Službeno otvaranje dionice Camino Dubrovnik – Međugorje, najnovijeg dijela Camino Croatia mreže Puteva Sv. Jakova, ne samo da je bilo najavljeno za svibanj nego su i ljudi uplatili kotizacije za prvi hodočasnički tjedan od 18. do 23. svibnja. Svim prijavljenima uplaćeni novac je vraćen jer se uspostavilo da dubrovački Camino ipak nije bio spreman. Potom je na radnom sastanku koji je predvodio gradonačelnik Mato Franković usuglašen novi datum, odnosno tjedan, prvog Camina Dubrovnik. Iz Dubrovnika se trebalo krenuti 24. Rujna, a Camino završiti 29. rujna misom u crkvi sv. Jakova u Međugorju. Zakoračili smo u studeni ali poziv za prvi dubrovački Camino još nismo dobili. (Nadajmo se da će, kad ga najave, biti ‘treća sreća’.)
Ali su zato dubrovački poduzetnici dobili poziv da se uključe u projekt. Nastavno na navedeno za nadležne u Gradu Dubrovniku koji je uz Bratovštinu sv. Jakova, nositelj ovog projekta, imali smo više pitanja. Najprije gdje je zapelo da se najavljeni Camino odgađa već dva puta, a nakon drugog odgađanja još nemamo datum prvog hodočašća?! Potom, što konkretno znači ovaj poziv dubrovačkim poduzetnicima, odnosno na koji bi se to način oni trebali uključiti u projekt i je li to sudjelovanje besplatno ili pak nije?!
Tehnički razlozi
—Iz tehničkih razloga izrada aplikacije, kao jednog od ključnih alata za turiste i hodočasnike, se odužila stoga se nije krenulo u svibnju. Htjeli su se izbjeći ljetni mjeseci pa se otvaranje odgodilo za jesen. Kao što vam je poznato, u BiH su se održavali lokalni izbori početkom listopada, a 9. listopada je u Dubrovniku održan summit Ukrajina – Jugoistočna Europa, za koji nismo imali najavu u trenutku određivanja datuma otvaranja Camina pa je i navedeno utjecalo na pomicanje samog datuma službenog otvaranja – objašnjeno nam je iz Grada Dubrovnika zašto se odgađalo.
Nije baš jasno zašto bi ‘tehnički razlozi’ za toliki broj mjeseci odgodili realizaciju projekta, a po pitanju ljetnih mjeseci i lokalnih izbora u BiH, to je nešto što je odavno bilo poznato – i da ide ljeto i da će izbori. Jedino od navedenoga za što se može reći da za ovu drugu odgodu ‘drži vodu’ je summit.
Trgovine, ljekarne, smještaj…
—Grad Dubrovnik i Turistička zajednica grada Dubrovnika uputili su javni poziv svim zainteresiranim pružateljima raznovrsnih usluga na području Dubrovnika da se uključe u projekt Camino Dubrovnik – Međugorje, prijavom svoje usluge na platformi OpenStreetMap, čime će postati dostupni hodočasnicima i turistima kroz službenu Camino aplikaciju. Ova inicijativa besplatna je i otvorena za sve, ne samo turističke subjekte već i raznovrsne lokalne uslužne djelatnosti poput trgovina, čistionica, ljekarni, ugostiteljskih objekata, smještajnih kapaciteta i drugih pružatelja usluga – odgovorili su nam iz Grada Dubrovnika, ističući kako je sve manje-više spremno.
TZ koordinator
Iz Grada su podsjetili kako je cjelokupna ruta očišćena i označena, a sama aplikacija sa svim potrebnim sadržajem, kako onim za pitanja sigurnosti tako i informativnim spremna.
