Dok između kandidata za prvu fotelju grada frcaju iskre, dok se međusobno prozivaju i nadmeću tko je ispravniji, časniji, bolji ‘kopajući’ onom drugom što god čime ga se može deplasirati, ispod radara prolazi ono bitno. A to su projekti, vizija Grada, ono što je ‘običnom’ građaninu zapravo bitno, što bi mu život trebalo učiniti lakšim i boljim.
Analizirali smo stoga projekte kandidata i izdvojili one koji bi po našoj nekoj procjeni bili TOP 5. Šteta pa ne dolaze od jednog kandidata, ali možemo se nadati makar da gordeca neće onoga tko bude izabran spriječiti u prihvaćanju dobrih ideja s koje god strane došle.
1. Besplatni javni gradski prijevoz
Većina kandidata zalaže se za besplatnu vožnju Libertasovim gradskim i prigradskim linijama domicilnom stanovništvu, što bi rasteretilo kako kućne budžete tako i, vjeruju naši političari, gužve na prometnicama. Međutim ovo je zapravo stara ideja, odnosno obećanje aktualnog gradonačelnika dano početkom svibnja 2021. godine, ali na žalost do danas nije ispunjeno. Naime, Mato Franković je u trenutku kada je Libertasu isporučeno 11 novih autobusa sufinanciranih EU sredstvima, kazao kako će se ‘smanjenjem troškova javnog gradskog prijevoznika u konačnici omogućiti besplatan prijevoz svim građanima’. No, to nije proveo u djelo, a baš je ovog tjedna objasnio i zašto. Naime, gradskim vijećnicima je izložio kako bi se uvođenjem besplatnog javnog prijevoza oštetio dio građana kojima poslodavac isplaćuje naknade za prijevoz, a zapravo ga ne koriste.
2. Nogometni park u Lapadu, stadion izvan Grada
Kandidatkinja koalicije Slobodno, odnosno SDP-a i Srđevaca, Anita Bonačić Obradović sa suradnicima je iznijela koncept koji bi riješio problem neadekvatne sportske infrastrukture. Najprije bi se izgradila atletska staza i nogometni teren na Babinom kuku, potom bi se na potezu od Pobrežja prema Osojniku izgradio veliki stadion, što je svakako znatno bolja opcija nego pokušavati ‘nogometnu arenu’, kako joj političari tepaju, ugurati u i tako pretrpani Lapad. Blizu je budući spoj na autocestu i most, a ne bi trebao biti problem ni naći investitora kako bi se kroz model javno-privatnog partnerstva izgradila kombinacija poslovnog i stadiona, kao i urbanistički osmišljeno novo stambeno naselje sa svim potrebnim javnim sadržajima.
Na mjestu današnjeg lapadskog stadiona, realizirao bi se projekt Nogometnog parka koji bi funkcionirao kao kombinacija nekoliko manjih terena za trening mlađih kategorija kroz nogometne škole, mjesta za rekreaciju i druženje, zadržavajući zelenilo i prirodno okruženje.
3. Sustav rezervacije termina posjeta javnim ustanovama
Kandidatkinja stranke Centar Viktorija Knežević iznijela je pak vrlo zgodno, jeftino, praktično rješenje rasterećenja javnih gradskih ustanova od velikih gužvi, a koje bi i našim gostima nesumnjivo bilo sjajno. A nije ‘otkrivanje tople vode’ već, kao što sama Knežević ističe, nešto što je praksa u Londonu, Rimu i svim ostalim europskim metropolama i uopće turističkim gradovima. Riječ je o uvođenju sustava rezervacija termina posjeta našim javnim ustanovama, prvenstveno muzejima.
-Pa da nama nije palo na pamet napraviti ono što ima praktički svaki restoran! Dakle digitalnu platformu putem koje svaki gost ili pak vodič za svoju grupu može provjeriti slobodne termine i zakazati posjet – kazala je Knežević.
