Gradski vijećnik i potpredsjednik dubrovačke podružnice HNS-a Miho Obradović, bio je jedan od kandidata ove stranke na listi za Sabor. No, HNSje dobio tek jednog saborskog zastupnika. O stanju u stranci, izbornim rezultatima, ali i trenutnoj situaciji u Dubrovniku, o budućnosti turizma i GUP-u porazgovarali smo s njim za čitatelje DuLista.
HNS se ne može pohvaliti dobrim izbornim rezultatima na proteklim parlamentarnim izborima, prozvali su vas čak i statističkom pogreškom, kako to komentirate?
Bit ću iskren i reći kako su rezultati po meni loši. Očekivao sam minimalno dva do tri mandata. Birači su nas u jednu ruku kaznili zbog koalicije s HDZ-om. No, krivo mi je jer nisu prepoznali da je HNSu tom trenutku podmetnuo leđa da se ne dogode treći izbori ili da nam se ne dogodi jedan Hasanbegović i jedna Esih i da takvi ljudi vode Hrvatsku. Mogli su nam se dakle dogoditi treći, četvrti izbori ili krajnja desnica. Pitanje je što bi se učilo u školama da su ti ljudi došli i kako bi se prezentirala povijest. Nažalost, ljudi su nas kaznili, a trebali su vidjeti što je HNSnapravio. Stalno se poteže priča kako je HNSdobio mandate na temelju SDP-a, a nitko ne kaže da je HNSna prošlim izborima imao preko 140 tisuća preferencijalnih glasova. Da je bilo po tome, imali bismo 14 mandata. Zbog koalicije s HDZ-om dio istaknutih ljudi otišao je iz stranke, jer se nije slagao s takvom politikom, počevši od Andra Vlahušića u Dubrovniku. Neki su to prihvatili, a neki nisu. Danas smo parlamentarna stranka s jednim zastupnikom. Uskoro očekujemo predsjedništvo kako bi se vidio plan za sljedeće 4 godine.
Iako se nacionalni izbori ne mogu uspoređivati s lokalnim mogu biti putokaz. Hoćete li se uspjeti konsolidirati do svibnja 2021.?
Hoćemo. Svaku srijedu imamo redovno predsjedništvo, nas je 15-ak minimalno po sastancima. Imate ljude u stranci koji se ne žele javno prezentirati, ali rade, vrijedni su i imaju ideje. Nije uopće upitno hoćemo li se uspjeti konsolidirati. Izbori su brzo, nakon ljeta ćemo sjesti, vidjeti opcije i način na koji ćemo ići na izbore. Vidjet ćemo hoćemo li razgovarati s partnerima ili ići samostalno, o tome će odlučiti predsjedništvo.
Je li nakon Andra Vlahušića HNS uopće prepoznatljiv na političkoj sceni i kako se planirate odmaknuti od poistovjećivanja stranke s njegovim imenom?
Dugo je Andro Vlahušić bio jednako HNSu Dubrovniku. Vidimo da ga i danas ljudi povezuju sa strankom. Međutim, već blizu tri godine on nije član HNS-a svojom odlukom. Bit će lakše kad budemo imali svog kandidata i kandidate za Gradsko vijeće. Bit će to prepoznatljivi ljudi, koji su u HNS-u duže vrijeme, bit će tu eventualno i poduzetnika koje to zanima. Nakon ljeta donijet ćemo odluku što je najbolje i u kojem smjeru ići dalje.
Kako je Grad po Vama odgovorio na korona krizu?
