Što se događa sa 183 dana plovidbe koje svaki pomorac mora imati ako se pomorci ne ukrcaju u ovoj godini? Hoće li se osigurati kakve olakšice? Hoće li se smanjivati dani plovidbe u odnosu na porezna davanja pomoraca? Što je s brevetima, liječničkim, matrikulama? Puno je pitanja koje muče naše pomorce u vremenu pandemije koronavirusa, u kojem je cijeli svijet ostao blokiran, a time i naši pomorci diljem svijeta. Nije ni čudo onda kako ih muči ne baš mali broj pitanja, a s obzirom na činjenicu kako im često volimo tepati kako su ‘najvažniji hrvatski izvozni proizvod’, odlučili smo Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture poslati ona najčešća koja smo našli u tematskim grupama za pomorce, dobili putem redakcijskog e-maila ili u telefonskim upitima na našu adresu…
— Sukladno odredbi članka 128. Pomorskog zakonika član posade broda u međunarodnoj plovidbi bez obzira na državnu pripadnost broda, koji u Republici Hrvatskoj ima prebivalište, odnosno uobičajeno boravište (rezident), jest obveznik poreza na dohodak od nesamostalnog rada prema primicima ostvarenima po osnovi rada na brodu u međunarodnoj plovidbi osim ako je plovio 183 dana ili više dana u godini za koju se utvrđuje obveza poreza na dohodak. Za postizanje potrebnih 183 dana za godinu za koju se utvrđuje obveza poreza na dohodak, uračunavaju se dani plovidbe, dani provedeni na putu od mjesta prebivališta do mjesta ukrcaja na brod, dani potrebni za povratno putovanje, dani liječenja zbog bolesti ili povrede nastale na putu za ukrcaj, na brodu ili na povratku ili dani liječenja zbog bolesti ili povrede nastale nakon iskrcaja ili prije ukrcaja koje bi onemogućile ishođenje uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti za plovidbu i dani provedeni na stručnoj izobrazbi u inozemstvu ili tuzemstvu kao i dani do isteka ugovora o radu koji su neostvareni zbog napuštanja člana posade od strane brodara ili prestanka ugovora o radu zbog poslovno uvjetovanih razloga. U slučaju otmice i zatočeništva, umirovljenja ili smrti člana posade u poreznoj godini, držat će se da je ostvaren uvjet plovidbe od 183 dana za tu poreznu godinu – istaknut će iz Ministarstva.
— U tom pogledu, a u odnosu na epidemiju koronavirusa i mjere koje poduzimamo u borbi s istom, a radi zaštite hrvatskih pomoraca, Ministarstvo u suradnji s reprezentativnim socijalnim partnerima razmatra mogućnosti koje ima na raspolaganju u okviru postojećih zakonskih odredbi te ćemo uskoro u tom pogledu usvojiti novu uputu, a o kojoj ćemo pravovremeno izvijestiti javnost – odgovaraju na prvo, možda i najvažnije pitanje vezano za trenutnu situaciju naših pomoraca – na koji način je ‘zavedeno’ vrijeme u izolaciji zbog pandemije COVID-19 odnosno jesu li ti dani uračunati u 180 dana plovidbe.
— Članu posade broda u međunarodnoj plovidbi dani se uvijek i u svim situacijama, neovisno o razdoblju trajanja epidemije ili nekom drugom sličnom događaju, računaju na način kako je to utvrđeno odredbom članka 128. Pomorskog zakonika. Izolacija utvrđena od strane službenih osoba računa se u dane liječenja za potrebe ostvarivanja 183 dana u skladu s navedenom odredbom – naglasit će dalje.
Zanimljivo je dodati i to kako je 18. ožujka 2020. godine, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture usvojilo smjernice – koje se mogu pronaći na služnim stranicama MMPI – o izvanrednim mjerama za pomorce kojim je valjanost svih svjedodžbi o osposobljenosti i ostalih dokumenata pomoraca potrebnih za obavljanje plovidbene službe na brodu, a koji istječu zaključno s datumom 18. lipnja 2020. godine produljilo na rok od tri mjeseca. Sličnu mjeru usvojila je većina potpisnica STCW Konvencije, s obzirom na to da su Međunarodna pomorska organizacija i Europska komisija, odnosno DG MOVE, dale preporuku da bi se trebalo pristupiti usvajanju izvanrednih mjera primjenjujući sva raspoložila pragmatična rješenja koja ne ugrožavaju sigurnost plovidbe – odgovorit će pak na pitanje o produživanju breveta, a u odnosu na nastavak provedbe postupka ishođenja svjedodžbi o osposobljenosti, Ministarstvo je objavilo i Preporuke građanima i gospodarskim subjektima u pogledu preventivnih mjera zaštite od bolesti uzrokovanih koronavirusom (COVID-19), vodeći pri tome računa o zaštiti kako pomoraca i djelatnika lučkih kapetanija koji provode navedene poslovne procese.
Valjanost matrikule, mirovinsko i zdravstveno
Što se događa u trenutku kada pomorcu istekne liječnički pregled?
