Atlantska plovidba od 1. prosinca krenula je s poslovanjem po novom upravljačkom modelu. Marko Domijan novi je glavni izvršni direktor, dosadašnji predsjednik Uprave Pero Kulaš danas je zamjenik predsjednika Upravnog odbora, a prvi put dubrovačkoj javnosti predstavio se i najveći dioničar Igor Bilbija. On ujedno, u novom ustroju kompanije obnaša dužnost predsjednika Upravnog odbora Atlantske plovidbe.
Vaše ime je relativna nepoznanica u javnosti, posebice u dubrovačkoj, možete li nam se predstaviti?
Uvijek se najteže predstaviti ili govoriti o samom sebi. Rođen sam i živim u Zagrebu, gdje sam završio osnovno i srednje obrazovanje te Građevinski fakultet. Između ostalog 10 godina radio sam u tvrtci ZANE iz grupe Zagrebačke banke koja se bavila poslovanjem s nekretninama, od čega niz godina na poziciji voditelja odjela procjena. Od 1998. godine prisutan sam kao investitor na tržištu kapitala, a čemu sam se od 2003. godine u potpunosti i posvetio.
Nakon što je Skupština potvrdila novu strukturu upravljanja u javnosti se moglo čuti ‘Atlantska plovidba više nije naša kompanija’. S obzirom na tradiciju i prisnost Dubrovnika i Atlantske plovidbe jesu li takva razmišljanja utemeljena?
Hvala za ovo pitanje, ali mislim da je više retoričko nego suštinsko. Malo ću se našaliti pa Vam odati da me supruga proglasila ‘gosparom’. Šalu na stranu, Atlantska plovidba bila je i bit će dubrovačka kompanija, na ponos Dubrovčana i zadovoljstvo djelatnika i pomoraca. Ove godine kompanija slavi 64 godine od osnivanja i svo to vrijeme kontinuirano posluje u i iz Dubrovnika i uvjeren sam da će tako biti i dalje na zadovoljstvo svih nas.
Znači, sjednice Upravnog odbora održavat će se u Dubrovniku, a ne u Zagrebu?
Najveći broj sjednica upravnog odbora održavat će se u Dubrovniku, a samo ponekad i u zavisnosti od ostalih poslovnih aktivnosti u Zagrebu.
Što Vas je privuklo kupnji dionica Atlantske plovidbe?
Sa značajnim ulaganjem u dionice dubrovačkog brodara krenuo sam početkom 2016. godine, u doba najveće krize dry bulka. Riječ kriza u investicijskom okruženju znači i mogućnost ostvarivanja dodane vrijednosti kada i ukoliko dođe do oporavka. Tijekom 2016. i početkom 2017. godine konačno sam i odlučio da moje investicijsko ulaganje postane strateško ulaganje pa sam postao i najveći dioničar. Tijekom mog okrupnjavanja i pozicije aktivnog dioničara, razvila se vrlo kvalitetna interakcija s Upravom Atlantske plovidbe, pri čemu posebno ističem onu s kap. Kulašom, koji je uložio ogroman trud u izgradnji potrebne sinergije, a koja je na kraju rezultirala mojom evolucijom s pozicije strateškog investitora u člana i predsjednika Nadzornog odbora do današnje pozicije predsjednika Upravnog odbora. Naravno da je taj proces zahtijevao puno vremena, fokusa, učenja, strpljenja i prilagodbe svih aktera. Mislim da je postignutom sinergijom ostvarena izuzetno značajna dodana vrijednost za kompaniju i dioničare.
Koja Vam je strategija razvoja tvrtke? Ranijih godina tvrtka je u svom vlasništvu imala niz hotelskih kuća, razmišlja li se o širenju poslovanja ili brodarstvo ostaje core business?