Sjetit ćete se Gradskog vijeća kad je krenula priča o koroni i kad sam rekao da bi Grad trebao odmah reagirati i sjesti s ugostiteljima, poduzetnicima, privatnim iznajmljivačima, Zračnom lukom… Tad je gradonačelnik rekao da ćemo u lipnju ili srpnju vidjeti gdje smo i da ćemo tada razgovarati. Propustili smo 3, 4 mjeseca i rezultat toga je da danas imamo dnevno 200 aviona u Splitu, a 20 u Dubrovniku. U Dubrovniku se čeka da se nešto dogodi. Imate Turističku zajednicu, a 97 posto ljudi ni ne zna tko je direktorica. Da pitate 100 tisuća turista je li itko došao zbog neke reklame, garantiram vam da nije niti jedan. Troši se na putovanja, a ne radi se ništa, jer ni sami u jednom trenutku nisu znali što bi s 14 milijuna kuna. Nemaju ideju i znanje i to je odraz onoga što se događa u gradu. Sad je Grad nešto reagirao, ide se opet u kredite. Na zadnjem Gradskom vijeću gradonačelnik je rekao kako još ne znamo visinu kamate i onda mene ljudi pitaju što mislim o tome. Što ću misliti kad ne znam koliki je kredit i na koliko godina. Uvijek govorim kako nemam problem podržati nešto što je dobro, bez obzira od koje stranke dolazilo. Doživio sam i kritike: pa ti ih nisi napadao zadnji put. Naravno da nisam ako smo donijeli odluku o vrtiću, školi, cesti… Nisam tip političara koji će reći kako ne valja škola. Trebaju nam škola, vrtić, cesta i uvijek ću za dobar projekt dignuti ruku. Međutim, ljuti me da kad gradonačelniku date neki dobar prijedlog, što on pohvali i reče da podkako ne valja škola. Trebaju nam škola, nesem amandman, a kad se to dogodi na sjednici kaže kako je riječ o politiziranju. Ne želi prihvatiti tuđe mišljenje, bez obzira je li dobro ili nije. Da je rekao da neki amandman nije dobar, prihvatio bih to. Vjerojatno mu kolege kažu kako će prihvatiti amandman HNS-a. Ja tako ne znam funkcionirati.
Na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća rekli ste kako je vrijeme da se svi uhvatite za isti štap te da se iznesu konkretni prijedlozi. Što Vi predlažete?
Upravo na zadnjoj sjednici dao sam prijedlog. Donesena je odluka kako će se najam u gradskim prostorima i na javnim površinama naplaćivati po broju noćenja. Međutim, u Dubrovniku gosti nisu samo oni koji noće, imamo goste s kruzera, izletnike… i to nije pošteno. Može se dogoditi da vaš lokal radi bolje nego prošle godine, a da plaćate 10 posto najam, jer je ostvareno 10 posto noćenja. Ali može se dogoditi i potpuno obrnuta situacija, da netko radi samo 2 ili 3 posto prošlogodišnjeg prometa, a plaća 10 ili 20 posto najma, ovisno o broju noćenja. Ja prvi radim dobro, i nije fer da platim samo 10 posto najma, a radim 50 posto od prošle godine. Danas postoji e-Porezna, vidi se promet, i ako ste radili slabije 50 posto toliko platite i najam. Ne ulazi se u srž problema, ne razgovara se s vijećnicima i ugostiteljima da se donese zajednička ideja. Možda bi prijedlog prošao da ga je ponudio netko drugi.
Vratila bih se na kritike koje ste iznijeli na račun Turističke zajednice, mogli smo ih čuti i na Gradskom vijeću. Što su poduzetnici napravili po tom pitanju, da bi se i njihov glas čuo ili da bi i oni poradili na promociji, posebno da bi se skinula mantra kako smo prebahati i preskupi?
Pričati o cijenama je relativno. Imate cjenik u svakom lokalu. Dubrovnik nije skup, jer možete popiti kavu i za 10 i za 40 kuna. To je isto kao i u hotelima, netko spava u Dubrovniku za 40 eura, netko za 5 tisuća eura. Skoro sve kolege su spustile cijene. Razgovarali smo s Gradom, ponudili pomoć, a gospodin Vlašić je bio u stalnom kontaktu s gradonačelnikom. Međutim, u Gradu očito nema sluha, ideja ni sposobnosti.
Je li se Dubrovnik dovoljno prilagodio tržištu i novim uvjetima?
Teško se prilagoditi tržištu. Dubrovnik je avio destinacija i tek je sad vidljivo koliko nam znači autocesta. Puno je lakše doći iz Münchena do Splita nego iz Splita do Dubrovnika. Nemate kruzere, nemate avione, zatvorene su granice i gotovo je nemoguće prilagoditi se. Dosta je ljudi ostalo bez posla. Razgovarajući s kolegama većinom su to ljudi koji su izvanka došli u Dubrovnik, a ostali su lokalni ljudi. Sad u 80 posto lokala rade domaći ljudi. Napokon nemamo problem sa smještajem i s radnom snagom. Ne pričajući protiv nikoga, konobar iz Dubrovnika je netko tko je kroz život naviknuo svaki dan sresti turiste i pričati s njima i puno je opušteniji za razliku od ljudi koji dolaze iz neturističkih gradova. Oni su vrhunski profesionalci, čisti i uredni, ali nemaju taj ‘feeling’ za gosta i priču. Međutim, svi pričamo o ovoj sezoni, ali ona je pri kraju. Već sad se treba okrenuti na sezonu 2021. pa i 2022. Tako je, ali teško je razmišljati i raditi plan kad ne znate hoćete li imati letove, hoće li biti otvorene granice i u najgorem slučaju hoćete li smjeti raditi. Razmišlja se dan po dan, jer nije da će 1. listopada nestati korona pa da idemo razmišljati o 2021. Daj Bože da što prije nestane, jer teško će mnogi preživjeti.
