Prošetali smo 22. Mediteranskim sajmom i poslušali priče raznovrsnih izlagača iz svih krajeva Lijepe naše. Sajam je raznolik, nude se razni zdravi i ukusni proizvodi od sireva, mesa, ribe, voća, povrća, jaja i začina. Osim prehrambenih proizvoda, mogu se pronaći i kozmetički od ljekovitih bilja, ali i suveniri. Naglasak je, kao i uvijek, na domaćoj proizvodnji. Od izlagača smo saznali dojmove sa sajma, ali i priče njihovih OPG-ova.
Vladaju pozitivne vibracije
Na sajmu ima i mesnih proizvoda, pa smo tako prošetali do izlagača OPG Goran Jančo čiji nam je vlasnik objasnio da dolazi na sajam četvrti put zaredom jer je iznimno zadovoljan posjećenošću, ali i pozitivnim vibracijama koje su prisutne.
– Dolazimo iz Punitovaca, sela 16 kilometara od Đakova. Imamo farmu svinja odnosno zemlju od 200 hektara, te proizvodnju žitarica prilagođavamo potrebama farme s čime hranimo svinje. Imamo i mesnicu u Đakovu te se bavimo preradom mesa – rekao nam je.
Razni sirevi su isto tako predstavljeni na ovogodišnjem Mediteranskom sajmu. Došli smo do gospara Josipa iz firme Sirko koji od prvog Mediteranskog sajma dolazi u Dubrovnik.
– Nudimo pet vrsta sireva, od kravljeg do ovčjeg. Imamo i sireve od jednog, ali i do tri vrste mlijeka. Naš najnoviji proizvod je paški sir koji se suši u orahovom listu. Zadovoljan sam s obzirom na to da smo ovdje od samog početka, bilo je mnogo izlagača na Babinom kuku, ali su samo najkvalitetniji ostali – rekao nam je gospar Josip.
Varaždinska županija dovela je veliki broj izlagača pa smo tako razgovarali s jednim od njih, a to je OPG Kolenko i gospođa Marina koja nam je predstavila svoje proizvode.
– Bavimo se proizvodnjom i prodajom stopostotnih čistih bučinih ulja, heljdine kaše te suncokretovog ulja u omjeru od 20 do 80, dakle, s 80 posto buče i 20 posto suncokreta. Isto tako, imamo i pržene bučine koštice raznih okusa od čokolade, preko cimeta do maline. Tu smo treći put zaredom, iskoristimo ovu priliku za prodaju, ali i odmor – objasnila nam je gđa Marina.
Većinom izlagači Mediteranskog sajma dolaze iz drugih županija, ali upoznali smo se i s jednom predstavnicom iz našega grada Milenom Kekez, koja stanuje na Korčuli sa svojim suprugom i nudi riblje filete u maslinovom ulju.
– Sol, maslinovo ulje i riba. Kupujemo isključivo svježu ribu, bez zaleđivanja. Muž mi se ranije bavio uzgojem ribe i zna ‘pričati’ s ribom tako smo se godinama igrali za naše potrebe, pa smo ih odlučili podijeliti s drugima. Prvi put smo na Mediteranskom sajmu, a najčešće smo na sajmovima po Korčuli – rekla nam je gđa Kelez.
Sajam poznat po ljekovitim proizvodima
Mnogi proizvodi na sajmu su ljekoviti i pomažu u raznim bolestima i tegobama. Izlagač firme ‘Bokun’ iz Splita, Mato Jukić je podijelio s nama kako crno bobičasto voće koje nudi pomaže kod zdravstvenih problema.
– Nudimo vino iz šumskih kupina, sokove bez šećera, džemove bez šećera, ocat od divljih jabuka te suhe gljive. Crno bobičasto voće je dobro za željezo, anemiju i iscrpljenost. Djelujemo već 22 godine i na sajam dolazimo od samog početka, 2002. godine – istaknuo je gospar Jukić.
Isto tako, proizvode od crnog bobičastog voća nudi i OPG Kefeček, pa nam je njihova Branka Kefeček iz okolice Zagreba, točnije sela Užan, ispričala kako su napokon prije dvije godine stigli u Dubrovnik.