— Na posljednjem zajedničkom sastanku predstavnika potpisnika Sporazuma koji se održao 16. listopada zatraženo je od svih potpisnika da sukladno Sporazumu dostave imena koordinatora za dionice koje prolaze njihovim teritorijem kako bi za iste održali edukaciju za potrebe administracije same aplikacije. Grad Dubrovnik je koordinaciju projekta prepustio Turističkoj zajednici Grada Dubrovnika koja je imenovala osobukoordinatora koji će biti glavna kontakt osoba za dubrovačku dionicu te koji će ažurirati, dopunjavati podatke te odgovarati na upite hodočasnika i turista. Jednako tako potrebno je da svaka jedinica lokalne samouprave odredi osobu koja će biti zadužena za komunikaciju na dionicama koje oni sami najbolje poznaju kako bi u konačnici svi turisti i hodočasnici dobili pravovremene informacije – rečeno nam je, uz napomenu kako je na navedenom sastanku dogovoreno kako će se održati još jedan sastanak na razini Vlade Hercegovačko-neretvanske županije, načelnika i gradonačelnika JLS, direktora Turističke zajednice Hercegovačkoneretvanske županije, direktora Turističke zajednice Grada Dubrovnika i koordinatora projekta Camino kako bi se definirala sama manifestacija svečanog otvaranja koja je planirana za studeni, kao i daljnji koraci vezani za operativno upravljanje i zajedničku promociju samog projekta.
Franković prvi hodočasti
Zanimalo nas je i ostaje li gradonačelnik pri onome što je rekao kako će ‘odraditi’ prvi dubrovački Camino.
— Intencija je da se Camino službeno otvori na način da rutu prvi propješače sami potpisnici Sporazuma, dakle predstavnici Gradova i Općina te dva biskupa, dubrovački i mostarski – odgovoreno nam je iz Grada Dubrovnika. Dakle da! Franovića će, dok on bude hodočastio, tjedan dana netko morati zamijeniti u protokolarnim i drugim gradonačelničkim obvezama.
Neusmnjivo je kako je Dubrovački Camino sjajan projekt kao i da drevni putevi dubrovačkih zaleđa i Hercegovine nude predivan krajolik i zanimljivu kulturnu baštinu. Ono što nam ipak ostaje pod znakom upitnika je hoće li hodočasnici tih šest dana koliko traje (za mlađe ljude u kondiciji možebitno manje, za starije duže) imati sve ono što jedno takvo hodočašće zahtijeva. Bez obzira što je Dubrovački Camino po kilometraži i trajanju preko pet puta kraći od Camino de Santiaga ipak treba imati manje više sve što i ‘veliki’ Camino ima: prenočišta, hranu, piće, dakle ugostiteljske objekte, lijekove odnosno medicinske timove na raspolaganju (jer hodočasnicima nerijetko zna i pozliti)… Nekako se čini realnije da bi na tom putu, kao što je i slučaj kroz Francusku i Španjolsku, stanovnici obližnjih mjesta i sela imali interesa pa i načina za omogućiti usluge hodočasnicima i na koncu od toga imati prihode. Manje je vjerojatno, mada naravno nije isključeno, da će dubrovački ugostitelji, privatni iznajmljivači ili pak agencije te farmaceuti i vlasnici praona imati volje i interesa otvarati ‘podružnice’ uzduž Camina. Naročito uzme li se u obzir činjenica da na Caminu ne mogu očekivati zaradu koju imaju u Gradu, a logistika je vrlo zahtjevna u najmanju ruku. Ali, živi bili pa vidjeli! Nadamo se, uz Božju pomoć, da će Camino brzo i da će hodočasnici na njemu imati sve što im je potrebno uz ‘hodočasničke’ a ne paprene cijene. A kakav je to doživljaj nesumnjivo će nam prenijeti dojmove prvi hodočasnik, naš gradonačelnik.
147 KILOMETARA
Šest etapa za šest dana
Sporazum o stazi Camino Dubrovnik-Međugorje koja broji šest dionica potpisan je u srpnju 2023. godine. Staza je u listopadu predstavljena u Europskom parlamentu u Bruxellesu, a Grad Dubrovnik je na temelju ovog projekta primljen i u Europsku federaciju puteva sv. Jakova.
Camino Dubrovnik-Međugorje projekt je koji se realizira u suradnji Grada Dubrovnika i Bratovštine sv. Jakova, službenog hrvatskog predstavnika u središnjoj i najstarijoj Camino instituciji – Nadbratovštini sv. Jakova u Španjolskoj. Dubrovački Camino sadrži šest etapa ukupne dužine 147 kilometara, a sporazum o suradnji na ovom projektu Grad Dubrovnik potpisao je s općinama Dubrovačko primorje, Ravno, Neum, Čitluk te gradom Čapljinom