Županija

IZ POLICIJE UPOZORAVAJU Sve je više kaznenih djela računalne prijevare, ne nasjedajte! Prijavite!

VILA PALMA ILUSTRACIJA 4

Ako ste primili mail od ‘MUP-a’ u kojem vas se optužuje za gledanje pedofilskih sadržaja na internetu te vam se prijeti kaznama, samo ste jedan od brojnih građana koji su meta pokušaja računalne prijevare. Cilj je, naravno, ‘izvući’ vam novce. U Policijskoj upravi Dubrovačko-neretvanskoj potvrdili su nam da im se javlja sve veći broj građana koji su primili mail ovoga sadržaja.
— Ovaj mail se pošalje na veliki broj e-mail adresa, a možemo potvrditi da su građani ipak uglavnom prepoznali da je riječ o lažnom mail-u, međutim zabilježili smo veći broj upita zabrinutih građana, koje smo potom educirali i uputili da isti obrišu i u potpunosti ignoriraju – kazala nam je glasnogovornica PU Dubrovačko-neretvanske Andrijana Biskup i pozvala građane da ovakve slučajeve prijave policiji.

Lažni mailovi, grbovi i tipfeleri
— Prvo što bi primatelju trebalo biti sumnjivo jest adresa s koje je dokument stigao – u našem slučaju to je uprava.kriminalistike.policije@gmail.com – što pokazuje da se ne radi o službenoj adresi policije, koja završava nastavkom mup.hr. Ono što je također uočljivo na ‘službenom dokumentu’ su čak tri grba, dva MUP-a u različitim bojama i jedan Interpolov. U dokumentu se izmjenjuje nekoliko fontova i čak četiri različite boje. Nadalje, odmah u trećem retku može se vidjeti tipfeler: piše, naime, ‘pravane’ istrage umjesto pravne. Padeži našim prevarantima također nisu poznati, a na nekoliko mjesta nedostaje im i slovo. Navode da je potrebno ‘poslušati e-mail’, potpuno nepovezano kažu da je ovo ‘prekratko razdoblje od 72 sata’. Idući odlomak počinje malim slovom i tu kažu da slijedi uhićenje. U posljednjem odlomku navode da će osobu evidentirati kao seksualnog prijestupnika i medijski izložiti slučaj. Zaključili su da je osoba sada testirana – opisuje detaljno Biskup naglašavajući da će adresant, ukoliko nastavi s komunikacijom, primiti poruku kojom ga počinitelj poziva da obavi plaćanje ‘novčane kazne’ te dostavlja podatke (broj računa) za plaćanje. U slučaju da primatelj poruke obavi uplatu, počinitelj će ga u pravilu ponovno kontaktirati i tražiti da uplati još veći iznos.

‘Phishing’
— Ovdje se radi o tipičnom primjeru ‘phishinga’ – pripremnim radnjama koje prethode počinjenju kaznenog djela prijevare, a u slučaju prijema takvih poruka preporuča se da prima telji na te poruke ne odgovaraju niti na drugi način stupaju u komunikaciju s pošiljateljem, a poruke je dovoljno obrisati – savjetuje Biskup od koje saznajemo da se broj kaznenih djela iz čl. 271 Kaznenog zakona ‘Računalna prijevara’ kreće u rasponu od 30 do 40 slučajeva godišnje na području naše policijske uprave.
— Problem kod ovih prijevara je visina štete koja se kreće od minimalnih do milijunskih što je bio slučaj iz 2020. godine. Treba imati na umu da veliki broj djela ostaje neprijavljen, nekada zbog srama žrtve zbog lakovjernosti ili se radi o manjim novčanim iznosima za koje je žrtva prevarena. Svakako ova vrsta kaznenih djela je u porastu, jer je njihov realni broj veći nego se evidentira. Treba imati na umu i da se počinitelji uglavnom ne nalaze na području Republike Hrvatske, što otežava kriminalističko istraživanje, zahtjeva suradnju putem Službe za međunarodnu policijsku suradnju ili pak putem međunarodne pomoći, što je instrument kojim se po procjeni opravdanosti koristi državno odvjetništvo. Naposljetku, čest je slučaj da
kada se i dođe do konkretnih podataka, u nemalom broju situacija proizađe da nije riječ o počinitelju već o također oštećenoj osobi kojoj je netko došao u posjed osobne ili druge isprave i istomse služi za počinjenje kaznenih djela. Tako da je ipak svakako najkorisnije konstantno upozoravati građane na najnovije prijevarne oblike, odnosno djelovati preventivno – ističe Biskup te upozorava na, u posljednje vrijeme, najčešće prijevarne oblike.

