Kultura

FOTO/VIDEO Uz dodjelu nagrade Orlando, zatvorene 67. Dubrovačke ljetne igre

67 Igre Zavrsni koncert

Spuštanjem festivalske zastave večeras su zatvorene 67. Dubrovačke ljetne igre. Festival je ove godine ponudio 93 programa na 17 lokacija, a 2 tisuće umjetnika iz cijelog svijeta u 47 dana izvelo je bogat program pred 60 tisuća domaćih i inozemnih posjetitelja.

Među njima, najviše su se istaknuli dobitnici nagrade Orlando za najbolja umjetnička ostvarenja u dramskom i u glazbenom programu 67. Igara.

Nagradu je ponijela predstava Othello te mladi virtuozi Aleksey Semenenko i Inna Firsova. Posebno priznanje dodijeljeno je Baletu Slovenskog narodnog gledališča Maribor zbog visokih umjetničkih dometa koji su konstanta njihovih višegodišnjih nastupa na Igrama.

Na svečanom zatvaranju ovogodišnjih Igara nastupio je simfonijski orkestar HRT-a uz ravnanje maestra Iva Lipanovića, potom Henschel kvartet uz sopranisticu Valentinu Fijačko Kobić te mezzosopranisticu Dubravku Šeparović Mušović.

Djela izvedena na zatvaranju:
Jakov Gotovac: Simfonijsko kolo
Edward Elgar: Introdukcija i allegro, op. 47*
Antonín Dvořák: Rusalka – Arija Rusalke (1. čin): Mesicku na nebi hlubokém…º
Giuseppe Verdi: Don Carlos – Arija princeze Eboli (4. čin): O don fatale…×
Blagoje Bersa: Andante sostenuto op. 29
Charles Gounod: Faust – Arija Marguerite (3. čin): O Dieu! Que de bijoux… º
Richard Wagner: Tristan i Izolda –Arija Izolde (3. čin): Mild und leise…×

Dramski program – Kafetarija puku, Othello klasici

Premijerni dramski program oduševio je kako kritiku tako i festivalsku publiku pa se za sve izvedbe tražila karta više. Kafetarija Carla Goldonija u prijevodu i adaptaciji Frana Čale jedna je od legendarnih predstava zlatnog doba Igara, a ovogodišnje postavljanje Kafetarije kao komedije s pjevanjem i plesanjem redatelja Vinka Brešana u izvedbi Festivalskog dramskog ansambla pred Sponzom, privuklo je više od 4 tisuće gledatelja uz jednu naknadno dodanu izvedbu i danima unaprijed rasprodane ulaznice. I druga dramska premijera, koju su Igre posvetile 400. obljetnici smrti Williama Shakespearea, Othello u prijevodu Vladimira Gerića i u režiji Ivice Boban te izvedbi Festivalskog dramskog ansambla na tvrđavi Lovrjenac, dočekana je s ovacijama publike i kritike koja je pisala, uz sve pohvale dramskom ansamblu, posebice Draganu Despotu kao Othellu, Rakanu Rushaidatu kao Jagu i Anji Đurinović kao Desdemoni, ali i drugima.

Lanjski premijerni dramski naslov, Dubrovačka trilogija Iva Vojnovića u režiji Staše Zurovca prikazana je i ove godine u atriju Dvora i pred Dvorom, kao i više dramskih gostovanja. Zagrebačko kazalište mladih odigralo je suvremeni komad #radninaslovantigona argentinskog autorskog tima Jazmíne Sequeire i Luciana Delprata u režiji Renate Carole Gatice u prepunim Lazaretima. Iz Gradskog dramskog kazališta Gavella stigao je Molièrov Umišljeni bolesnik redatelja Krešimira Dolenčića koji je izveden u parku Umjetničke škole, te Sofoklova Antigona – 2000 godina kasnije u režiji Lenke Udovički, ostvarena u koprodukciji Kazališta Ulysses i MESS Sarajevo festivala kao predstava koja pokušava povući paralelu između Sofoklove junakinje i naših prostora, dvadeset godina nakon rata, a premijerno je, praćena oduševljenjem publike i kritike, izvedena u kolovozu 2015. na Malom Brijunu. Profesorica i redateljica Mira Muhoberac sa studentima Sveučilišta u Zagrebu postavila je Dunda Maroja onako kako zamišlja da ga je sam Držić mogao izvorno prikazati 1551. u Vijećnici Dubrovačke Republike, a na 67. Igrama je imao svoje dvije izvedbe u parku Umjetničke škole. Studentski teatar Lero tradicionalno je izveo svoj posljednji dramski uradak Skarestiju od bumbaka nastalu prema zapisima zaboravljenog dubrovačkog liričara, dramatičara i satiričara s kraja 17. stoljeća Antuna Gleđevića u režiji Davora Mojaša.