Svi govore da nam je ovo prilika za krenuti novim putem. Prošle godine je većina pa i HNS kritizirao istovremene dolaske kruzera, što bi trebalo mijenjati?
Trebali bismo se odlučiti kakvom se turizmu želimo okrenuti – masovnom, elitnom, kruzerskom… Treba sjesti i razgovarati. Nemam ništa protiv kruzera, ali ne treba nam ih 10 dnevno. Kruzeri su najpogođeniji i pitanje je kad će se vratiti. Sad ne postoje liste za 2021. kad će tko dolaziti te je ovo pravo vrijeme za sjesti i donijeti zaključak, primjerice da nam treba jedan kruzer ujutro i jedan popodne, odnosno odrediti uvjete. U poslijeratnom dobu je bilo ‘daj što daš, daj sve da bi se preživjelo’. Sad smo došli u situaciju da možemo diktirati pravila. S druge strane, tu su i gužve u prometu. Već godinama govorim kako turističkim autobusima treba zabraniti prometovanje kroz Dubrovnik. Ako ste bili u Veneciji, Pragu, znate da tamo ne možete doći autobusom kao u nas na Pile. To treba raditi Libertas. Treba osigurati parkirna mjesta izvan grada te shuttle busevima gradskog prijevoza direktno voziti ljude na Pile. Ne može se dogoditi da na Pilama imate 30 autobusa, jer tad imate promet zatvoren već u Lapadu.
Ali sve su to stvari o kojima godinama govorimo i protežu se kroz nekoliko mandata. U čemu je problem, nije bilo političke volje ili?
Netko treba imati političke hrabrosti i presjeći. Problem je jer vlada stav – nemojmo se zamjeriti, jer od kruzera žive ovi, od autobusera oni. Po dubrovački sa svakim dobro, s nikim u fino. Ja sam prvi rekao da to napravimo zajednički pa neka pričaju sutra da je nas 25 u Vijeću donijelo takve odluke. Ako će sutra to donijeti nešto bolje gradu, nemam problem s tim što će me netko prozivati. Mene je strah da se u 2021. opet ne dogodi ‘daj nam sve’. Bit će teže, to je teži put, ali teži put bi po meni bio puno ispravniji.
Je li sad konačno vrijeme za poraditi na kvaliteti i povratak u normalne okvire pa i cjenovno?
Cjenovne okvire diktira tržište. Ne možemo očekivati da kava u Cele bude 10 kuna ako je najam 300 tisuća kuna. Nisu tu problem samo ugostitelji. Cijene su dignuli ljudi izvan Dubrovnika, koji misle da je bitno samo naći prostor, otvoriti bilo što i eto milijuna. Dođu u Dubrovnik, za prostore ponude duplo više od domaćih, uđu u njih i za godinu dana zatvore i odu. Tada je vlasnicima teško spustiti se na realnih 10 tisuća kuna, ako su ranije za prostor dobili 30. Potom su problem i cijene konobara i kuhara. Došli smo do toga da ne možete naći konobara koji išta zna ispod 7, 8 tisuća kuna, s hranom i smještajem. Čega sam se sve nagledao za pronaći smještaj za svoje radnike, podrumi bez prozora i WC-a nudili su se za 2 tisuće kuna po osobi. Onda vas konobar s hranom ispadne po 15 tisuća kuna, a radite 8, 9 mjeseci te ne možete ići s cijenama koje su, kažu, prihvatljive. Ako pričamo o kvaliteti, hoteli su nam puno bolji nego prije pet godina, lokali su puno bolji i uređeniji. Mislim da se nikad više nije ulagalo u restorane kao u zadnjih pet godina. Danas imamo i restoran s Michelinovom zvjezdicom, i njih 4–5 s preporukom. Uvijek ćete imati 2, 3 ili 5 posto lokala kojima je samo važno zaraditi novce, prevariti turiste, dati im nešto što ne valja i to naplatiti puta tri. Od toga se ne može pobjeći i uvijek ćete imati takvog kukolja. Moje je mišljenje da je kvaliteta otišla skalin gore u ugostiteljstvu, privatnom smještaju i hotelima. U budućnosti će preživjeti kvalitetne priče. Garaže su se punile samo zato što nigdje drugo nije bilo mjesta, baš kao i najlošiji restorani na Stradunu. Sad će se lokali koji su bolji, koji su se više potrudili i više uložiti puniti prvi, a ovi će kupiti mrvice i neće moći pratiti tržište.