— Izvanredna mjera za produljenje valjanosti svjedodžbi o zdravstvenoj sposobnosti sadržana je također u Smjernicama Ministarstva. Smatrajući ovu situaciju višom silom, u pogledu izvanrednog produljenja valjanosti hrvatskih svjedodžbi o zdravstvenoj sposobnosti, Ministarstvo u skladu s Pravilom I/9 STCW Konvencije i Pravilom 1.2. MLC Konvencije dopušta pomorcu rad bez valjane svjedodžbe o zdravstvenoj sposobnosti pod uvjetom da razdoblje ne prelazi tri mjeseca i da pomorac posjeduje prethodnu svjedodžbu o zdravstvenoj sposobnosti – odgovaraju na idući ‘set’ naših pitanja.
— Izvanredna mjera za produljenje valjanosti pomorskih knjižica sadržana je također u Smjernicama, a primjenjuje se jednako načelo kao i u slučaju svjedodžbi o osposobljenosti. Dakle, sve pomorske knjižice koje su izdane s rokom valjanosti zaključno s datumom 18. lipnja 2020. godine produljuju se na rok od tri mjeseca – odgovor je za sve pomorce koje je mučilo pitanje što se događa kod isteka matrikule i postoji li mogućnost eventualnog produljenja valjanosti. Što se pak događa s mirovinskim i zdravstvenim osiguranjem kod pomoraca koji ostaju doma, a kompanija im nije uspjela osigurati ukrcaj?
— Ako je pomorac sklopio ugovor o radu na razdoblje duže od razdoblja ukrcaja na brodu, u tom slučaju on plaća mirovinsko osiguranje i za vrijeme dok nije ukrcan na brod. Što se tiče zdravstvenog osiguranja, svi pomorci kada su kući imaju pravo na zdravstveno osiguranje po osnovi nezaposlene osobe, odgovor je Ministarstva.
Ključni radnici prometnog lanca
Ideja pojedinih zemalja pa i naših susjeda, jest kako bi u ovom trenutku naše pomorce eventualno trebalo proglasiti takozvanim ‘Key Transport Workers’, vodeći se odlukama zemalja EU i Velike Britanije.
— Republika Hrvatska svoje pomorce oduvijek smatra ključnim radnicima u ovom prometnom lancu. Pomorskim prometom odvija se gotovo 90 posto ukupnog svjetskog prometa roba te je uloga pomoraca u tome od nemjerljive važnosti. Sigurnost plovidbe čini jedan od prioriteta ovog Ministarstva te ćemo u tom smislu i nastaviti jačati mehanizme u provedbi mjera kojima želimo dodatno osnažiti položaj hrvatskih pomoraca. Ponosni smo što su naši pomorci poznati i priznati u svijetu kao izrazito vrsni stručnjaci te time predstavljaju jedan od najboljih ‘hrvatskih izvoznih proizvoda’, a takav status svakako želimo zadržati i u budućnosti – odgovor je iz Ministarstva na pitanje razmišlja li se u Hrvatskoj u tom smjeru.
A što se tiče ‘lokalne priče’, poslali smo i jedan upit Ministarstvu vezan za program za Naobrazbu pomoraca za ovu godinu – ima li odgoda i ako da, kada su planirana predavanja i ispiti u Lučkoj kapetaniji Dubrovnik te na koji način je organiziran rad LK Dubrovnik u ovom trenutku.
— Naobrazba i predavanja za pomorce ne provodi se u lučkim kapetanijama, a što se tiče organizacije ispita metodologija je sadržana u Preporukama građanima i gospodarskim subjektima u pogledu preventivnih mjera zaštite od bolesti uzrokovanih koronavirusom (COVID-19). Sukladno istima, u razdoblju trajanja epidemije koronavirusa, ispiti će se održavati uz prethodno ispunjenje kriterija u smislu provedbe ispita isključivo za one pomorce u međunarodnoj plovidbi kojima je ta svjedodžba uvjet za potvrđeni ukrcaj, poput naloga za ukrcaj, avionske karte i slično. Također, broj kandidata koji polažu ispite za stjecanje svjedodžbi o osposobljenosti ograničava se na 10 po pojedinom ispitu, a održavanja ispita za sve lučke kapetanije objavljivat će se na internetskim stranicama Ministarstva i kandidati će dobivati obavijest elektroničkom poštom o terminima ispita.
ŠTO JE S PREGLEDIMA BRODOVA I BRODICA? Odgoda od 90 dana
S obzirom na najavljene tehničke preglede brodova i brodica, hoće li se isti odgađati s obzirom na pandemiju COVID-19?
— Vezano uz obavljanje tehničkih pregleda brodova i brodica Ministarstvo je objavilo i Preporuke građanima i gospodarskim subjektima prema kojima se svi redovni pregledi plovnih objekata koji su se trebali obaviti u ovom razdoblju odgađaju za 90 dana, a redovni pregledi brodica za prijevoz putnika i brodica koje su ranije bile jahte, a koje su imale tehnički pregled prošle godine, obavit će se nakon isteka razdoblja od 2 godine. Osim navedenog, vezano uz obavljanje pregleda brodova i jahti hrvatske državne pripadnosti u međunarodnoj plovidbi, Ministarstvo je objavilo okružnicu prema kojoj se produljuje valjanost svjedodžbi na rok od tri mjeseca u slučajevima kada bi se pregled trebao obaviti u državama pogođenim pandemijom, kada nije moguće obaviti pregled zbog ograničenih transportnih mogućnosti te kada postoji sumnja da je bilo koji od članova posade zaražen virusom COVID19 – naglasili su nam iz Ministarstva u odgovoru na još jedno od naših ‘morskih pitanja’.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 8. travnja 2020.