Za ljubitelje baleta, Dubrovačke ljetne igre u koprodukciji sa Slovenskim narodnim gledališčem iz Maribora pripremile su baletni diptih Preludij za poslijepodne jednog fauna Claudea Debussyja u koreografiji Edwarda Cluga, što je ujedno bila premijerna izvedba ovog desetominutnog komada, i Carmen Rodiona Ščedrina u koreografiji Valentine Turcu, koji je, uz pratnju Dubrovačkog simfonijskog orkestra pod dirigentskom palicom Simona Krečiča, izveden na otoku Lokrumu. Suvremeni hrvatski ples donio je Zagrebački plesni ansambl s djelom renomiranog španjolskog koreografa i plesača Daniela Abreua Anything, koje izvodi šest plesača. Gostovanje je realizirano kroz Plesnu mrežu Hrvatske. Suvremene izvedbene prakse festivalskoj publici pokazao je i umjetnički kolektiv BADco. kroz projekt Stranac premijerno izveden u lipnju 2015. u sklopu festivala Perforacije.

Pisci na Igrama i glazbeni program

U okviru programa Pisci na Igrama koji traje već četvrto ljeto, Milana Vuković Runjić i Daniel Rafaelić ispričali su neispričanu priču o nesretnom i hrabrom nadvojvodi Maksimilijanu i njegovoj nemirnoj i osjetljivoj supruzi Carloti te snovima koje su imali na Lokrumu. Večer poezije Igora Zidića San ljetne noći održana je uz pratnju gitare u novoobnovljenoj crkvici svetog Stjepana u Pustijerni, a autorska večer svestranog umjetnika – dramatičara, scenarista, skladatelja i glazbenika – Mate Matišića u Kneževu dvoru. U okviru istog programa, u scenskoj preradbi i prilagodbi Mani Gotovac u ljetnikovcu Skočibuha na Boninovu dvije večeri izvodilo se Sedam stranica iz romana Sto godina samoće G.G. Márqueza.