Kartice i kriptovalute
— Tu spadaju svakako prijevare putem oglašivača na internetskim stranicama. Na samim stranicama postoje upozorenja da postoje prevaranti koji kontaktiraju prodavače i na prijevaran način pokušavaju doći do podataka njihovih kartica. Isto tako kupac može biti žrtva na način da nakon ostvarenog dogovora vezano za kupnju, uglavnom za trošak dostave, zaprimi od napadača jedan od pripremljenih linkova koji nalikuju na linkove dostavnih tvrtki hrvatske pošte GLS, DPD i slično, dok je u biti riječ samo o načinu na koji počinitelji dolaze do podataka o bankovnoj kartici, a potom i novca kupca. Dakle, putem neke od mobilnih aplikacija potencijalna žrtva zaprimi poruku od nepoznate osobe u svezi oglasa kojeg je postavila na oglasniku, tražeći od nje da putem linka dostavne službe ispiše podatke svoje bankovne kartice. Ukoliko potencijalna žrtva kontaktira stvarnu dostavnu službu, utvrditi će da ista nema navedeni način rada, odnosno da od svojih korisnika ne traži bankovne podatke. Ukoliko ih ispuni, kada izvrši uvid u svoje bankovno stanje utvrdit će da je prevarena, odnosno s računa bude podignut maksimalni dopušteni iznos. Za ovaj način
računalne prijevare je zanimljivo da je postao najfrekventniji u posljednje vrijeme, s tim da se mijenja sami pristup žrtvi, naime putem istih linkova se pokušava doći do povjerljivih podataka korisnika bankovne kartice, međutim osim oglasnika, uključuju se prodajne stranice na društvenim mrežama. Također učestale su prijevare koje se dovode u vezu s ulaganjem u kriptovalute, gdje su financijske štete najveće. Kod ovakvih ponuda, molimo građane da prije bilo kakvih ulaganja, provjere imaju li društva koja nude ovakve usluge dozvolu za poslovanje na području Republike Hrvatske i dobro se posavjetuju prije samog ulaganja u
kojima se obećava velika i brza zarada. Kod prijevare oko ulaganja u kriptovalute počinitelji najčešće žrtve kontaktiraju telefonski sa pozivnih brojeva +44, što su pozivni brojevi iz Velike Britanije, a zatim ih upute na lažne internet stranica za ulaganje. Osim lažnih stranica koje zaista djeluju legitimno, od osoba se u prvom koraku traži instaliranje aplikacija kao što su ‘Anydesk’, ‘Team viever’ i ‘Supreme mobile assist’koje omogućuju u prvom koraku kontrolu nad vašim računalom, a potom, ukoliko je riječ o prijevari, nakon instaliranja raznih lažnih platformi prikazuju lažno stanje o ostvarenoj zaradi. Potencijalne žrtve potiče se na daljnja ‘ulaganja’, čime se povećava financijski gubitak žrtvi – detaljno nam opisuje Biskup, napominjući kako stranica za ulaganje ima zaista puno, stalno se gase i nastaju nove.

Starije osobe – lake mete
Ciljna grupa ovih prijevara su osobe svih profesija, godišta, obrazovanja i prihoda, međutim glasnogovornica PU Dubrovačko – neretvanske nam potvrđuje pretpostavku da su najlakše ‘mete’ ipak starije osobe.
— Svatko od nas u nekom trenutku može postati žrtva prijevare. Ipak, ako ćemo raditi detaljan profil žrtve ovakvih kaznenih djela, možemo reći da su idealne osobe starije životne dobi koje se tek upoznavanju s Internetom, što je za napadače gotovo savršeno – zaključuje Biskup, koja preporuča građanima da budu iznimno oprezni.

Savjeti
— Nikada ne unosite svoje osobne podatke na web stranicu ako niste sigurni da je verificirana! Nemojte davati podatke o svom računu putem telefona, osim ako vi niste nazvali i sigurni ste da broj koji ste nazvali nije lažan! Ne odgovarajte, ne klikajte na linkove i ne otvarajte nikakve datoteke u spam porukama. Ne pozivajte nikakve brojeve iz spam e-poruka! Nemojte koristiti softvere koji za vas popunjavaju određene obrasce na računalu! Tijekom komunikacije potrebno je svakako izbjeći dostavljanje povjerljivih osobnih podataka, fotografija osobnih isprava, bankovnih kartica, slanje jednokratnih zaporka aplikacija internetskog bankarstva, a naravno ni drugih podataka vezanih za autorizaciju ban
kovnih transakcija! – poručuje Biskup.

policija prijevare

Foto: DuList/MUP

Pročitajte još

Dubrovačko-neretvanska županija među najuspješnijima na nacionalnim ispitima

Dulist

DJEČJI IZLET HPD SNIJEŽNICE Magla, sunce i veselo druženje u Konavlima

Dulist

Nacionalni park Mljet slavi 64. rođendan

Dulist