– Drugi put smo na Mediteranskom sajmu, dolazimo od kada se otvorio Pelješki most i olakšao nam put. Inače, djelujemo po sajmovima po cijeloj Hrvatskoj. Za sada smo zadovoljni ovim sajmom, očekujemo da barem pokrijemo troškove te da ljudi budu zadovoljni našim proizvodima. Uzgajamo kupinu, aroniju, ponešto i graha. Nudimo, među ostalim, kupinovo vino, džem od kupina, ocat od kupine, matični sok od aronije – rekla nam je gđa Kefeček.
A na sajmu se nađe i ponešto slatko, tako da smo otišli do štanda Mađarica istoimene firme i njene vlasnice Emice Ivković iz Nove Gradiške koja je došla predstaviti već 14. godinu zaredom svoje slavonske slastice.
– Firma je nazvana Mađarica jer je od istoimenog kolača sve krenulo. Napravila sam mađarice s dvanaest kora koje nitko tada u Hrvatskoj nije radio, a bila je i oku i okusu privlačna, kupci su bili jako zadovoljni. Kada sam 2009. godine, prvi put na Mediteranskom sajmu, izlagala svoj kolač, dobila sam priznanje i to me motiviralo za nastavak. Domaći kolač je i danas tražen unatoč situaciji u gospodarstvu oko korone, uvođenja eura i inflacije. Ovakvi sajmovi nam i trebaju da izađemo među kupce jer je drukčije prodavati u radionici i ovdje direktno s kupcima na terenu – ispričala nam je gđa Ivković.
Primijetili smo i neke ‘neobičnije’ izlagače, među kojima je firma Šulog d.o.o. koja izlaže egzotično voće kao što su surinamske trešnje, durian, avokado, pitaja, tamarilo i mnoge druge koje su uzgojene na plantažama Donje Bistre u blizini Zagreba. Razgovarali smo s vlasnikom Ivanom Šulogom.
– Prije 25 godina pročitao sam članak u novinama da se egzotično voće kiwano može uzgajati kod nas. Uložio sam sve novce u taj posao i nakon kiwana je sve počelo rasti, danas imamo preko 50 vrsta voća, ne znam ih ni nabrojati – rekao je gospar Šulog koji je nadodao da je moguće i kupiti sadnice za njihovo egzotično voće, a inače, održavaju Festival indijanske banane u rujnu gdje u bogatom programu gostuju mađioničari, glazbenici te modni brendovi.
Važno je spajati kontinent i Jadran
Osim prehrambenih namirnica, posjetili smo i izlagače koji se bave proizvodnjom ljekovitog bilja. Riječ je o bjelovarskom MB Natural koji na Mediteranski sajam dolazi od samog osnutka. Tako da nam je izlagač Željko Blagojević opisao kako je to sve prije izgledalo.
– U početku je bio prisutan veći broj izlagača, bio je i nešto veći prostor u kojem smo se nalazili. Roba je bila raznovrsnija i šarenija. Babin kuk je bila povoljna lokacija jer je blizini autobusna stanica, a i parking mjesta, ovdje nam je to malo nezgodno – objasnio je gospar Blagojević te se osvrnuo na važnost održavanja Mediteranskog sajma i sličnih događanja.
– Treba se održati Mediteranski sajam jer je važno spojiti kontinentalne i mediteranske prehrane. Važno je to za boljitak cijele Hrvatske da ljudi s juga znaju što mi na sjeveru radimo, tako da je divno i održavati druženja na ovakvim manifestacijama. Isto tako, dobro je gajiti domaće proizvode, održati tu proizvodnju jer je proizvodnja pokretač gospodarstva, potpomaže turizmu i sve se to treba ujediniti – rekao nam je gospar Blagojević.
Još jedan sličan izlagač je onaj ljekovite kozmetike zagrebačkog obiteljskog gospodarstva OPG Cajzler, te je njihov Tin Cajzler objasnio kako izloženi proizvodi pomažu u mnogim tegobama i nesavršenostima na koži.
– Nudimo proizvode kao što su kreme od gaveza za artritis i reume, zatim meleme od gaveza, smilja i lavande. Također kreme za lica od smilja, ruže i avokada te hidrolate od smilja, lavande i ruže, a isto tako i razna ulja koja su dobra za bore. Počeli smo prije osam godina i krenuli smo tako da smo prvo radili lijekove na tradicionalnoj recepturi pa smo se raširili na meleme, pčelin vosak i sl. Sviđa nam se Mediteranski sajam, vraćamo se jer je dobra posjećenost i organizacija – objasnio nam je gospar Cajzler.
Svakako, posjetite ovaj nezaobilazni događaj i unesite koju autohtonu namirnicu u svoj dom!