Iako je snimanje hollywoodskog blockbustera Robin Hood: Origins završilo, u Dubrovniku se još nije slegla prašina koju su za sobom ostavili filmaši.
Raspravlja se naveliko o eventualnim oštećenjima kulturne baštine, ali i o novcu – jesmo li mogli, odnosno trebali više zaraditi, posebno gradska blagajna koja od javnih površina u spomeniku nulte kategorije nije uprihodila jedne jedine lipe. Hoće li se to promijeniti u budućnosti? Ako je suditi po odgovorima koje smo dobili od dubrovačkih političara, kandidata i potencijalnih kandidata u utrci za čelnu osobu našega grada, hoće. Većina ih, naime, smatra kako bi se trebala jasno odrediti pravila igre.
Takvog je mišljenja i bivši gradonačelnik Andro Vlahušić. A upravo je on sam javne površine ustupio za nula kuna. Naime, kako je ovih dana izjavio na lokalnoj televiziji Grad Dubrovnik danas nema akt koji uređuje iznajmljivanje javne površine za snimanje filmova ili pak reklama.
-To je dobro i mislim da to ne trebamo imati jer imamo državu koja filmskim produkcijama vraća 20 posto uloženog novca. U državni proračun filmske produkcije nisu platile kune, a iz državnog proračuna vraćeno im je 60 milijuna kuna jer država misli da je to iznimno dobro. Grad je dobio ogromnu količinu novca kroz javne ustanove i komunalna poduzeća, svaki trošak se plaća jako dobro, ali nemamo kao što ima Venecija pravilnik koji na neki način ograničava. Već nakon ovoga trebat će postojati. Grad koji sam vodio smatrao je da ne trebamo naplaćivati korištenje samog grada kao takvoga, neovisno u čijem je vlasništvu – rekao je Vlahušić dodavši kako se to treba napraviti da ne bude odbijajuće.
I Vlahušić se predomislio
-Dubrovnik će s Ministarstvom kulture trebati pronaći neki standard, standard očuvanja same baštine i standard financiranja, odnosno kako će se Grad, Županija i država ponašati prema takvim produkcijama, a da to ne bude odbijajuće već da to bude partnerski odnos – iznio je svoje razmišljanje Vlahušić.
A što o svemu misle kandidatkinje i kandidati te potencijalni kandidati za čelnu poziciju u Gradu Dubrovniku? Misle li da je dosadašnji način organizacije, posebno kada je u pitanju davanje javnih površina za nula kuna, dobar ili ne? Kako bi oni osmislili i organizirali dolazak filmskih produkcija? Svi će otvoriti vrata filmašima, ali uz jasna pravila igre.
Željko Raguž, predsjednik DUSTRA-a i najvjerojatnije kandidat za gradonačelnika ove stranke na svibanjskim izborima, koji je u zadnjem mandatu bio Vlahušićev zamjenik, ističe u prvom redu nemjerljivu reklamu koju Dubrovnik dobiva ovakvim projektima.
Raguž bi pravilnik
-Najvažnija je nemjerljiva reklama za Dubrovnik jer postoje gradovi koji bi dali nekoliko stotina tisuća eura da im uopće netko poput Robina Hooda, Star Warsa, Game of Thronesa dođe. Naravno da smo puno dobili, i naša gradska poduzeća, pojedinci koji su bili uključeni u snimanje, statisti… Izgubili nismo ništa. Ipak, bilo bi dobro u budućnosti uvesti jednu vrstu pravilnika kako bi se unaprijed znalo koja je cijena. To se ne može određivati na način ovima ćemo naplatiti ovoliko, onima onoliko. Treba uvesti pravilnik sa zonama kakav je i onaj za javne površine – ističe Raguž.
Naravno, kao i svi ostali, i on podržava dolazak filmaša i u budućnosti.
