Aktualno

HRVATSKA U 2017. porastao broj poginulih u prometu

prometna011

Podaci MUP-a pokazuju kako je u prošloj godini u prometu poginula 331 osoba, što je za 24 više poginulih u usporedbi s 2016. godinom.

Podaci su to koje je Udruga Sigurnost u prometu (SUP), u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, iznijela na okruglom stolu na temu ‘Aktualno stanje sigurnosti cestovnog prometa’. Usprkos posljednjih godina ostvarenom znatnom poboljšanju općeg stanja sigurnosti cestovnog prometa i smanjenju broja poginulih, brojke ponovno zabrinjavaju. Stoga ova činjenica ukazuje na realnu mogućnost i potencijal za postizanje još boljih rezultata.

Najjasnija i najvažnija poruka okruglog stola bila je da se svi moraju još više potruditi kada je u pitanju stanje sigurnosti u cestovnom prometu.
– Od ukupnog broja smrtno stradalih sudionika prometnih nesreća je njih 208 (62.8 posto) preminulo na mjestu nesreće, a 23 (7 posto) pri prijevozu do zdravstvene ustanove. Dok je 100 osoba (30.2 posto) preminulo u razdoblju od 30 dana od prometne nesreće. Zbog nedopuštene je brzine poginulo 37.8 posto, a 27 posto najtežih nesreća skrivili su alkoholizirani vozači. Bilježimo 16.4 posto manje smrtno stradalih pješaka. Nažalost, svjedoci smo porasta broja poginulih. Mislim da smo kao država dosegli razinu u broju poginulih koju ćemo teško značajno moći spuštati, ali se trebamo maksimalno truditi – rekao je Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije.

Sudionici su kroz argumentiranu i stručnu raspravu, temeljem podataka Ministarstva unutarnjih poslova o sigurnosti cestovnog prometa za 2017. i prethodne godine, ocijenili aktualno stanje i predložili mjere i aktivnosti za poboljšanje stanja do kraja perioda implementacije Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa RH 2011. – 2020. (NPSCP).

– Važno je za istaknuti da NPSCP za glavni cilj ima smanjenje smrtno stradalih osoba do 2020. godine za 50 posto u odnosu na 2010. godinu. Podaci kažu da je 2011. godine bilo 408 poginulih, a prema NPSCP se tada očekivalo 405, što i nije bilo zabrinjavajuće. Međutim, u prošloj je godini očekivano 277 poginulih, ali ih je bilo 331, što je za 54 više. Dok je u 2016. godini bilo 307 poginulih, a očekivalo se 298. Stoga je prošla godina bila zabrinjavajuća kada je u pitanju stradavanje u prometu. NPSCP je ostvariv ako dobije stvarnu potporu najviših državnih tijela i pojedinaca, a ne samo deklarativnu – rekao je Georg Davor Lisicin iz udruge Sigurnost u prometu.

Sudionici okruglog stola složili su se da ima puno prostora za napretkom. Korisnici imaju pravo na sigurnost u cestovnom prometu, a vrlo je važno što se prometne nesreće većinom mogu prevenirati.
– Zato moramo maksimalno kroz razne programe edukacije poraditi na povećanju svijesti kod sudionika u prometu. Prema podacima WHO stradavanja u prometnim nesrećama za osobe starosti od 15 do 29 godina su na prvom mjestu. Okvir za upravljanje sigurnošću treba biti temeljen na legislativnom okviru i primjeni dobre prakse, a organizacijska razina upravljanja pretpostavlja: planirati, provjeriti, učiniti i djelovati – rekao je profesor Davor Brčić s FPZ-a.

Iz godine u godinu se bilježi negativan trend porasta starosti hrvatskog voznog parka. U 2017. godini je starost za sva vozila iznosila 13.99 godina, a za osobne automobile 12.95 godina. Usporedbe radi, 2009. godine je prosječna starost vozila bila 9.98 godina.

– Negativan trend je u stalnom porastu i treba poduzeti nove mjere. Stariji vozni park stvara velike sigurnosne probleme. Od 6 do 8 posto nesreća uzrokuje tehnički neispravno vozilo. Kod tehničkog pregleda posebnu pozornost treba posvetiti sklopovima i dijelovima vozila, što su i najčešći razlozi neispravnosti: kočnice, ovjes, gume i upravljački mehanizam… Ljudi kupuju stare automobile, a onda da bi prošli na tehničkom ulože i više novca nego za koliko su ga kupili. Potrebna je detaljna stručna analiza nesreća u slučajevima sa smrtno stradalima – rekao je Luka Dorić iz Centra za vozila Hrvatske.

Foto: Ilustracija

Pročitajte još

ŽUPKA ‘Župska obilaznica mora postati prioritet’

Dulist

Kreće isplata nacionalne naknade za starije osobe za prosinac 2024.

Dulist

Ako se opskrbljujete vodom iz Palata otpisat će vam se računi za prosinac i siječanj

Dulist