Kultura

DOKTOR MISERABILIS Ekstremno glazbeno kazalište ispunilo Art radionicu Lazareti

Lazareti Doktor Miserabilis 65

Radimo na tome da suvremenu umjetnost učinimo vidljivom i aktualnom, i da afirmiramo zanemarene suvremene umjetnike iz hrvatske prošlosti. Pokušavamo u izmještenoj formi publiku privikavati na novo kazalište koje zovemo ekstremnim – rekao je Damir Bartol Indoš nakon izvedbe Doktor Miserabilis koja je privukla brojnu publiku u prostore Art radionice Lazareti u subotu navečer.

Igra svjetla i sjene i, što je još važnije jakog i naglog zvuka u prvi plan dovela je suvremenu umjetnost u izvedbi Damira Bartola Indoša, Tanje Vrvilo, Dine Puhovski i Damira Price Kafke.

Kratki tekstovi, odnosno dramolete koje čine izvedbu Doktora Miserabilisa predstavljaju razna stanja svijesti i simptome mentalnih bolesti pacijenata s kojima je autorica Dunja Robić često radila, kaže Vrvilo.

– Šokantno je da je Dunja Robić koristila naziv Doktor Miserabilis nekoliko godina nakon što je taj naziv, mizerabilizam, uveo Breton. Uz to, prevodila je Baudelairea, a između ostalog je bila i liječnica. Koristila je nekoliko pseudonima i pisala je i radila pod različitim imenima. Napisala je, ona to zove dramolete, odnosno monologe koji su namijenjeni ili za jednu ili za više lutaka. Vrlo često je radila i sa psihijatrijskim bolesnicima i svaki od ovih tekstova predstavlja neki simptom ili čitav slučaj. Njezina poetika je izuzetna, dolazi iz francuskog nadrealizma i vezana je uz kazalište, poeziju, dramu i što je nevjerojatno uz pop kulturu što je neobičan spoj u visokom modernizmu i neoavangardi – izjavila je.

Autori Vrvilo i Indoš ističu da svojim radom žele skrenuti pozornost javnosti na često zanemarene suvremene hrvatske umjetnike. U slučaju Doktora Miserabilisa to je Dunja Robić.

– Bavimo se osobama koje su ili zanemarene ili zaboravljene u našoj umjetnosti i književnosti pa je tako i slučaj s Dunjom Robić. Njena je osobnost višestruka, ona nije samo umjetnica. Bila je vezana uz kazalište, a ljubitelji kazališta znaju za Habuneka i njegovu slavnu glumačku družinu koja je predstavljala njegov nadrealistički stil – istaknula je.

Na specifičnosti izvedbe u Lazaretima osvrnuo se Indoš.

– Sama umjetnička forma u kojoj smo radili je ekstremno muzičko kazalište, a večerašnju formu specifično nazivamo megafonijom. Za razliku od šahtofonije u kojoj radimo s izmišljenim instrumentima, šahtofonima i oprugama, ovdje radimo sa skrivenim megafonima i zumerima koji provode zvuk kroz megafone skrivene u reflektorskim kućištima. Naseljavamo područje svjetla s područjem zvuka i deformiramo ga – objasnio je.

Podsjetimo, gostovanje autora u Dubrovniku ostvaruje se u suradnji Festivala Unseen i Art radionice Lazareti te uz potporu Grada Dubrovnika i Ministarstva kulture RH. Rad ARL tijekom 2019. podržava Zaklada Kultura nova. Projekt se odvija u partnerstvu s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu (Ljeto u MSU 2019), festivalom Ganz nove Perforacije, uz podršku Zaklade Kultura Nova, Ministarstva kulture RH, Ureda za kulturu Grada Zagreba.

Pročitajte još

Predstavljena nova publikacija Dubrovačkih muzeja

Dulist

POČINJE FESTA 2025 DUBROVNIK Koncerti u KMD-u rasprodani

Dulist

Poezija pijanistice Ivane Marije Vidović uvrštena u Antologiju hrvatske književnosti

Dulist