Ukupno 28 radova suvremene apstrakcije 36-godišnjega hrvatskog akademskog slikara iz Dubrovnika Tonka Smokvine, uokvirenih pod imenom Nemir, bit će pokazano mostarskoj publici, na svečanosti otvorenja njegova samostalnog postava u Galeriji Aluminij, u utorak, 29. studenog u 19 sati.
Izložba, nakon Metkovića i Zagreba, u Mostar dolazi u zajedničkoj organizaciji Galerije Aluminij, zagrebačke Moderne galerije, Filozofskoga i Fakulteta PMOZ-a Sveučilišta u Mostaru, Ustanove za kulturu i šport Metković, te Gradskoga muzeja Vukovara. U Salonu 1 Galerije Aluminij ostat će otvorenom do 9. prosinca, a sljedeće godine putuje i u Vukovar.
Povjesničar umjetnosti dr. sc. Antun Karaman Smokvinovo je stvaranje ocijenio uspješnim spojem suvremenosti i tradicije, dok je njegov mlađi kolega Marin Ivanović ovaj postav nazvao suvremenom apstrakcijom, promišljenom, s jasnim osjećajem za boju i prostor.
– Smokvina je slikar sklon eksperimentiranju s bojom, zapravo sklon raščlambi svjetla i njegovih mijena, i vehementnoj gestualnosti, te ekspresionističkomu tretmanu forme kojima je, uspješno povezujući suvremenost s tradicijom, otvorio put prema vlastitosti. Smokvinin forte odnosom je prema boji i potpunom slobodom u izrijeku. U izboru načina rada, blizak je već pomalo zaboravljenim iskustvima europskoga i američkoga apstraktnoga ekspresionizma koje hrabro spaja s tradicijskim načinom rada (slikanje akrilom na platnu) i stiliziranom figurativnošću forme: predmetnost koju slika predmetnošću je koju gleda – zapisao je dr. Karaman u kataloškomu osvrtu, dometnuvši kako je Smokvinino slikarstvo uvijek osobnim egzistencijalnim silnicama obojeno i nadasve asocijativno.
Drugi pisac kataloške ocjene Marin Ivanović, pak, ističe kako je Tonko zakoračio prema apstrakciji i ostvario kvalitativni pomak u evoluciji svojega slikarskog bića.
– Ciklus se, tijekom gotovo tri godine nastajanja i nadopunjavanja, mijenjao. Veće površine boje, pojednostavljivanje i pročišćenost, počeli su ustupati mjesto složenijim kompozicijama koje su bile zasićenije i bojom i oblikovnim čimbenicima. Zajedničko radovima iz ovoga ciklusa nedvojbeno je poznavanje likovnih načela i tehnika, boje, volumena, kompozicije, prostora, ponuđenih teorija i povijesnih razdoblja, posjedovanje vlastitoga duktusa i idejnoga registra, svega onoga što je potrebno poznavati kako bi se od toga moglo svjesno odustati – piše, između ostaloga, Ivanović.
Inače, Tonko je Smokvina rođen 1980. Dubrovniku. Diplomirao je slikarstvo 2003. na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, u klasi profesora Eugena Kokota. Članom je HDLU-a Dubrovnik. Izlagao je dosad na šesnaest samostalnih i više skupnih izložbi u Hrvatskoj. Živi i djeluje u Dubrovniku.