkim nazivom Đirata. Naša želja je da građani u krugu od 15 minuta hoda imaju sve potrebne sadržaje kao što su npr. trgovina, ambulanta, vrtić, društvene prostorije za sve dobi i slično.
Prometna rješenja, kao prioritet, obuhvaćaju rasterećenje Pila od autobusa uvođenjem trambusa – električnog autobusa, izgradnju prekrcajne Stanice Lapad i kružnog toka kod zgrade Atlantske plovidbe, uvođenje Park’n’Ride sustava itd. Međutim, promet nije jedino na što smo se u Đirati fokusirali. Ona uključuje izgradnju triju centara – Kulturnog terminala koji integrira kulturni centar i prometni terminal, Morskih vrata koja povezuju moderni lučki terminal s akvarijem, kao i pomorsku baštinu i budućnost Dubrovnika i multifunkcionalne Arene EXPO (na mjestu današnjeg stadiona u Lapadu koji seli u Gospino polje), budućem centru Lapada, s trgom, garažama te koja je također namijenjena održavanju sportskih priredbi, sajmova i društvenih događanja. Također, imamo i niz drugih projekata čiji je osnovni cilj poboljšanje kvalitete života naših sugrađana.
Alan Đurić je svjetski priznato ime u IT sektoru i visoko je na Vašoj listi? Što on može pripomoći kad ipak ne živi u Dubrovniku?
Znanje koje Alan Đurić ima vezano za IT tehnologiju jedan je od naših važnijih aduta u ovoj kampanji. Njegov doprinos u uvođenju novih tehnologija i informatičkom razvoju Dubrovnika držimo jako bitnim.
Jedna od prvih konkretnih mjera koje ćemo u informatičkom dijelu uvesti je on-line vizualni prikaz gradskog proračuna tako da svaki građanin vidi na što se troši gradski novac. Tako građani stječu povjerenje u Gradsku upravu, a Gradsku upravu se tjera na racionalno trošenje gradskih sredstava. Također ćemo stvoriti aplikaciju koja će malim iznajmljivačima omogućiti lakše rješavanje financijskih pitanja u svezi obavljanja turističke djelatnosti.
Dosad je vizija dubrovačkog turizma bila temeljena na programu Respect The City? Jesu li se ljudi u Dubrovniku poštovali i što biste Vi drukčije napravili po pitanju strateškog usmjerenja turističkog Dubrovnika?
Respect The City je u osnovi dobro zamišljeni projekt koji se nažalost pogubio u svojoj realizaciji. Zbog silnog naglaska na optimizaciji postupanja s turistima, naši sugrađani stavljeni su u drugi plan. Štoviše, onemogućava im se normalan život i poslovanje, prijeti im se raznim zabranama, od zabrane prometovanja, do iznajmljivanja apartmana. Drugim riječima, naši sugrađani tjeraju se iz Grada. Smatramo da se uz određene korekcije i vraćanje fokusa Grada na naše sugrađane i taj problem može riješiti, a što ćemo uspjehom na izborima i vrlo brzo pokazati.
Živite unutar zidina, biste li uvodili prometna ograničenja prolaska oko Grada? Ako da, kome? Ako ne, zašto ne i kako biste riješili situaciju na Pilama?
Nikakva prometna ograničenja prolaska oko Grada ne bi uvodili. Nikome, a pogotovo ne Dubrovčanima.
Situaciju na Pilama planiramo riješiti tako što bi prometovanje autobusa regulirali na drugi način. Potpunom realizacijom našeg programa Pile bi prestale biti isključivi prometni centar Dubrovnika, rasteretile bi se ulice Dubrovnika od velikog broja autobusa i uvela veća i bolja protočnost prometa.
U svom programu niste zapostavili ni socijalnu dimenziju? Što bi podrazumijevala ‘socijalna pravednost’ i je li ona uopće provediva?
Socijalna pravednost je kao što smo već prije naveli temeljni i prvi dio našeg programa. Pomoć najmlađima, najstarijima i potrebitima preduvjet je da bismo mogli krenuti u kvalitetan razvoj Dubrovnika. Imamo više sustava olakšavanja života svih kategorija građana Dubrovnika, od brige za tek rođene sugrađane, brige za starije i nemoćne te u konačnici brige za sve naše sugrađane uvođenjem dodatnih sadržaja koji će im olakšati život i poboljšati kvalitetu življenja.
U Dubrovniku, iz godine u godinu, radi sve više stranih državljana, na koji način bi se kao jedinica lokalne samouprave trebali postaviti prema stranim radnicima?
Strani radnici su nužnost i bez njih ne bi ni Dubrovnik, kao ni drugi krajevi Hrvatske mogli uredno funkcionirati. Dubrovnik teži izvrsnosti i kvaliteti življenja i u tome želi biti primjer drugima. Zato moramo stvoriti preduvjete da i strani radnici ovdje imaju dostojan život. Dubrovnik je inače grad koji ima razvijen odnos prema strancima, razlog zbog čega je kroz njegovu bogatu povijest i bio most suradnje istoka i zapada, novoga i staroga te želimo da tako bude i ubuduće.
Danas Gradska uprava broji 300 zaposlenih. Kandidati koji su za vrijeme prijašnjih izbora najavljivali promjene i smanjenje broja zaposlenih, dolaskom na vlast, ne bi ništa promijenili. Zapravo, nastavili bi po starom, zapošljavajući novi – svoj kadar. Što biste Vi učinili?
Naša namjera nije dovođenje straha ili tjeskobe u Gradsku upravu. Suradnja svih je nužna da bi mogli napraviti velike promjene u ovom gradu i doprinos svakog zaposlenika na tom putu je ključan. Svatko tko svoj posao obavlja na profesionalan i odgovoran način ima svoje mjesto u uredima Grada Dubrovnika i to će nam u budućnosti biti jedan od temeljnih postulata ponašanja.
S kim biste koalirali, i imali netko s kim ne biste sjeli za stol, ako dobijete ‘mandat’ za sastavljanje Gradskog vijeća?
Mi smo neopterećeni lijevima i desnima. Neopterećeni smo bilo kakvim ideologijama. Nas zanima samo ono što je dobro za Dubrovnik i naše sugrađane i voljni smo podržati sve one kvalitetne prijedloge koji će doprinijeti njihovom boljitku.
Tko su ljudi koji bi činili Vaš najuži tim, ako biste postali gradonačelnik?
Oni koji su redom navedeni na našoj Kandidacijskoj listi grupe birača Marka Dragičevića.