-I u budućnosti ćemo im, naravno, širom otvoriti vrata, ali po određenom pravilniku. Do sad ga nije bilo, ali mislim da je sve odrađeno kako treba. Ovo su još na neki način stvari na koje nismo naviknuti, to je nešto što se događa u bližoj povijesti, a što će se sigurno u velikoj mjeri događati u budućnosti. Treba što prije uvesti pravilnik i neće biti nikakvih problema – zaključuje Raguž.
Na naše pitanje bi li on osobno, ako bi postao gradonačelnikom, vodio pregovore s filmašima odgovara:
-Naravno da bih osobno vodio pregovore jer se radi o iznimnim filmovima i serijama. Oni sigurno očekuju da je gradonačelnik taj koji s njima ostvaruje kontakte i to sigurno utječe na to hoće li uopće doći ili neće – kazao nam je Raguž.
‘Uvjeti moraju biti javni’
-Slažem se sa svim onim aktivnostima i događanjima koje doprinose promociji Dubrovnika u svijetu. Snimanje jednog velikog svjetskog spektakla je svakako nešto što je dobrodošlo u Dubrovnik. Međutim, ne na ovakav način i pod ovakvim uvjetima. Dakle, ne samo da Grad Dubrovnik nije uprihodio sredstva, koja je po meni trebao uprihoditi za korištenje javne površine, nego su odluke o tome kako će se i na koji način javne površine dodjeljivati za takva događanja prepuštene u ruke jednog pojedinca za koje ne postoje nikakvi kriteriji. Ono što Dubrovniku treba, a to je ono na čemu se sada trenutno radi, jest kvalitetan, sustavan Plan upravljanja uopće povijesnom jezgrom, ali u okviru kojega se nalazi i plan upravljanja javnim površinama koji će zapravo iznjedriti najbolja moguća rješenja za korištenje javnih površina i koja će biti rezultat dijaloga i lokalne zajednice i stanovnika i svih faktora – političkih dionika, sigurnosnih službi… To je jedini način kako taj cijeli sustav može na jedan zdrav način funkcionirati jer ako na kraju, nakon svega ovoga imamo devastaciju povijesne baštine onda što smo dobili. Sami sebi na određeni način pilamo granu na kojoj sjedimo. Nisam protiv, dapače podržavamo da se takve stvari događaju u Dubrovniku, ali pod potpuno kontroliranim i transparentnim uvjetima i da se u svakom trenutku sve zna. Svi uvjeti pod kojima je dodijeljena javna površina da budu javni i da budu rezultat ne razmišljanja, ideje i odluke jednog pojedinca nego strategije, odnosno plana upravljanja – mišljenja je kandidat MOST-a Maro Kristić.
-Tko god bio gradonačelnik, on nije kompetentna osoba da bi se bavio takvim pregovorima. To treba biti ili neko stručno povjerenstvo ili stručna ustanova u kojoj se nalaze kompetentni ljudi koji će razgovarati kao menadžeri, ali i osobe sa stručnim znanjima da bi osigurali zaštitu povijesne baštine u ovom slučaju. Ovdje je ipak pojedinac dao sebi ovlasti pregovaranja jer Robin Hood bi se svakako dogodio Dubrovniku i bez Andra Vlahušića i s Androm Vlahušićem, ali je pitanje samo bi li se izbjegle ove reperkusije koje se sada događaju. Siguran sam da se razgovaralo timski da bi to sve na kraju bilo bez ikakvih posljedica – zaključuje Kristić.
Gradska tvrtka?
Hrvoje Kukuljica, izgledni kandidat za gradonačelnika ispred Živog zida, također drži kako dosadašnji način organizacije dolaska velikih filmskih produkcija nije dobar.
-Mi bismo osmislili gradsku tvrtku koja bi se bavila filmom i koja bi sudjelovala u svemu. Koliko znamo, Grad jako malo ima od toga. Turistička promocija u tom smislu nam nije nužna, a kao i sve ostalo kod nas, i ovo je išlo poprilično stihijski. Neke stvari se moraju znati – jesu li polomljene ploče ili nisu, a o svemu tome bi brinula jedna gradska tvrtka ukoliko idemo u tom smjeru – ističe Kukuljica.
