HRVATSKA KUHINJA POD LUPOM Turisti spremni platiti više za autentično gastro-iskustvo

Foto: Hrvatska gospodarska komora

Autentičnost se isplati, i to reputacijski kao i financijski – pokazalo je istraživanje u kojemu je čak 57 posto ispitanika reklo da je spremno platiti više za autentično gastro-iskustvo. Ispitanici su na pitanje da navedu tri zemlje Mediterana koje vežu uz dobru gastronomsku ponudu, Hrvatsku svrstali na drugo mjesto, iza Italije, a ispred Španjolske i Grčke.

Rezultati su to istraživanja koje je provela agencija Improve za Mastercard u listopadu 2025., a koji su predstavljeni na Danima hrvatskog turizma u Dubrovniku na panelu Hrvatske gospodarske komore naziva Što turist danas traži, a Hrvatska (još) ne servira?

-Hrvatska još uvijek razvija svoj gastronomski brend, što pokazuje i danas predstavljeno istraživanje. Lovimo korak za turističkim velesilama, ali imamo mnoge adute od kojih sami gosti ističu kvalitetu namirnica i bogatstvo autentičnih jela. Veliki iskorak na tom putu – potvrđuju i gosti – bila bi objava nacionalne kulinarske karte autentičnih, tradicijskih jela i regionalnih specijaliteta kao i priča koje stoje iza jela, vina i ljudi. Autentičnost je i jedno od najvažnijih obilježja premium turizma čijem razvoju će doprinos dati projekt Uplift – prijatelj hrvatske kuhinje, definiranjem jela koja najbolje predstavljaju kulinarski imidž naših regija – poručila je Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam HGK.

Projekt ‘Uplift – prijatelj hrvatske kuhinje’ definirat će, standardizirati i predstaviti gastronomske identitete regija te objaviti Manifest hrvatske kuhinje. Svaka godina projekta posvećena je jednoj regiji, a u prvoj sezoni radna skupina iskusnih chefova standardizira recepte za šest dalmatinskih jela: crni rižoto, riblju juhu, mariniranu ribu, brudet, ribu s gradela i blitvu te pašticadu s njokima. Projekt je uz HGK podržalo i Ministarstvo turizma i sporta.

-Naš projekt Uplift već petu godinu podupire male poduzetnike u turizmu, a sada, kroz ovu kulinarsku granu putem partnerstava i istraživanja, želimo osnažiti i ono po čemu nas gosti najviše pamte, a to je gastronomija. Stvaramo prvi Manifest hrvatske kuhinje, nacionalni standard koji daje jasnoću, vjerodostojnost i kontinuitet u predstavljanju hrvatske gastronomije, čime se domaćim ugostiteljima, edukatorima i institucijama daje alat za razvoj ponude, a Hrvatskoj snažan temelj za brendiranje kao autentične i cjelogodišnje gastro destinacije – istaknula je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.

Gastronomska ponuda sve češće postaje razlog dolaska gostiju u Hrvatsku. Gotovo svaki peti gost navodi hranu kao jedan od ključnih motiva za putovanje. K tome, većini ispitanika iz Mastercardova istraživanja je hrvatska gastronomska ponuda bila u skladu s očekivanjima (59 posto), a čak je oko jedna trećina njih (29 posto) bila ugodno iznenađena.

-Najveći hrvatski gastronomski adut je mala boutique proizvodnja, autohtoni proizvodi koje gosti često nalaze na samom pragu domaćina, pretežito malih OPG-ova. U skladu s time, adut su nam i autentični restorani s kratkim lancima opskrbe i tradicionalnim tehnikama pripravljanja hrane, kao što su gradele ili peka – izjavio je Marin Medak, chef u restoranu RougeMarin.

Gastronomija je svakom četvrtom ispitaniku najistaknutiji interes na putovanjima. Dvije trećine ispitanika cijenu ističu kao glavni faktor kod odabira destinacije, dok na hranu i piće izdvajaju 20 do 40 posto svog planiranog budžeta za putovanje. Tek je jedna petina ispitanika rekla da našu gastronomiju poznaje poprilično ili vrlo dobro.

-Komparativna prednost naše kuhinje prvenstveno je u predstavljanju tradicije jer ona je temelj svake kuhinje i s njom se valja ponositi, kao što to rade svi u našem okruženju. Prednost bi nam trebala biti i kvalitetne namirnice izvornijeg i boljeg okusa od masovno uvezenih, ali moramo ih znati prezentirati. Upravo prezentacija što, od čega i kako se kuha jedna je od većih boljki domaćeg kulinarstva. Zato je Uplift – prijatelj hrvatske kuhinje projekt koji nastoji riješiti postojeće probleme i unaprijedit profesionalno kulinarstvo – naglasio je Radovan Marčić, gastrokritičar.

Istraživanje agencije Improve za Mastercard provedeno je na uzorku od više od 3 tisuće ispitanika iz Italije, Slovenije, Njemačke, Poljske i Mađarske koji su u posljednjih pet godina putovali u inozemstvo. O rezultatima istraživanja i važnosti sustavnog pozicioniranja hrvatske gastronomije kao jednog od ključnih stupova turističke ponude u panelu HGK na DHT-u razgovarali su Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj, chef Marin Medak te gastronomski stručnjak Radovan Marčić.

Povezano

Dulist PROMO