Svaki kraj godine vrijeme je za podvlačenje crte na svaki mogući način. DuList već godinama na kraju godine donosi pregled događanja koja su na ovaj ili onaj način obilježila posljednjih 365 dana. Od političkih zbivanja, afera i komunalnih problema, ili s druge strane velikih projekata i sportskih uspjeha, ali nažalost i tragedija. Ove godine donosimo Top 5 po izboru DuLista. Svaki od njih dao je biljeg na svoj način i utjecao na živote svih nas.
Godinu za nama svakako su obilježili prijepori oko trase brze ceste Osojnik – Dubrovnik – Zračna luka. Održani su zborovi građana te javne rasprave u Dubrovniku i Župi dubrovačkoj o Studiji utjecaja na okoliš ovog zahvata u prostoru, no svi prijepori vode se zapravo oko toga kuda bi cesta trebala prolaziti, ili bolje rečeno kuda ne bi trebala prolaziti. Stanovnici Rijeke dubrovačke jasno su iskazali svoje mišljenje o prolasku ove prometnice zaštićenim krajolikom Rijeke dubrovačke. Podržao ih je i sam gradonačelnik Mato Franković.
—Mi podržavamo ono što narod želi. Ali želimo da budete svjesni što, kako i na koji način. Moramo biti svjesni činjenice opterećenja prometa. Moramo naći najbolje rješenje – rekao je između ostalog na zboru građana koji je okupio oko 450 sudionika. Tijekom javnog izlaganja o Studiji utjecaja na okoliš, pročelnik Upravnog odjela za urbanizam, prostorno planiranje i zaštitu okoliša Grada Dubrovnika Božo Benić, ponovio je jasan stav Grada Dubrovnika.
—Grad želi istaknuti da se jasno protivi izgradnji ovako predložene trase kroz značajni krajobraz Rijeke dubrovačke, što je u više navrata jasno artikulirano kroz različite postupke koji su bili u tijeku – rekao je Benić te zbog toga zaslužio veliki pljesak građana. Istaknuo je i kako Grad Dubrovnik smatra velikim propustom što Studija nije ispitala drugu varijantu koja je bila predložena Prostornim planom, a to je Most – tunel Srđ – Brgat. Ono što je brojne naše sugrađane zanimalo jest zbog čega se u Studiji utjecaja na okoliš razmatrala samo jedna trasa brze ceste. Pitalo se nebrojeno puta tko je za to dao nalog. No, pitanje je ostalo bez odgovora budući da se sve samo svodilo na to kako je ova trasa razmatrana na temelju Studije izvodljivosti. No, prigovore nisu imali samo stanovnici Rijeke dubrovačke. Poprilično burno reagirali su i stanovnici Župe dubrovačke, koji su na raspravu došli s porukom: ‘Nemojmo dijeliti Župu, goni cestu iznad Postranja’. Tijekom javne rasprave o Studiji za riječ se javio i župski načelnik Silvio Nardelli koji je istaknuo kako je netko rekao kako ova cesta ne treba nama, već će služiti tranzitu.
—Ja se s tim ne slažem, jer svi mi koji živimo u Župi vidimo što se događa. Uvjeren sam da nam je ta cesta nužna potreba i moramo naći zajednički jezik i napraviti što manju štetu te napraviti cestu kako bismo riješili naše probleme – rekao je tada načelnik te napomenuo kako je brojač prometa ovog ljeta u Kuparima dosegnuo vrhunac od 26 tisuća vozila.
—Apeliram da nađemo to neko rješenje koje će napraviti najmanje štete – rekao je te istaknuo kako ne želi da se Župa podijeli na dva dijela. O svemu su se oglasili i iz Župke.
— Smatramo da će sporna trasa i spojne ceste negativno utjecati na daljnji razvoj Župe dubrovačke, uništiti ono malo očuvane prirode i autentičnog krajolika, ugroziti stoljetne izvore vode, podijeliti Župu i odvojiti Postranje od ostatka Župe te vlasnike od njihovih obradivih površina. Protivimo se nametanju samo jedne varijante kao konačnog rješenja i zahtijevamo da se razmotri varijanta koja je kompatibilna s onom koju predlaže i za koju se zalaže Grad Dubrovnik, a koja prolazi iznad Postranja – smatraju iz ove župske stranke. Nakon svega, još se jednom oglasio gradonačelnik.
—Sve rasprave do sada bile su vrlo konstruktivne i pokazale su kako smo svi suglasni oko toga da nam je brza cesta potrebna, ali imamo različita mišljenja oko trase predložene od strane izrađivača, odnosno o tome kuda bi zapravo trasa trebala ići – istaknuo je između ostaloga te zaključno dodao kako je, nakon završenih rasprava u Gradu i u Župi dubrovačkoj, uvjeren kako je sada apsolutno jasno za koju trasu se zalažemo.
—Očekujem kako će se vrlo brzo početi raditi na trasi brze ceste koja je prema izrečenom na zborovima građana u Gradu i Župi dubrovačkoj i na javnoj raspravi prihvatljiva stanovnicima ovih područja – napisao je gradonačelnik.
Otvorena Stonska obilaznica
U travnju 2023. godine završen je projekt Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom puštanjem u promet njegovog posljednjeg dijela, od čvora Prapratno do čvora Doli. Ovo je ujedno i najveći infrastrukturni projekt nakon izgradnje autocesta, a uključuje Pelješki most i novu cestu preko Pelješca, ukupne duljine 28,6 kilometara.
— Privilegirana smo generacija koja je ostvarila dugo pripremani projekt. On je živio u snovima građana juga Hrvatske. Ovim projektom Vlada RH pokazuje smjer svih svojih strateških ciljeva i brzo je proteklo pet godina od potpisa ugovora s kineskim izvođačima do završetka. Predsjednik Vlade je odigrao ključnu ulogu oko realizacije Pelješkog mosta. Odradili smo lavovski posao – rekao je, među ostalim, na svečanosti otvaranja Stonske obilaznice ministar prometa i infrastrukture Oleg Butković.