Do kraja 2013. godine Dubrovnik je trebao dobiti dva elektroenergetska objekta za pouzdano napajanje električnom energijom.
Riječ je o trafostanicama Plat i Srđ, o kojima se intenzivnije počelo govoriti nakon požara na TS Komolac u prosincu 2009., koji je uzrokovao velike probleme u opskrbi strujom dubrovačkog područja. No, s oba se objekta kasni, što s izgradnjom, što s primopredajom. Primopredaja trafostanice Plat, čija je izgradnja započela u studenom 2010. godine, trebala je biti sredinom 2013. godine. No, sve se odužilo iz nekoliko razloga.
Uzroci kašnjenja
– Jedan od njih je svakako izdvajanje Hrvatskog operatora prijenosnog sustava d.o.o.(HOPS-a) iz Hrvatske elektroprivrede (HEP), što je osim promjene podataka u sudskom registru, imovinsko-pravnih poslova, zahtijevalo izmjene i dopune građevinske dozvola (sa podataka investitora HEP-a na novog investitora HOPS) i drugih brojnih zakonskih obveza koje je trebalo ispoštovati. Istovremeno dio kašnjenja odnosi se i na završetak pregovora sa bosansko-hercegovačkom stranom oko tehničkih detalja međusobnih veza – objasnila je Nada Kolega, glasnogovornica HOPS-a u čijoj je nadležnosti TS Plat.
U građevinskom smislu radovi na ovom objektu su završeni prije dva mjeseca, objekt je u probnom radu, u srpnju je obavljen tehnički pregled, a uskoro se očekuje izdavanje uporabne dozvole, nakon koje će se TS Plat uključiti u elektroenergetski sustav RH.
Sigurnost, smanjenje prekida i gubitaka
Kako ističu iz HOPS-a, temeljna uloga TS Plat je pouzdano napajanje i što manji broj prekida opskrbe šireg dubrovačkog područja električnom energijom, te siguran prijenos proizvedene električne energije iz HE Dubrovnik u hrvatski elektroenergetski sustav.
Odluka o izgradnji je, podsjetimo, donesena s ciljem poboljšanja pouzdanosti i kvalitete napajanja za njenu gradnju.
Srđ samo što nije
Drugi važan objekt koji će uz TS Plat osigurati pouzdanju opskrbu električnom energijom, je TS Srđ, gdje se s radovima također kasni. Kašnjenje u HEP-u opravdavaju kompleksnošću objekta. Prema zadnjim informacijama iz HEP-a, završetak radova očekuje se najkasnije do sredine srpnja iduće godine.
– Na projektu transformatorske stanice TS 110/20(10) kV Srđ trenutno je napravljeno 90 posto građevinskih radova i 60 posto elektromontažnih radova. Nabavljeno je i dopremljeno 95 posto elektroopreme, i to transformatori 110/20(10) kV snage 40 MVA, plinom izolirano 110 GIS postrojenje, metalom oklopljeno i plinom izolirano 20(10) kV postrojenje sa 44 sklopna bloka, transformacija i razvod pomoćnog napona te upravljanje, zaštita, mjerenje i signalizacija za postrojenje trafostanice – navode iz Hrvatske elektroprivrede, uz napomenu kako se nastavak radova na ovoj trafostanici očekuje u drugoj polovini rujna. Riješeni su i svi imovinsko-pravni odnosi koji bi mogli utjecati na realizaciju izgradnje.
– Kompleksnost objekta je glavni razlog zbog kojeg TS Srđ nije završen u roku po osnovnom ugovoru, odnosno do studenog 2013. godine. Ukoliko izvođač radova završi izgradnju TS Srđ do sredine srpnja 2015. godine, odnosno do novoplaniranog roka završetka radova HEP-ODS d.o.o. neće od izvođača potraživati nikakva financijska sredstva – odgovorili su iz HEP-a na naš upit o eventualnim penalima zbog kašnjenja gradnje.
Stečaj ili ne, radovi idu dalje
Isto tako među mještanima Bosanke, koji su zbog radova na ovom objektu ostali bez pješačke komunikacije s gradom, pojavila se priča kako su radovi obustavljeni zbog financijskih poteškoća i stečaja jednog od izvođača radova. Takve informacije odbacuju u HEP-u ističući kako je Ugovor o izgradnji transformatorske stanice TS Srđ potpisan sa Zajednicom ponuditelja koju čine Dalekovod d.d., Končar-inženjering za energetiku i transport d.d. i Hidroelektra niskogradnja d.d.
– Trenutna financijska situacija bilo kojeg od članova Zajednice ponuditelja ne može značajnije utjecati na izvršenje ugovora – ističu u HEP-u.
Na naš upit kad će se stanovnicima Bosanke konačno izgraditi pješačka komunikacija, ističe se kako će ista biti uspostavljena po završetku izgradnje objekta. Dakle u drugoj polovini srpnja 2015. godine.
Dotad se na Bosanku može samo automobilom.