Glazbeni program koji je ove sezone brojao čak 21 koncert, počeo je sjajnim nastupima tenora Joséa Cure, najprije na Svečanom otvaranju u režiji Ivana Miladinova, a potom i dan nakon, 11. srpnja ispred crkve sv. Vlaha na gala koncertu sa sopranisticom Lindom Ballovom i Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem Mladena Tarbuka. U bogatom glazbenom programu dominirali su klavirski recitali i to s najuglednijim domaćim i stranim pijanistima svih generacija kao što su Ivo Pogorelić, Philippe Entremont, Michele Campanella, te mladi Andrew Tyson i Aljoša Jurinić. Osim večeri posvećene svom ocu Arsenu Dediću, Matija Dedić nastupio je uz Mateja Meštrovića i poznatog turskog pijanista, skladatelja i pedagoga Hakana Ali Tokera ispred Dvora na koncertu pod nazivom Četiri godišnja doba za tri klavira. Bila je to svjetska premijera obrade Vivaldijevih Četiri godišnja doba za tri klavira koju potpisuje Matej Meštrović, a koja je podigla festivalsku publiku na noge od oduševljenja. Violinist svjetskog glasa i koncertmajstor Londonskog simfonijskog orkestra Roman Simović nastupio je s pijanistom Ratimirom Martinovićem, a violinist Davide Alogna uz pijanista Alexandera Freya. Među komornim koncertima izdvajaju se nastupi Nordijskog komornog orkestra s jednim od najvećih svjetskih kornista Radovanom Vlatkovićem, te nastup Ansambla Bečke filharmonije u prepunom atriju Kneževa dvora. Dubrovački simfonijski orkestar na 67. Dubrovačkim ljetnim igrama nastupio je s uglednim dirigentima Amosom Talmonom i Ertuğom Korkmazom te solistima: klarinetisticom Marijom Pavlović, fagotistom Pieterom Nuyttenom, violinistom Stephenom Waartsom i violončelisticom Jelenom Očić. Na drugom koncertu, u kolovozu, koji je bio posvećen preminulom maestru Ivu Dražiniću praizveli su Simfoniju Frana Đurovića, a 67. Igre zatvorit će večeras s početkom u 22:00 ispred crkve sv. Vlaha Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem Iva Lipanovića, uz mezzosopranisticu Dubravku Šeparović Mušović, sopranisticu Valentinu Fijačko Kobić te prošlogodišnje dobitnike Orlanda Kvartet Henschel. Misleći na budućnost festivala i želeći promicati mlade umjetnike na njihovom putu do najvećih svjetskih pozornica, Igre su predstavile novi program nazvan U susret budućnosti kojim su se, u šest festivalskih večeri, publici predstavili laureati prestižnih međunarodnih natjecanja. Uz izvrsnog američkog pijanista, koji je i inicijator ovog projekta, Andrewa Tysona, nastupili su hrvatski pijanist Aljoša Jurinić, američki violinist Stephen Waarts, ruski pijanist Andrey Gugnin, ukrajinski violinist Alexey Semenenko, pijanistica Inna Firsova te još jedan talentirani ruski pijanist Yury Favorin.

Nove festivalske lokacije i filmski program

Ova je sezona donijela dvije nove festivalske lokacije u Konavlima, pa je tako veliki meksički pijanist i dirigent Enrique Bátiz održao klavirski recital ispred Franjevačkog samostana sv. Vlaha u Pridvorju, dok je Kvartet Henschel sinoć nastupio u Pinakoteci crkve sv. Nikole u Cavtatu. Za Igre je nova lokacija bila i crkva sv. Stjepana u Pustijerni kao i prostor bivšeg skladišta u Komolcu.

Uz redo

van dramski, glazbeni i baletni program, festivalska publika uživala je u bogatoj plesnoj i glazbenoj hrvatskoj folklornoj baštini u izvedbi Folklornog ansambla Linđo iz Dubrovnika, koji je osim svojih redovnih nastupa na taraci Revelina održao i Svečani koncert ispred crkve sv. Vlaha proslavivši pedeset godina nastupa na Igrama, te najuglednijeg hrvatskog ansambla LADO. Indijska plesačica i koreografkinja Sneha Bharadwaj izvodeći klasične plesove svoje domovine, festivalsku publiku odvela je na putovanje drevnom mističnom Indijom.

Filmski program u ljetnim kinima Jadran i Slavica, ostvaren u suradnji s Kinematografima Dubrovnik, brojao je ukupno sedam naslova, i tradicionalno uključivao projekcije nagrađenih domaćih filmova na Pulskom filmskom festivalu te selekciju recentnih međunarodnih filmova. Povodom obilježavanja 40 godina nagrade Orlando, publika se u kinu Slavica u tri večeri mogla, zahvaljujući bogatoj arhivi HRT-a, prisjetiti umjetničkih vrhunaca ostvarenih tijekom duge povijesti festivala. Atrij palače Sponza i Lazareti bili su pretvoreni u galerijske prostore za likovne i fotografske izložbe autora Joséa Cure, Tihomira Lončara, Jagode Buić te Mare Bratoš i Dejana Stokića. Predstavljena je i monografija slikara Iva Dulčića, autora Igora Zidića te Ratni dnevnik Pava Urbana urednice Dubravke Vrgoč.


Pročitajte još

Otvaranje izložbe “Pogled kroz Portret Marije Ghetaldi-Gondola” u Kneževu dvoru

Dulist

(FOTO) VELIKI USPJEH NAŠIH MLADIH GLAZBENIKA U grad donijeli brojne nagrade

Dulist

NOVA KNJIGA Barbara Đurasović o cenzuri u dubrovačkim političkim novinama

Dulist