Ako je voditi se riječima stručnjaka, turizam kakvog smo poznavali do razdoblja pandemije, u punom obliku vratit će se tek 2024. godine. Novi valovi, ‘zaključavanja’ zemalja, pad povjerenja potrošača te, naravno, gospodarska recesija, stoji u posljednjem izvješću Europske komisije za putovanja – ETC, znatno otežavaju cjelokupni oporavak. Gotovo sve destinacije imaju pad posjeta turista iznad 50 posto, a ponajviše su pretrpjeli upravo naši susjedi – Crna Gora te Cipar. Hrvatska se, međutim, nalazi pri samom vrhu one ‘sretnije’ ljestvice. Rezultati prvih devet mjeseci, naime, svrstali su nas među pet-šest državnih ekonomija koje bilježe najmanji pad dolazaka posjetitelja. Ipak, ukazuju naši sugovornici, spomenuto pravilo ne vrijedi za čitavu Lijepu našu. Mada predviđanja sukladno epidemiloškoj situaciji nisu osobito obećavajuća, svjetlo na kraju tunela svakako je možebitni pronalazak cjepiva.
— Informacija o možebitnom skorom pronalasku cjepiva svakako daje nadu i optimizam, što nam je svima sad jako potrebno. Konstantno smo u kontaktu s ovdašnjim i inozemnim kolegama i partnerima. Jasno je da su neke precizne projekcije i predviđanja u ovom trenutku nemoguće i nezahvalne. Svi rade na planovima za iduću sezonu, ali mislim da smo poučeni iskustvom iz ove 2020. svi svjesni da su okolnosti zaista nepredvidive i promjenjive. Na naše rezultate utječe značajno i epidemiološka situacija na našim emitivnim tržištima, a ne samo kod nas. Ono što u svakom slučaju ohrabruje je upravo to da svi rade na pripremama, kao da će se sve dalje razvijati normalno, koliko je to u ovom trenutku moguće – priča za DuList Ana Hrnić, direktorica Turističke zajednice grada Dubrovnika. Prošli tjedan sudjelovali su na WTM sajmu u Londonu koji se ove godine prvi puta u četiri desetljeća održao virtualno.
Dubrovnik kao sigurno odredište
Za sad je, tumači, još uvijek izgledno da će se i sajmovi koji su u planu u nadolazećih nekoliko mjeseci također održavati online. TZ grada Dubrovnika sudjelovat će i na berlinskom sajmu IBTM u prosincu, koji će također biti virtualan. To je novo normalno, objašnjava Hrnić: ‘Već smo svi to tako počeli i prihvaćati, ali definitivno mislim da osobni kontakt ništa ne može zamijeniti, i da nam to svima nedostaje’. Što se tiče trendova, ističe, jasno je da su ljudi jako željni putovanja, koja u današnje vrijeme nisu luksuz, nego potreba i način života, te da će njih zaista i biti čim se za to stvore uvjeti. Vidljivost Dubrovnika na našim emitivnim tržištima, nastavlja, je iznimna. Čitavo vrijeme, kaže, aktivno rade na tome te će tako nastaviti i u razdoblju pred nama. Interes za Dubrovnikom je velik, a Dubrovnik kao sigurno odredište jedna je od ključnih poruka u komunikaciji prema britanskom tržištu, ali i ostalima.
— Smatram da nije realno iduće godine očekivati povratak na brojke iz 2019., ali to i nije ono što dugoročno želimo. Za nas je primarno da putovanja budu moguća, da se epidemiološka situacija stabilizira i sukladno tome popuste i restrikcije te da se uspostavi normalan zračni prijevoz i direktne linije s našim emitivnim tržištima. Za iduću godinu plan je usmjeravanje aktivnosti na naša prioritetna tržišta, kao što su Velika Britanija i SAD, ali i na druga tržišta, primjerice Njemačke, Rusije, Ukrajine, Francuske, Poljske, Češke, Austrije… Aktivnosti ćemo fokusirati i na tržišta posebnih interesa, kao što su vjenčanja, sportska događanja, nautički turizam, filmske produkcije. Zadovoljni smo ovogodišnjim rezultatima s hrvatskog tržišta, čemu su doprinjele i kampanje Dubrovnik – tamo gdje je srce, provedene u lipnju i rujnu, koje su uključivale i niz popusta te pogodnosti za sve naše posjetitelje – komentira Hrnić.
Više pročitajte u tiskanom izdanju DuLista koji je na kioscima od utorka.