Dohode nam izbori. Mediji će narednih tjedana vrviti izjavama političara, nerijetko spominjući da su izbori praznik demokracije, prilika da građani odgovorno oduče tko će ih voditi sljedećih četiri godine, jedina mjerodavna anketa.
Izbori bi trebali biti kruna četverogodišnjih priprema stranaka i nezavisnih lista. Kandidati za pojedine funkcije nametnuli su se svojim radom u proteklom razdoblju i maksimalno profilirali pa je njihova kandidatura tek puka formalnost. Kod nas to nerijetko funkcionira potpuno drugačije. Ipak, krajnje je neozbiljno prema biračima testirati kandidate par mjeseci pred izbore. Pokazatelj je to ili duboke podijeljenosti unutar stranke ili problema s pronalaženjem kandidata.
Stranačke pripreme
Naše bolje organizirane stranke o lokalnim izborima počnu razmišljati niti godinu dana ranije, a s pripremama krenu negdje krajem jeseni tako da zakupe vanjske oglasne površine. Ako je lokalno vodstvo stranke stabilno obično se tada zna tko će biti kandidati za gradonačelnika i župana te tko će nositi liste za županijsku skupštinu i gradsko vijeće. Kreće se s predizbornim anketama, testiraju se poruke. Zasigurno su neki od vas primili telefonski poziv neke od agencija za istraživanje tržišta.
Velike stranke uvijek računaju na svoje stabilno biračko tijelo koje im, unatoč ponekom razočaranju, redovito daje svoj glas. I u tom stabilnom biračkom tijelu postoje razlike. Konzervativni dio stabilnog biračkog tijela svoju dužnost shvaća puno ozbiljnije i u pravilu izlazi redovitije na izbore od onog lijevo orijentiranog koje će, u slučaju kiše odustati od odlaska na biralište taj dan.
Kampanja je već krenula ili će krenuti i prije njenog službenog početka. Narednih dana iskakat će kandidati i njihove stranice po društvenim mrežama, nicat će predizborni dnevnici kao poslije kiše (i sasušiti se odmah nakon izbora), kandidati će obilaziti kafiće, domove umirovljenika, dijelit će upaljače, kape, majice i olovke.
O predizbornim istraživanjima
Predizborna istraživanja su iznimno važna. Istraživanje tržišta provodi se svakodnevno za različite proizvode. Osvojeni mandat na bilo kojoj razini je jednako tako proizvod. Što je ta razina niža, istraživanja su rjeđa, nerijetko jednostavnije pripremljena i na žalost, lošije provedena. Ipak, bilo kakvo istraživanje je bolje od neprovjeravanja mišljenja birača. Ukoliko stranke ne znaju što uistinu birači misle kako će pripremiti kampanju? To je kao da se kladite da će za točno mjesec dana kišiti. Možda bude kišilo, jer vam to govori iskustvo, a možda i ne. Ukoliko morate procijeniti kakvo će vrijeme biti, zasigurno ćete pogledati nekakvu dugoročniju vremensku prognozu ili statistiku. Na osnovu rezultata tih istraživanja i eventualno održanih fokus grupa utvrđuje se sadržaj kampanje i prilagođuje pojedinim komunikacijskim kanalima.
I kada čitate ankete, a koje će se često pojavljivati u medijima narednih mjeseci budite oprezni. Vrlo često ankete favoriziraju lijevu opciju, a bez stvarne namjere anketara da utječe na rezultat. Sjetimo se izlaznih anketa objavljenih nakon parlamentarnih izbora 2007., koje su ukazivale da je SDP odnio premoćnu pobjedu. Stvarni rezultati bili su suprotni. Naknadno su stručnjaci ipak objasnili kako je desno glasačko tijelo tradicionalno suzdržano kada su ankete u pitanju pa su zbog toga rezultati anketa upitni.
Pojavljivat će se i ankete o popularnosti kandidata na pojedinim internetskim portalima na kojima će jake snage birača međusobno voditi ljute viralne ratove. Rezultati će na jednom portalu biti sasvim suprotni od onih na drugom. Te on-line ankete (uostalom, kao i ankete koje provode stranke preko svoji pozivnih centara) relevantne su i ozbiljne gotovo kao i horoskop na tim istim portalima. Zamislite kandidata koji kampanjom upravlja na osnovu horoskopa? U cijeloj priči profitirat će jedino portal koji će se nakratko moći pohvaliti većim brojem posjeta. Oni koji ne prolaze dobro govorit će da je jedina prava anketa ona koja će se provesti treće nedjelje u svibnju mjesecu.
Biračke pripreme
Koliko je kampanja bitna i koliko će poruke koje ćemo čuti doprinijeti kvalitetnijem i boljem životu u Gradu procijenit ćemo svi mi. Ne treba čekati dan predizborne šutnje za takvo promišljanje. Treba analizirati gdje smo i što želimo. Je li Dubrovnik iskoristio sve svoje potencijale i osigurao sigurnu budućnost svim svojim građanima? Upitajmo se je li Dubrovnik uistinu postao turističko odredište (destinacija) ili je sveden tek na turističko prohodište? Dubrovnik se nema s kim mjeriti, on je jedan, jedinstven.
Kandidati će se tijekom kampanje zaklinjati u dovođenje stranih investitora i nove investicije. Nije mi samo jasno kako će ih dovest – neće ih valjda otimati po mondenim zimovalištima i poslovnim forumima? Jedino što vlast može napraviti za „dovlačenje“ stranih investicija je utvrditi jedinstvenu polaznu platformu – sveobuhvatnu razvojnu strategiju Grada kojom će se definirati što je to što želimo, možemo, smijemo. Investitori će tada lako uvidjeti uklapa li se njihova investicija u smjer kojim se kreće Grad i koja je cijena ukrcaja na taj brod. I svi će biti zadovoljni i sretni.
Lokalni izbori su velika prilika i velika odgovornost. Samo je na nama da odlučimo hoće li, kada galebi i oblaci ponovo upitaju „Ko ste, koga ištete?“ naša jedra odgovoriti „Dubrovnik plovi! Dubrovnik nema pojma kamo ide…“
Napomena: Tekst je napisan i objavljen u tiskanom izdanju duLista prije nego što su bili poznati svi kandidati za gradonačelnika za nadolazeće lokalne izbore.