Još jedan Dubrovčanin koji je izvan Grada ostvario veliki uspjeh je Vladimir Gojun. Montirao je impresivan broj višestruko, u zemlji i inozemstvu, nagrađivanih igranih, dokumentarnih filmova, ali i eksperimentalnih filmova. Potpisuje montažu i jedinog mockumentary (pseudodokumentarnog) filma s prostora bivše Jugoslavije ‘Hjuston, imamo problem’ za koji je, kao i za film ‘Rudar’, nagrađen uglednom slovenačkom nagradom ‘Vesna’. Montažer je i filma ‘Murina’ Antonete Alamat Kusijanović, koji je ostvario velike svjetske uspjehe, uključujući i nagradu ‘Camera D’or’ na prestižnom filmskom festivalu u Cannesu.
Vladimir Gojun rođen je 1979. godine u Dubrovniku. Iako mu je prva želja bila režija, diplomirao je montažu 2007. na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu gdje je i zaposlen. Ipak, kroz svoj se rad okušao i kao redatelj i to u dokumentarnim filmovima ‘Ciklusi’ i ‘Times of Great Depression’.
Režija ili montaža?!
— Iz Dubrovnika sam otišao 1999. godine kad sam upisao studij. Godinama sam već znao da se želim baviti filmom, primarno filmskom režijom. Igrom slučaja otkrio sam da na Akademiji postoji i studij montaže, prijavio sam se i na taj prijemni na koji sam upao. Ni danas ne žalim za odlukom da se bavim montažom jer me je ponajviše naučila svim aspektima filmskog izražavanja i stvaranja – rekao nam je Gojun.
Prvi dugometražni igrani film na kojem je radio u ulozi glavnog montažera bio je ‘Buick Riviera’ 2008. godine.
— Iako sam već neko vrijeme imao karijeru montažera na televiziji i iskustva u montiranju kratkometražnih filmova opet je sudbina uplela prste. Nakon što sam prvo bio na spomenutom filmu angažiran kao asistent montaže, producent i redatelj filma su me pitali bih li bio zainteresiran preuzeti montažu. Moram priznati da sam u tom trenutku istovremeno osjetio uzbuđenje, veliku odgovornost, ali prije svega izazov. Znao sam da je ovo jedna nova stepenica u mojoj karijeri tako da sam tu priliku objeručke prihvatio unatoč prvotnom, i rekao bih posve normalnom strahu – priznao nam je Vladimir, kojeg je bilo logično upitati je li uzbuđenje s godinama rada opalo ili je uvijek isto.
— Naprotiv, svakim novim projektom uzbuđenje raste. Da te vrste uzbuđenja i adrenalina nema vjerojatno bih se prestao baviti ovim poslom – odgovorio nam je.
Od poznanstva iz Grada do suradnje
Pitali smo ga jasno i kako je došlo do suradnje sa sugrađankom Antonetom Alamat Kusijanović s kojom je postigao, bez pretjerivanja, svjetski uspjeh.
— Rad s Antonetom na ‘Murini’ je bio lijep, poticajan i inspirativan. Poznajemo se dugi niz godina, još od prije studija. Bilo je prirodno da nekad zajedno surađujemo i srećom ta suradnja se ispostavila veoma uspješnom – kratko je prokomentirao skromni montažer, koji o svojim uspjesima priča zapravo vrlo malo, ali zato njegov rad govori više nego dovoljno sam za sebe.
U Gojuna odmora baš i nema, jer pauze između projekata traju vrlo kratko. Štoviše nerijetko radi paralelno na više filmova istovremeno.
— Upravo montiram jedan, po meni jako inspirativan, dugometražni igrani film debitantice Urške Đukić iz Slovenije, prošlogodišnje dobitnice nagrade Europske filmske akademije za najbolji kratkometražni film i francuskog Cesara. Trenutno smo u fazi dovršavanja grube montaže koju ćemo nastaviti krajem siječnja kad će se nadosnimiti ostatak scena. Također, dovršavam dokumentarni film ‘Blum’ redateljice Jasmile Žbanić, o jednom od najznačajnijih industrijskih figura u bivšoj Jugoslaviji, Emeriku Blumu, osnivaču Energoinvesta, vizionaru i jednom od najzaslužnijih osoba za organizaciju sarajevske Olimpijade 1984. Za nekoliko dana održat će se sarajevska premijera igrane serije ‘Znam kako dišeš’, također autorice Jasmile Žbanić koja je svjetsku premijeru imala na ovogodišnjem festivalu u Veneciji.
Pored navedenih projekata počinjem i rad na dokumentarnom filmu o Feral Tribune-u redateljice i producentice Dijane Mlađenović – otkrio nam je Gojun, koji osim u radu na filmovima uživa i u prenošenju svog znanja na studente Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu.
— Predajem kolegij Montaža III na trećoj godini BA studija odsjeka montaže. Kao profesor trudim se što bolje prenijeti svoje znanje i iskustvo svojim studentima te ih pripremiti na profesionalne izazove koji ih čekaju u trenutku kad diplomiraju. S obzirom da se moja ‘klasa’ studenata sastoji od 5–6 polaznika godišnje veće su mogućnosti za kvalitetniji pedagoški pristup svakom studentu i to je, moram priznati velika privilegija – kazao nam je Vlado, koji ipak, priznaje, sve više čezne za rodnim gradom.
Uspomene i čežnja za Gradom
— S godinama fali sve više. Najviše mi fali obitelj koja je u Gradu. U posljednje vrijeme se trudim doći što češće ako sam u mogućnosti, ali zbog obveza na Akademiji i prirode posla to nije uvijek lako organizirati. Sve više me privlači ideja da se vratim. Blizina mora kao neko moje prirodno stanište je glavni uzrok takvom razmišljanju. Tu se osjećam najslobodnije, najprirodnije i najopuštenije. Isto tako, moj posao bi mi možda i mogao dozvoliti takvu organizaciju života. Vidjet ćemo… – rekao nam je, te se prisjetio svojih ‘zlatnih godina’, djetinjstva i rane mladosti.
— Pripadam generaciji koja je odrastala kroz 90-e u Gradu, i mada bi se nekome činilo kako je to bilo turobno i mračno vrijeme, ja ga pamtim po mnogočemu dobrom i pozitivnom. Kultura življenja je bila potpuno drukčija od današnje, entuzijazam se osjećao na svakom koraku. Volim se prisjetiti tih dana najčešće kad sam u društvu prijatelja s kojima sam i do danas održao tu vezu – završio je Gojun.