Na naše pitanje bi li on osobno vodio pregovore, ukoliko bi postao gradonačelnikom ili netko drugi odgovara: ‘Stručna osoba’.
HDZ-ov kandidat za gradonačelnika Mato Franković također naglašava kako snimanje filmova kakav je Robin Hood te dolazak filmskih zvijezda poput Jamiea Foxxa itekako doprinosi promociji Dubrovnika, ali…
‘Ne može biti kaubojština’
-Osobno smatram da nije dobro to što je Dubrovnik kulisa za neki drugi grad. Smatram da je Dubrovnik vrijedan, naša kulturno-povijesna baština je itekako vrijedna i ona treba biti kulisa sama sebi. Što se financijskog dijela tiče, smatram da je potpuno nedopustivo pa čak bih rekao i protuzakonito dati nekome javnu površinu, a da zauzvrat to isto nisi naplatio ni lipe. Naime, vidimo po maloj istarskoj općini da je ona za par dana naplatila više od 300 tisuća kuna, a naš grad nije naplatio jednu lipu. Mi jesmo grad s velikim proračunom, ali moramo prije svega poštovati same sebe i naše sugrađane i zbog toga smo morali naplatiti javnu površinu i inzistirati na nekim drugim stvarima, a to je da se na kraju filma mora spomenuti da je sniman u Dubrovniku. Nisam vidio ugovor između Grada i filmske produkcije i zatražit ću da mi se predoči kao saborskom zastupniku da vidimo koji su to sve elementi uključeni u ugovoru. Ako on postoji, a ne znam ni je li postoji – ističe Franković.
-Želimo da se i u budućnosti filmovi snimaju u Dubrovniku jer se oni nisu počeli snimati od Andra Vlahušića pa nadalje. Davno to u prošlost seže kada se filmska industrija pokrenula na našim područjima, ali je ona prije puno bolje percipirala grad kao mjesto koje je itekako pogodno za filmsku kulisu. Budućnost nam nalaže da se moramo ugledati na gradove poput Venecije koji maju jasan pravilnik o tome kako i na koji način filmska produkcija može koristiti javne površine grada, pravila igre moraju se znati. Ne može biti kaubojština – zaključuje Franković.
Bi li on osobno vodio pregovore ako bi postao gradonačelnikom odgovara: ‘Čovjek sam sustava i smatram da sustav uvijek treba funkcionirati od prve do zadnje osobe, a ne ‘one man show’ poput Andra Vlahušića. Dakle, osobno se neću baviti time, ali će u Gradu Dubrovniku pod odjelom za kulturu postojati odsjek za filmsku industriju čiji će cilj biti promoviranje grada kao filmske kulise svima koji su zainteresirani doći u naš grad, platiti korištenje javnih površina, promovirati naš grad i na taj način ćemo funkcionirati. Kroz sustav, a ne kroz individualna promišljanja’.
Uključiti i Gradsko vijeće i javnost
Vido Bogdanović izgledni je HSS-ov kandidat za gradonačelnika na svibanjskim izborima. I on smatra kako su snimanja u Dubrovniku poželjna.
-Mislim da ipak treba biti oprezan u smislu nekakvog identitetskog narušavanja dubrovačke cjeline i života… a pogotovo treba biti oprezan jer čini mi se da to graniči sa zakonskim obvezama u smislu besplatnog davanja, pogotovo ako očekivani potencijalni prihod premašuje zakonske limite. Onda ne bi jedan čovjek smio donositi odluku o tome. Znamo da postoje zakonske obveze uključivanja Gradskog vijeća u prihode ili rashode, a oslobađanje od prihoda je rashod – ističe Bogdanović koji smatra kako bi se odluke o ‘velikim predstavama kakva je bila ova zadnja’ trebale donijeti u suradnji barem s Gradskim vijećem, ali bi trebalo osigurati i participaciju javnosti kroz konzultacije i razgovore.