Gradonačelnik je najavio kako će se zalagati da Dubrovnik zbog krize dobije poseban status, ipak smo daleko više pogođeniji od Istre. Slažete li se s tim?
Istra se uvijek prva oporavi i drago mi je zbog njih. Imam tamo nekoliko prijatelja koji imaju vile i njima Talijani dođu na vikend. U Dubrovniku toga nema, mi smo destinacija koja se planira godinu dana unaprijed. Gradu je sad sigurno teško podijeliti plaće i podmiriti troškove, ali o tome se trebalo razmišljati ranije. Kad je HNS predao vlast HDZ-u u Gradskoj upravi je bilo 203 zaposlenih. Tad je gospodin Potrebica na svakom vijeću mahao da Grad ima 200 ljudi, da je to sramota i da je to previše. Prije dva mjeseca sam poslao upit Gradu, danas je 285 zaposlenih. To je porast za 50 posto. Trošak plaća na razini godine će po mojoj procjeni biti 200 milijuna kuna.
Ipak, i u tri Vlahušićeva mandata dolazilo je do prevelikog zapošljavanja i u Gradskoj upravi i u gradskim tvrtkama.
Kad je HNS preuzeo vlast u mnogim tvrtkama imali ste jako star kadar. Tako je danas u Luci Dubrovnik gdje će se kroz 5 do 6 godina promijeniti skoro cijeli kadar. Sad imamo 20-ak ljudi koji odlaze u mirovinu i naravno da umjesto njih trebaju doći novi. Ako je Vlahušić preuzeo vođenje Grada s 200 ljudi, a pošao s njih 203, to je porast od tri čovjeka. Možda je došlo 100 ljudi, ali 100 ih je i otišlo, a ovdje imate porast od 50 posto. Sad je svaka tvrtka dobila po jednog, dva zamjenika direktora, kako ih prije nisu imali? Neke tvrtke imaju voditelja voznog parka, a imaju dva auta od čega je jedan pokvaren. Nemam problem s tim da ako treba ljudi da ih se zaposli, ali ne treba gomilati i izmišljati. Tko je god bio na predizbornom skupu i mahao zastavom HDZ-a danas je službenik.
Često kritizirate stanje u prostoru i zazivate izmjene GUP-a, iako je za takvo stanje dijelom krivac i GUP iz 2014. godine kao proizvod HNS-a.
Tada nisam bio u HNS-u. Međutim, nađite mi pet građevina iz tog vremena koje su bile megalomanske, koje su bole oko. Po meni su samo dvije, a danas, nema kraja, od Solituda, Babinog kuka, Gruža, povijesne jezgre, Solinske…
Da, ali na temelju GUP-a iz 2005. i izmjena iz 2014.
Zašto se nije gradilo 2015. ili 2016.? Možda zato što se nije moglo. Možda zato jer netko to nije dopuštao. Dobro se zna tko dolazi iz predsjedništva BiH u Dubrovnik, nenajavljen na sastanke u Grad.
Što se onda po Vama treba sad napraviti da se spasi ono što je preostalo?
Teško je pričati kad nemate uvid u kompletnu dokumentaciju. Ne znate koji su zahtjevi predani kako bi vidjeli što se događa. Puno toga se krije. Ako se ovako nastavi, u Dubrovniku za dvije godine neće biti zelenila. Naše prometnice više ne trpe svu tu gradnju, rade se neboderi na 8, 10 katova, na 500 kvadrata zemlje dobijete 200 stanova. Toga nema ni u Kini. Bourbon je bio zatvoren 6 mjeseci iz kojeg razloga? Samo da bi gore mogao stajati materijal za gradnju zgrade.
Pozdravljate li suradnju s Društvom arhitekata Dubrovnik na izradi izmjena GUP-a?
To pozdravljam, po meni će domaći arhitekti dati puno bolje rješenje nego netko iz Zagreba. Poznajući neke od tih ljudi, mislim da će to biti dobro. Oni bi trebali raditi u interesu građana, a vrijeme će pokazati jesam li bio u pravu. Nadam se da će i oni i gradonačelnik raditi u interesu grada i građana.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 4. kolovoza 2020.