Anticipirajući početak dugotrajnog oporavka sektora, kompanija se od 2016. godine počela značajno razduživati, a istovremeno je racionalizirala mnoge unutrašnje procese i troškove, kako bi dobra vremena dočekala spremna za novo konjunkturno razdoblje. Operativna efikasnost kompanije dignuta je na razinu najboljih svjetskih kompanija unutar sektora, usprkos još uvijek značajnim mogućnostima poboljšanja. Kao primjer možemo navesti rast EBITDE od cca -60 milijuna kuna za 2015. godinu do cca +120 za 2018. godinu. Dosadašnji rezultati za 2019. godinu, kao i naša predikcija pokazuju da bi i u ovoj godini trebala nastaviti značajno rasti, uz EBITDA maržu preko 40 posto. Atlantska plovidba će nastaviti ambiciozno s ubrzanjem, racionalizacijom i povećanjem efikasnosti svih poslovnih procesa, ulažući u znanje, kadrove i daljnju optimizaciju procesa. Očišćene bilance, značajno smanjenog duga, efikasnija, ojačana i ubrzana novim načinom korporativnog upravljanja, kompanija je spremna za nove značajne poslovne iskorake. Unazad 10 godina prebrodili smo izrazito teško i komplicirano razdoblje cijelog dry bulka, unutar kojeg su mnoge značajne kompanije nestale ili se dokapitalizirale i po nekoliko puta da bi preživjele. Upravo zahvaljujući i diverzifikaciji ulaganja u dobrim vremenima core businessa te kupnji hotela u vrijeme kada su cijene bile vrlo povoljne, njihovom monetizacijom u idealnom trenutku Atlantska plovidba uspješno je prošla kroz krizu. Brodarstvo je bilo i bit će core business ove dubrovačke tvrtke. Ali pri tome svakako treba imati na umu da je kompanija do sada odradila značajne nekretninske projekte u koje svakako treba ubrojiti upravo i hotele Imperial i Lapad, Atlant centar, kao i najnoviji projekt ‘Batala’. U kompaniji i s partnerima imamo svu potrebnu infrastrukturu, znanje i iskustvo koje je potrebno za velike nekretninske projekte pa samim time i ambiciju kada i ako se ukaže prilika.
Ima li za, hrvatsko brodarstvo, pa tako i Atlantsku plovidbu, budućnosti?
Po prirodi sam optimist i uvijek ću vidjeti svjetlo na kraju tunela. Uvjeren sam da za hrvatsko brodarstvo ima budućnosti. Mi smo stoljećima pomorska nacija, imamo naše pomorske škole, časnike, strojare i mornare. Pula, Rijeka, Zadar, Split i Dubrovnik su gradovi u kojima postoji izuzetna tradicija. Naravno da bi se stvari promijenile na bolje, jer postoji i ‘more’ problema, potrebno je puno promjena uključujući sinergiju na lokalnoj i državnoj razini. Atlantska plovidba će i u budućnosti nastaviti ploviti punim jedrima, na pogonu koji će zamijeniti vjetar, a to su tradicija, naši pomorci i kadrovi te sve na radost Dubrovčana i svih dioničara.
Kako Atlantska plovidba kotira na svjetskom tržištu?
Atlantska plovidba je u svjetskim okvirima mala kompanija, ali kroz 64 godine postojanja i kontinuiranog poslovanja izgradila je i zaslužila imidž poštene i odgovorne kompanije kao i pouzdanog partnera. Svjetsko tržište ne oprašta, a pogotovo brodarsko. Kao što kaže uzrečica ‘Our word is our bond’. Brodimo na svjetskim morima, poslujemo sa svjetskim kompanijama i svjetskim bankama, ali mi smo dubrovačka i hrvatska kompanija i ponosni smo na to.
PERO KULAŠ
Moje razdoblje obilježile su najniže vozarine u povijesti tržišta rasutog tereta
Pero Kulaš koji je dva mandata bio na čelu tvrtke na funkciji predsjednika Uprave u novom ustrojstvu obnašat će dužnost zamjenika predsjednika Upravnog odbora zaduženog za širenje flote, akvizicije, upravljanje imovinom i analizu tržišta vozarina. — Razdoblje kroz koje sam obnašao dužnost predsjednika Uprave bilo je obilježeno najvećim padom i najnižim vozarinama u povijesti tržišta rasutog tereta. Kroz cijelo to razdoblje, osim u kratkim vremenskim intervalima, tržište nije uspijevalo naći značajniju podršku u trgovini i odnosu ponude i potražnje. Ipak i iz takvog negativnog ciklusa izašli smo praktično neokrznuti, s istim kapacitetom flote. Točno je da nam je u tome pomogla diversifikacija djelatnosti odnosno prodaja hotela Hilton Imperial i hotela Lapad međutim, završen je u istom razdoblju nekretninski projekt Atlant Centra i započet novi projekt na mjestu stare upravne zgrade na Batali.
Iz tiskonog izdanja DuLista od 4. prosinca 2019.