U ponedjeljak, 16. ožujka u prostorijama Sveučilišta u Dubrovniku, Ćira Carića 4, skupina dubrovačkih srednjoškolaca Biskupijske klasične gimnazije Ruđer Bošković u Dubrovniku kojima će se, zbog velikog zanimanja, pridružiti i učenici nekih drugih srednjih škola, imat će prigodu iskusiti kako izgleda jedan dan znanstvenika u autentičnoj atmosferi rada sa znanstvencima iz Instituta Ruđera Boškovića iz Zagreba na čelu s dr. sc. Vukom Brigljevićem.
Riječ je o jedinstvenom programu CERN-a nazvanom „Međunarodni nastavni dan za mlade istraživače“, koji je u Hrvatsku došao na inicijativu znanstvenika s Instituta Ruđer Bošković (IRB) iz Zagreba. ‘Radni dan’ mladih istraživača sa znanstvenicima počinje u 9 sati.
Dubrovački srednjoškolci pridružuju se tako drugim hrvatskim srednjoškolcima i vršnjacima diljem svijeta koji nastavne dane imaju u Splitu (27.2.), Zagrebu (6. i 26.3.), Osijeku i Vinkovcima (7.3.).
S ciljem približavanja znanosti mladima i popularizacije samih znanstvenih istraživanja, svake godine oko 10.000 učenika srednjih škola u preko 4o zemalja svijeta upušta se u kozmičku avanturu i odlaze u jedan od 200 istraživačkih centara kako bi raspleli tajne fizike čestica. Zahvaljujući entuzijazmu i zajedničkom trudu svih organizatora već jedanaestu godinu za redom u sklopu Međunarodnog nastavnog dana mladih istraživača srednjoškolcima se nudi prilika da postanu eksperimentalni fizičari na jedan dan i sudjeluju u radu na Large Hadron Collideru (LHC), najvećem akceleratoru na svijetu koji je smješten u CERN-u.
Fizika čestica je jedno od područja znanosti koje zadnjih godina izuzetno brzo napreduje. Neosporno je da se rezultati istraživanja na CERN-u prate s velikom pažnjom ne samo od strane fizičara već i široke javnosti. Tako je otkriće Higgsova bozona na LHC-u u ljeto 2012. godine odjeknulo u svim medijima te izazvalo oduševljenje javnosti diljem svijeta. Srednjoškolci diljem svijeta u sklopu Međunarodnog nastavnog dana imaju priliku istražiti ovu najmoderniju granu fizike i sudjelovati u analizi stvarnih podataka prikupljenih na Large Hadron Collideru (LHC).
Uzbudljivi radni dan mladih istraživača započet će predavanjima o programu istraživanja na CERN-u te pojednostavljenoj metodi analize događaja sudara protona ubrzanih u LHC akceleratoru koji su snimljeni CMS (Compact Muon Solenoid) detektorom nakon čega slijedi analiza podataka. Vrhunac ovog, po svemu, za sudionike jedinstvenog radnog dana, završava videokonferencijom s CERN-om i drugim institutima radi prezentacije, usporedbe i diskusije rezultata analize koje su dobili srednjoškolci u drugim gradovima diljem svijeta koji su taj dan analizirali podatke. U usporedbi i diskusiji sudjeluju ove godine sudjeluju još četiri grada: Atena, Genova, Padova i Firenca.
U autentičnoj atmosferi učenici stječu uvid u međunarodnu organizaciju modernih istraživanja, a istovremeno uče o subatomskim česticama kroz lako razumljive prezentacije fizičara izravno uključenih u istraživanja. Srednjoškolci taj dan rade rame uz rame s znanstvenicima i doživljavaju kako je raditi moderna istraživanja u fizici.
Za srednjoškolce diljem svijeta za ovu su priliku tri eksperimenta: ATLAS, CMS i ALICE ustupila svoje podatke.
Zanimljivo je da učenici mogu u podacima koje analiziraju ponovo otkriti Z-bozon, elementarnu česticu otkrivenu prije tridesetak godina, a čije je otkriće nagrađeno Nobelovom nagradom ili možda nađu neku drugu ‘čudnu česticu’.