4. Povezanost preko mora
Činjenica na koju često upućuju stanovnici naših otoka je da su jako loše povezani s kopnom, a iz pojedinih djelova grada i okolice je sve teže autom zbog nesnosnih gužvi. Rješenje za to ima Antun Tonći Karužić. On bi, naime, uveo niz malih brodskih linija kojima bi povezao stanovnike Rijeke dubrovačke s Gradom. Također, stanovnike Elafita kojima bi Grad sufinancirao karte redovnim linijama i to iznosom od 50 posto.
-Dubrovnik se mora okrenuti svom moru! Mi se ponašamo kao da mora uopće nema! – poručio je Karužić.
5. Željeznica od zračne luke do Grada
Kandidat za gradonačelnika Dubrovnika Valentin Dujmović iznio je svoju viziju rješenja problema prometnog povezivanja između Dubrovnika i Zračne luke Ruđer Bošković – gradnju lake željeznice kao ekonomičnog, brzog i ekološki prihvatljivog rješenja. Dok drugi još uvijek raspravljaju o brzoj cesti, mi moramo imati hrabrosti razmišljati korak ispred, smatra Dujmović ističući kako Grad Dubrovnik zaslužuje moderan, brz i ekološki prihvatljiv način prijevoza prema svojoj zračnoj luci, a rješenje je po njemu jasno.
-Predlažem uspostavu shuttle linije lake željeznice između Dubrovnika i Zračne luke Ruđer Bošković, sa samo jednim usputnim stajanjem – u Župi dubrovačkoj. Vlak bi prometovao trasom buduće brze ceste, bez ometanja cestovnog prometa, a putovanje bi trajalo svega 15 minuta. Udobno, sigurno, bez zaustavljanja i bez gužvi – brže nego što u velikim europskim gradovima treba za izaći iz same zračne luke. Operater bi bila gradska tvrtka Libertas Dubrovnik, čime bi zadržali upravljanje u lokalnim rukama i osigurali kvalitetnu, dostupnu uslugu građanima i gostima. Kvaliteta života bi se podigla, prometna zagušenja bi se smanjila, broj autobusnih linija racionalizirao, a okoliš očuvao – pojasnio je Dujmović koji je uvjeren da će ovako dobru, ekološki i prometno pametnu priču financirati Europska unija, a projekt bi bio završen do 2035. godine.
Od Frankovića za sad ništa…
Komunikacija aktualnog gradonačelnika Mata Frankovića, koji se uputio po svoj treći mandat, s građanima svodi se za sad na podsjećanje na ono što je realizirao u protekla dva mandata. I, naravno, prozivanje svojih protukandidata pri čemu je fokusiran na kandidatkinju koalicije Slobodno Anitu Bonačić Obradović. Koliko jer ‘ima materijala’, a koliko jer mu je ona, kako za sada stvari stoje, najveća prijetnja, podvojena su mišljenja. A istina je najizglednije u kombinaciji navedenoga. Doduše Franković je najavio završetak određenih projekata koji su u tijeku, poput Doma umirovljenika koji bi trebao biti ‘stavljen u pogon’ u siječnju 2026. Nove projekte, planove, viziju za iduće četiri godine možebitnog mandata, Franković još nije iznio. Što ne znači da neće. Čekamo…
Glasamo li ‘ZA’ ili ‘PROTIV’?
Pitanje koje se svakako nameće, a postavit ćemo ga kroz anketu i našim sugrađanima, je kojim se kriterijem vodimo pri izboru: osobnom u smislu tko nam je najsimpatičniji, najkarizmatičniji, najelokventniji…, stranačko-svjetonazorskom po principu ‘baš me briga tko je kandidat važno da je moj HDZ-ovac’ ili pak ‘moj SDP-ovac’ i slično. I koliko će na koncu biti onih među nama koji će izaći glasati više ‘protiv’, nego ‘za’. Dakle, nitko od kandidata im nije baš neki željeni izbor, ali hoće ‘skinut’ aktualnog gradonačelnika.
Pišu: Ivana Mijić Vulinović/Barbara Đurasović
Foto: DuList/Facebook