Klikeraj čini tim psihologa i nastavnika koji su okupljeni oko ideje poticanja dječjeg kognitivnog razvoja. Njihov rad bazira se na područje psihologije kreativnosti te odgoja i obrazovanja darovitih učenika, što podrazumijeva i teorijski rad i razvijanje tehnika, strategija i pristupa u svakodnevnoj praksi odgoja i obrazovanja.
Sve to otkrio nam je mladi, kreativni tim ljudi, koji definitivno zaslužuje biti predstavljen diljem Lijepe naše. Njih smo upoznali kroz razgovor s Ivanom Alagićem, od kojeg smo, za početak, doznali kako je ova lijepa priča započela 2014. godine, kad ih je bilo troje, dok ih je sad devetero… Josipa Mamužić i ja voditelji smo udruge, a ostali članovi su Ana Marija Šiblić, Pavle Mamužić, Bruno Fiala i Marinela Ivić. Posljednji članovi su kolegice koje su nam se nedavno priključile i koje su također edukacijski psiholozi: Tihana Svoboda, Nikolina Vrhovac i Tatjana Žipovski – priča nam Ivan koji nam je dodao i to što ih motivira, koji su im daljnji planovi…
Prošle godine postali smo dijelom European Talent Support Networka (etsn), europske mreže koja okuplja institucije i organizacije koje se bave talentiranom djecom i mladima
U svom radu spojili ste edukaciju, igračke, stručne seminare, istraživanja… Koji vam je najdraži dio rada?
Da, šarolikost aktivnosti se značajno povećala unazad tri godine. Od prvotne ideje kreiranja didaktike i održavanja edukacija, danas se bavimo i programima poticanja razvoja za djecu, istraživačkim radom, publiciramo stručne tekstove i literaturu, konstruiranjem psihodijagnostičkih upitnika i testova, provođenjem i partnerstvima na projektima, javnim izlaganjima i radionicama te mnoštvom ‘nevidljivog’ posla (smijeh). U skoroj budućnosti u planu su pokretanje savjetovališta za roditelje i za edukatore. Osobno, najviše volim istraživanja, pisanje i priremu edukacija. No, kada uđete u ovakav podvig morate pokrivati razna područja rada i pozabaviti se svime što vam dođe na radni stol.
Jesu li danas nadarena, kreativna djeca, uspješno navođena u svom razvoju?
Upravo to je jedna od misija Klikeraja. Teško je dati neki opći zaključak. Postoje institucije i organizacije koje se na kvalitetan način skrbe o razvojnim i odgojno-obrazovnim potrebama darovite djece i mladih. No, nekakav sustavan pristup na razini društva ili obrazovnog sustava zasad ne postoji. Zakonski okvir za takvo što je predviđen, no javni resursi većinom su nedovoljni kako bi se sustavna skrb provodila. Postoje neke naznake da bi se i to u nekoj budućnosti moglo promjeniti i nadamo se da će relevantne inicijative realizirati. Ono što Klikeraj ima kao cilj svog djelovanja je stvaranje mogućnosti i prilika u kojima mališani mogu razvijati svoje interese i talente izvan škole, ali i educirati odgojno-obrazovne stručnjake o tome kako bi trebao izgledati sustavan rad s darovitim učenicima u školi. Prošle školske godine proveli smo, uz financiranje MZO-a, projekt identifikacije darovitih učenika i poticanja kreativnosti kod darovitih učenika koji je uključivao mališane i učitelje iz 18 škola s područja Slavonije. U okviru tog projekta održali smo dvije edukacije namijenjene učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima koje su tematizirale upravo strategije prepoznavanja darovitih učenika u svakodnevnom radu i načine poticanja kreativnosti u odgojno-obrazovnom procesu.
Možete li opisati igračke i didaktička sredstva koje nudite djeci?
Osnovna ideja didaktike koju razvijamo je poticanje specifičnih aspekata kreativnog mišljenja. Svaka pojedina igra osmišljena je kako bi se razvijao neki oblik divergentnog mišljenja ili mišljenja u više pravaca. U razvoj naših igara uloženo je mnogo truda, eksperimentiranja i istraživanja suvremene literature iz područja razvojne i kognitivne psihologije. Aktivnosti koje prate igre su koncipirane na način da od igrača zahtijevaju smišljanje, stvaranje vlastite ideje koja tada postaje sadržajem igre. Samim time igra nema završetak i moguće ju je igrati i koristiti zauvijek, dok god postoji tema koja se može unijeti u igru. Ovakav pristup pokazao se vrlo korisnim u vrtićkoj i školskoj praksi, iz kojih dobivamo izvrsne povratne informacije od kolega odgajatelja i učitelja.
Koji je raspon godina djece koja mogu koristiti igračke/didaktička sredstva i planirate li u budućnosti osmišljati nove igračke?
Do sada smo razvili dva didaktička seta s igrama koje mogu igrati djeca vrtićkog i predškolskog uzrasta i one koje mogu igrati starija djeca, pa čak i odrasli. Igre dobivaju puni smisao kada se u njih uvodi nekakav specifičan sadržaj ili tema. Na taj način se ista igra može koristiti kod djece različitog uzrasta, ovisno o njihovim afinitetima, znanjima, vještinama i slično. Koncepti za nove igre su u glavama, neki i na papirima, tako da s vremena na vrijeme uvijek nešto pošaljemo u izradu.
Postoje institucije i organizacije koje se na kvalitetan način skrbe o razvojnim i odgojno-obrazovnim potrebama darovite djece i mladih. No, nekakav sustavan pristup na razini društva ili obrazovnog sustava zasad ne postoji
Osim s mališanima…
Osim radom s mališanima, puno vremena posvećujemo i radom s edukatorima, odgojno-obrazovnim stručnjacima na svim razinama (od vrtića do fakulteta). Kroz edukacije, seminare i suradnje nastojimo osvijestiti i prenijeti određene kompetencije kako bi se djeci otvorile okolnosti i mogućnosti za osobni razvoj i razvoj talenata. Premda smo smješteni u Osijeku, naš rad je prepoznat i u ostatku Hrvatske, ali i izvan granica naše zemlje. Prošle godine postali smo dijelom European Talent Support Networka (ETSN), europske mreže koja okuplja institucije i organizacije koje se bave talentiranom djecom i mladima.
Foto: Klikeraj