Zašto kupujemo otpadomjere, a nismo uzeli zagrebački model? – pitanje je koje je direktoru Čistoće Marku Ivekoviću uputio Marko Potrebica. Naime, gradski vijećnici usvajaju odluku o novom načinu odlaganja otpada, a to za sobom povlači i novi cjenik. Ubuduće ćemo fiksni dio računa plaćati 61 kunu, a daljnji trošak ovisit će o odvajanju. Odvajanje je besplatno, a sve ono što odložimo kao miješani komunalni otpad naplaćivat će nam se po volumenu.
-Nisam još naišao na primjer bez negativnih strana. I u zagrebačkom modelu vidim jako puno negativnih strana – rekao je Marko Iveković.
-Svi smo mi danas nešto saznali, ali koliko su saznali naši sugrađani? Držim da moramo napraviti dvije stvari, infrastrukturne preduvjete te nabaviti kamere i mehanizam utvrđivanja odgovornosti – rekao je Potrebica te se osvrnuo na otpadomjere koji će se staviti na vrh kante. No, rekao je kako on za odložiti odvojeni otpad danas mora prijeći 200 metara do najbližih kontejnera.
– Kako ćemo ljudima to približiti? Ako si neuredan onda surgaš sve zajedno i platit ćeš više, ako si ekološki osviješten, razdvajaš i to razdvojeno je besplatno, ali moramo infrastrukturu dovesti blizu kuća, a ne da to nosimo preko pola grada – govorio je tijekom rasprave Marko Potrebica.
-Moraju li i turisti bacati smeće? Koga će te kamere hvatati? Strance – rekao je vijećnik Andro Vlahušić koji smatra kako se treba riješiti pitanje kako će se u sve uključiti posjetitelji grada.
-Mora biti nagrađivanje, ne kažnjavanje – smatra Vlahušić.
-Slažem se da kazna nije jedini instrument. Svake godine ćemo biti u mogućnosti nadograđivati ovu odluku – odgovorio mu je direktor Iveković. Napomenuo je kako je svaki turist negdje smješten.
Željko Raguž ne slaže se s nagrađivanjem samo zato što se smeće baca tamo gdje se treba baciti.
-Imate Primošten gdje svako kućanstvo ima svoju kantu, a imaju veliku prednost jer nemaju zgrada, dok u Šibeniku se pretrpavaju kontejneri. Imamo i pozitivne i negativne primjere prakse. Nadam se da ćemo mi biti pozitivan – rekao je Raguž.
Potrebica se nadovezao na Vlahušića te rekao kako dio turista dolazi iz zemalja u kojima su ovakvi sustavi razrađeni.
-Bit će naravno neodgovornih i turista i građana, ali moramo naći dobar mehanizam kako to otkriti – smatra. Ni on se ne slaže s nagrađivanjem.
-Sve represivne države su neuspješne. Represijom nikad nećemo dobiti dobrog đaka, ni građanina – odgovorio je Vlahušić.
Vijećnik Jasmin Deraković rekao je kako je jasno da će u provedbi biti jako puno problema.
-Nerealno je očekivati da će netko 4 puta mjesečno odlagati otpad – smatra Deraković. Njega je zanimalo i hoćemo li s novim sustavom odlagati otpad 24 sata dnevno.
-Kad budemo imati sustav otpadomjera, moći ćemo ih isključivati daljinski da se otpad ne odlaže tijekom dana – objasnio je Iveković.
Vijećnik Đuro Capor rekao je kako je dobro što se može usporediti cijena, u Zagrebu je cijena 45 kuna, u Puli 50 kuna, a u Dubrovniku 61 kuna.
-Ne znam je li ova cijena rezultat kalkulacije koju je radila Čistoća. Obvezujem se doći kod vas potražiti informacije zašto je iznos toliko veći nego u drugim gradovima. Razlog zašto ćemo biti suzdržani jest to da ne želimo doći u situaciju da tražimo od građana veliku odgovornost razdvajanjem, a da gradonačelnik imenuje u društvo dva direktora. Ne vidimo potrebu za tim. Mislim da je u ovu fiksnu cijenu ukalkuliran i trošak tog drugog nepotrebnog direktora – rekao je Capor. Pitao je i dokle se stiglo s projektom kompostane.
-Kad god promislim da je gospar Đuro Capor krenuo smjernom logike, vidim da iz njega ne može pobjeći ona ingordeca – rekao je gradonačelnik Mato Franković. Osvrnuo se na cijenu. Mi smo sredina po cijeni fiksnog plaćanja od 10 gradova u Hrvatskoj. Objasnio je kako je cijena od 61 kunu iz razloga što je udaljenost za odlaganje u gradu veća nego u Zagrebu, u trenutku kad se zatvori Grabovica i kad smeće budemo morali odvoziti u Gospić.
-Nemojte uspoređivati ništa. To bi najbolje bilo i nemojte licemjerno pokušavati staviti da je tih 60 kuna za nečiju plaću – dodao je gradonačelnik te je rekao kako je u Čistoći jedan direktor, a drugi je član uprave, što nije čudno jer tako funkcioniraju i brojna druga društva u Hrvatskoj.
Marko Iveković je nabrojio koji sve troškovi spadaju u tu cijenu minimalne javne usluge. Prosječni račun do sad je bio oko 45 kuna, dodao je te napomenuo kako se cijene nisu mijenjale od 2008. godine.
-Nažalost samo papir i karton imaju vrijednost na tržištu. Sve ostale vrste otpada, Čistoću koštaju jer moramo platiti transport, ali i zbrinjavanje na određenoj lokaciji – objasnio je dalje Iveković.
-Riječ licemjeran je uvreda i nije primjereno vrijeđati s ove govornice nekog od vijećnika – replicirao je gradonačelniku Đuro Capor. Dodao je kako je sasvim opravdano pitanje je li nam potrebna praksa koju je uveo HDZ da postoje dva direktora.
-Na te troškove moramo itekako ukazivati – smatra Capor. Još je jednom pitao dokle se stiglo s kompostanom.
Franković je rekao kako je prošlo pet godina od kad vodi grad.
-U tih pet godina nema nijedno društvo kojim upravljam da je ostvarilo manje prihode u odnosu na nekad prije. Nijedno društvo nije upalo u neki problem – rekao je gradonačelnik dodavši kako Vodovod na računu ima 80 milijuna kuna.
-Možemo pričati o saniranoj Grabovici te ćemo uskoro moći govoriti o njenom potpunom zatvaranju – dodao je.
-Unatoč svim problemima i izazovima kroz krizna vremena u nijednom trenutku nijedno naše društvo nije došlo u financijski problem, a to nije nimalo jednostavno – objasnio je Caporu dalje.
-Pola Hrvatske diže cijene komunalnih i vodoopskrbnih usluga, mi ih ne dižemo – rekao je dalje gradonačelnik.
Direktor Iveković je odgovarajući dalje na pitanja vijećnika rekao kako je najveći izazov zbrinjavanje biootpada.
-Osuđeni smo na javna odlagališta. Predložit ćemo da na javnim odlagalištima postoji poseban spremnik za biootpad, ali bit će ograničeno odlaganje u određene dane strogo prema kvartovima – objasnio je.
Odluka je prihvaćena većinom glasova.