Na pitanje o izradi pravilnika i cjenika odgovara:
-Život je nemoguće propisati pravilnicima i vazda su nekakva iznenađenja. Teško je pravilnicima predvidjeti sve okolnosti mogućih interesa. Najgore je ići nešto pokušati propisati preciznim pravilnicima, jer se najčešće to razbije o glavu. Dođe zahtjev koji se baš ne može uklopiti u pravilnik. Ovdje se, naime, ne radi o svakodnevnim zahtjevima, eventualno par puta godišnje. Mislim da treba nešto plaćati, koliko je to, što je to… možda pravilnikom ili odlukom propisati na koji način oslobađati, a ne koga oslobađati. Vidite u kakvoj državi živimo i u kakvom sustavu vrijednosti živimo. Više se nikome ne može vjerovati jer zašto bi netko u nekoga sumnj’o ako se može proširiti broj onih koji donose odluku – zaključuje Bogdanović.
Svi su dobrodošli, ali…
Kandidatkinja Dubrovačkog demokratskog sabora Terezina Orlić također pozdravlja ovakve projekte, ali uz jasna pravila igre.
-Ja sam osobno za snimanja i serija i filmova, ali na potpuno drugačiji način. Pravila igre apsolutno trebaju postojati jer cijela priča oko snimanja nije od jučer. Snimali su se filmovi i prije, a zadnje tri, četiri godine imamo svjetske produkcije i sve je to lijepo, ali nemamo pravilnik koji bi točno utvrdio koje su to zone, koliko koja zona košta, na koji način građani u tome svemu imaju svoj normalan protok i fizički i s uslugama, opskrbom i slično, a koji će biti transparentan i objavljen na stranicama Grada Dubrovnika. Trebaju postojati jasna pravila – ističe Orlić, te dodaje kako je davanje javnih površina za nula kuna besmisleno i neprihvatljivo.
Na pitanje bi li ona osobno pregovarala s filmašima ako bi postala gradonačelnicom odgovara:
-Ni slučajno, to je uvijek timski rad i timsko pregovaranje. Svi su dobrodošli, ali po jasnim i preciznim pravilima. Nema jednome jedno, drugome drugo, mi smo prevrijedna destinacija da bismo na takav način razgovarali s bilo kojom filmskom produkcijom – govori Orlić i zaključuje kako bi se sve ono što bi se uprihodilo od snimanja ulagalo u prioritete grada koji su višestruki.
Dojučerašnja Vlahušićeva zamjenica, danas SDP-ova kandidatkinja za gradonačelnicu Tatjana Šimac Bonačić smatra kako je Dubrovnik od davnina nacionalni i svjetski spomenik kulture te je zadaća naše generacije paziti da se ne uništi od svega pa i od mega spektakla.
-Trebamo uvažavati stilove života koji se mijenjaju, ali uvijek moramo imati ravnotežu, delikatni balans, između razvoja, koji je nužan, i zaštite spomenika kulture. Naravno da jest problem što se javne površine i kulturno dobro besplatno daju filmskim ekipama bez obzira koliko je to bitno i koliko je to brandiranje grada. Stoga bi trebalo donijeti poseban pravilnik o komercijalnom korištenju javnih površina što je posebno važno za grad unutar zidina. On je naš, ali i hrvatski i svjetski spomenik kulture i moramo paziti kako njime upravljamo. Treba sačuvati grad za nas, u svemu naći mjeru i strogo kažnjavati sve one koji uništavaju kulturnu baštinu – govori Tatjana Šimac Bonačić.
Na pitanje bi li se ona osobno bavila pregovorima s filmašima rekla je kako bi tu ulogu ipak prepustila nekome drugome.
I za kraj, u Dubrovniku se i dalje tek nagađa koliko su pojedinci, poduzetnici, hoteljirei, gradske tvrtke i ustanove zaradile od posljednjeg filmskog spektakla. Iz produkcije Robina Hooda tek su poručili kako se radi o priljevu od desetaka milijuna kuna, ne želeći točno precizirati iznos.