Kada razmatramo u kojoj je mjeri uspješna turistička sezona uglavnom smo fokusirani na sam grad. Ostatak županije se spominje pretežno u kontekstu ukupno ostvarenih dolazaka, odnosno noćenja. Međutim, veliki je broj iznajmljivača u Župi dubrovačkoj, Konavlima, Dubrovačkom primorju. S obzirom da nam se određeni broj iznajmljivača iz okolice požalio na lošiju sezonu odlučili smo provjeriti kakva je realna situacija, stoga smo kontaktirali čelne osobe turističkih zajednica navedenih općina.
U Konavlima hoteli „stoje“ bolje od privatnog smještaja
-Od početka godine do kraja srpnja ostvaren je približno jednak broj noćenja u usporedbi s rekordnom 2024. godinom, dok je u samom srpnju ostvareno 1,5 posto manje noćenja. Promatrano po dvjema osnovnim kategorijama smještaja od početka godine do kraja srpnja vidljivo je da su hoteli ostvarili 1,6 posto više noćenja dok je u svim oblicima privatnog smještaja ostvareno 1,5 posto manje noćenja – kazao nam je direktor Turističke zajednice općine Konavle Frano Herendija, ističući kako je iz podatka o broju dolazaka vidljivo da je boravak u destinaciji ove godine nešto kraći nego lani što, zaključuje, svakako upućuje na zaključak da su zbog cijena i ukupnih troškova turisti skraćivali boravak.
-Ostvarene rezultate u dosadašnjem dijelu turističke sezone ocjenjujemo sasvim zadovoljavajućim, jer smo i u svim našim projekcijama naglašavali da će 2025. godina biti izazovna i da je osnovni cilj stabilizacija i ostvarenje rezultata na razini rekordne 2024. godine. Također sa svih razina je jasno komunicirano da je stalno potrebno raditi na kvaliteti usluge i biti vrlo pažljiv s korekcijama cijena, jer je kompetitivnost na europskom i ukupnom svjetskom turističkom tržištu iznimna. Kada govorimo o privatnom smještaju vidljivo je da isti u ovoj godini ostvaruje za nijansu lošije rezultate u odnosu na prošlu godinu,
Budući da je turizam specifična djelatnost, osjetljiva na razne utjecaje, manje tržišne oscilacije od mjeseca do mjeseca i od godine do godine su prirodna pojava. Stoga svakako nije za zaključiti da je sezona podbacila zbog 1,5 posto manje noćenja u privatnom smještaju do kraja srpnja, posebno stoga jer su pred nama još tri turistički intenzivna mjeseca.
Međutim svakako je za ozbiljno promišljati kako o cijenama i kvaliteti usluge, tako posebno o granicama rasta kapaciteta u svim oblicima privatnog smještaja, jer tržište teško može popuniti nove krevete koji se iz godine u godinu pojavljuju na tržištu – smatra Herendija, dodajući kako je osnovna intencija u godinama koje slijede podizanje ukupne kvalitete turističke ponude i ukupnog doživljaja kojeg turisti imaju u destinaciji, jer je kvaliteta i diferencijacija osnovni uvjet za održivi turizam.
-U tom smislu destinacija treba težiti „upmarket“ turističkom segmentu čuvajući autentičnost, razvijajući sve oblike aktivnog i kulturnog turizma kroz doživljaje i priče destinacije, ponudu vrhunske gastronomije i disperziju turista na čitav prostor Konavala – zaključuje Herendija.
U Župi 20 posto više noćenja nego lani
Direktorica Turističke zajednice Općine Župa dubrovačka Anamarija Kusalo iznimno je zadovoljna statistikom koja ukazuje na čak 20 postotni porast broja noćenja u odnosu na isto razdoblje prošle godine i to, kako nam je kazala, u kumulativu od početka godine zaključno s 31. srpnja. Zanimalo nas je kakva je situacija u hotelima u odnosu na privatni smještaj, a naročito kućama za odmor koje su nakon Corona krize bile apsolutni hit.
-Prema informacijama kojima raspolažemo, hotelski kapaciteti su jako dobro popunjeni, a i nekolicina privatnih iznajmljivača s kojima smo bili u kontaktu izrazila je zadovoljstvo dosadašnjim tijekom sezone. Kao turistička zajednica nemamo direktan uvid u stanje rezervacija ni u privatnom smještaju ni u hotelskim objektima, stoga ne možemo komentirati pojedinačne slučajeve. No, općenito je poznato da se tržište i trendovi mijenjaju, gosti su sve selektivniji, a ponuda je sve bogatija – rekla nam je Kusalo kojoj smo postavili pitanje kakav turizam u ovoj općini vide u perspektivi, kroz iduće sezone, te na koji način planiraju privlačiti očito sve zahtjevnije goste na sve većem i bogatijem turističkom tržištu Europe.
-Vaše pitanje je vrlo aktualno, ono dotiče ključnu temu konkurentnosti turizma u sve izazovnijem europskom okruženju. U budućnosti vidimo turizam koji je održiv, autentičan i usmjeren na kvalitetu. Razumijemo da su gosti sve zahtjevniji, informiraniji i selektivniji, s posebnim naglaskom na individualno iskustvo, održivost, kvalitetu usluge i lokalni identitet. Upravo zato ćemo nastojati da naš fokus u idućim sezonama nastavi ići u nekoliko smjerova:
1. Razvoj autentične ponude i doživljaja
Želimo našim gostima, osim lijepih plaža, sunca i mora, ponuditi osjećaj i duh lokalne zajednice. Kroz promociju lokalne gastronomije, običaja i kulturnih manifestacija potaknuti doživljaj koji ostaje u sjećanju.
2. Održivi turizam
Sve više posjetitelja cijeni ekološku osviještenost destinacije. Radimo na boljoj upravi resursima i poticanju eko-inicijativa. Održivi razvoj nije samo trend, nego nužnost.
3. Produženje sezone
U suradnji s lokalnim udrugama i poduzetnicima, radimo na razvoju sadržaja koji nisu isključivo vezani uz ljetne mjesece, kao što su tematske manifestacije, pješačke ture, kulturne i gastro manifestacije. Time želimo izbjeći sezonalnost i potaknuti cjelogodišnji turizam. To uključuje i digitalizaciju – od online promocije do što boljeg sustava informiranja gostiju.
4. Suradnja s lokalnom zajednicom
Razvoj turizma mora biti usklađen s interesima lokalnog stanovništva. Uključivanjem lokalnih obrtnika i ugostitelja, čuvamo identitet i jačamo ekonomsku održivost zajednice. Iako su uvjeti na tržištu sve izazovniji, vjerujemo da imamo što ponuditi, a upravo kroz ovakav pristup želimo osigurati da Župa dubrovačka ostane konkurentna i prepoznatljiva destinacija na turističkoj karti Europe – detaljno nam je pojasnila direktorica TZ-a Župe dubrovačke.
I u Dubrovačkom primorju više turista
Klara Vojvodić Medar, direktorica Turističke zajednice Općine Dubrovačko primorje od ove godine, iznijela nam je podatke o ovoj turističkoj sezoni.
-U prvih sedam mjeseci u Dubrovačkom primorju boravilo je 7,45 posto više turista, odnosno imali smo 21.226 dolazaka, što je za 2 više nego lani. U našem Info uredu tražio se apartman više i smještaj više. Jako je teško udovoljiti takvim zahtjevima u srpnju i kolovozu jer u Primorju posjetitelji obično rezerviraju 30 do 60 dana unaprijed svoj smještaj što pokazuje privrženost i ljubav prema destinaciji – rekla nam je Vojvodić Medar, napominjući kako i hoteli i privatni smještaj u Dubrovačkom primorju ostvaraju pozitivne rezultate.
-U usporedbi s rekordnom 2024. godinom, bilježimo porast od 5 do 10 posto u broju ostvarenih noćenja u hotelima, ali i u privatnom smještaju. U ukupnoj strukturi turističkog prometa po vrsti objekata, u Dubrovačkom primorju 54 posto dolazaka ostvareno je u hotelskom smještaju dok je ostatak vezan za privatni smještaj. Ponuda privatnog smještaja svake godine se obogaćuje s dodatnim objektima koji se kroz dodatne usluge i aktivnosti za turiste diferenciraju od ostalih. Kuće za odmor ulaze u kategoriju posebnih oblika turizma i karakterističnih preferencija turista. Za uspješno poslovanje potrebno je pratiti trendove turističkog tržišta te prilagođavati ponudu aktualnim trendovima – zaključila je direktorica TZ-a Dubrovačkog primorja, naglašavajući kako je najviše gostiju iz Francuske, Ujedinjenog Kraljevstva, Bosne i Hercegovine, Poljske i Njemačke.
-Osim pozitivnih rezultata u privatnom smještaju, moramo istaknuti i pozitivne rezultate nautičkog turizma. Sve je veći broj brodova kojima je Slano nezaobilazna luka tijekom krstarenja Jadranom, dio smo i Južnodalmatinske regate, ACI marina Veljko Barbieri maksimalno je popunjena, a na slanjskoj rivi traži se vez više – istaknula je Vojvodić Medar, napominjući kako je Dubrovačko primorje destinacija u koju se turisti vraćaju.
-Ove godine možemo se pohvaliti sa čak dvije obitelji koje su tu preko 55 godina te dovode novije generacije svojih obitelji u Slano i ostala naselja. Veliki broj je obitelji koje su tu i preko 10 i 20 godina na što smo iznimno ponosni i zahvalni. U okviru Primorskog kulturnog ljeta koji je oblikovan na način da zadovolji i domaće i strane posjetitelje nastojimo privući sve one željne dobre zabave. Podložan je promjenama te ćemo se u skladu s trendovima nastojati prilagođavati budućoj publici. Izuzetno smo zadovoljni dosadašnjim rezultatima i brojem posjetitelja na kulturnim i zabavnim manifestacijama. Slano je postalo i mjesto susreta velikih svjetskih i nacionalnih ‘zvijezda’ zahvaljujući Slano Film Daysu i ostalim manifestacijama poput Noći Dubrovačkog primorja i ostalim kulturnim i zabavnim večerima.
Kada sezona završi i smanji se broj turista mi i dalje nastojimo organizirati različite radionice kako za djecu tako i za odrasle, ali i one informativnog karaktera za naše iznajmljivače. Nastojimo održati Dubrovačko primorje kao dosljedno, autohtono, dostupno i privlačno mjesto za sve one koji žele opušten i miran odmor – poručila je direktorica TZ-a Dubrovačkog primorja.
Dakle, za zaključiti je da nezadovoljstvo ovom turističkom sezonom pojedinih privatnih iznajmljivača koji su nam se obratili nema temelja u statističkim pokazateljima svih triju općina. A zašto pojedinci ne uspijevaju na turističkom tržištu u našoj okolici je pitanje za sebe. Odgovori moguće počivaju na činjenici na koju upućuju sve troje naših sugovornika: treba ulagati, biti konkurentan i voditi računa o cijenama, autohtonoj ponudi i svemu onome čemu gosti teže i zbog čega se odlučuju provesti odmor van gradske vreve, u prekrasnom ambijentu naše okolice.