Mislim da svaki čovjek ima neki svoj način kako se nosi sa stvarima koje mu u nekom trenutku postanu preteške. Netko ide u teretanu, netko se bavi nekim sportom, netko pođe na ribanje da nađe malo samoće, a ja pišem. Koliko mi je to važno spoznala sam u ovim danima izolacije koji su me zatekli, kao i većinu nas, nespremnu – priča za DuList Dubrovkinja Diana Brkić, inače privremena ravnateljica prigradskih vrtića sa sjedištem u Mokošici. Ipak, njen posao ovog puta nije nam u potpunosti poslužio kao razlog za razgovor. Vještina stihovanja koju je svakim jutrom tijekom ovog zlosretnog razdoblja nesebično dijelila sa svojim pratiteljima na društvenim mrežama, postavila ju je na našu kartu te je nismo odoljeli priupitati kako se rodila ljubav prema pjesničkom izrazu.
— Ne znam ni nabrojati koliko me je emotivnih stanja zarobilo tih prvih dana, od straha, nemoći, ljutnje, nevjerice pa opet strah – za kćeri, majku, za sebe samu, a s druge strane budnu me držala odgovornost prema poslu, ljudima na poslu, obveze, trebala mi je bistra glava i snažan duh. Tu je krenulo spontano pisanje uz jutarnju kavu i objavljivanje na Facebooku. Osjetila sam da je mojim prijateljima važno što sam tu i da imaju neku konstantu, ma kakva ona bila. Kad sam jednom objavila pjesmu tek poslijepodne, dobila sam ‘opasku’ da remetim ritual. To me je osnažilo da zaista zadržim to pisanje uz kavu jer je i od mene to zahtijevalo rutinu koju svi volimo jer nas smiruje, jer nam je poznata – objašnjava Brkić.
Pjesma se jednostavno dogodi
Kako nam tumači, najčešće ne traži ni motiv, ni inspiraciju. Pjesma se dogodi kad se prepusti emocijama. Tako i ovih 40 pjesama objavljenih na njenom Facebook profilu imaju ‘ugrađenu’ početnu ljutnju i nemoć. Tu su i pjesme kojima je pokušavala, govori, ohrabriti sebe i druge da će sve biti dobro. No, ima i onih koje kažu da je normalno plakati i izbaciti sve što čovjek ne može nositi u sebi i što ga guši. Kako iznosi, najčešće ujutro izađe na balkon, udahne, a misao ode sama tamo gdje joj je dobro. ‘Nije ovo vrhunska poezija ni nešto u što ulažem truda, mjerim, važem, glancam i izlažem’, skromna je Diana Brkić. Ovo je njen uhvaćen trenutak u Svemiru i zato joj je bitan.
— Ne znam kako to rade drugi ljudi koji se bave pisanjem, treba li pjesma dodatnu obradu. Ako i treba, ja to ne znam. Ostavljam je onakvu kakva iz mene izađe. Ostavljam je u ruke i na dušu onima koji će se možda na neki način u njoj pronaći i koja će im reći: ‘Vidi, pa i ja se ovako osjećam, znači to je dopušteno, nisam slab/a ako plačem, nisam kukavica ako se bojim’. Strah nas čuva da preživimo, to je najprirodnije na svijetu, ali kako se s njim nosimo, to je na nama. S obzirom na to da je ovo čudno vrijeme koje će sigurno ostati zapamćeno, odlučila sam ovih 40 pjesama ukoričiti u zbirku ‘Bilježnica quarantina’ – iznosi nam svoje planove naša sugovornica.
Zamisao je da to ne bude klasična knjiga poezije nego uporaban predmet gdje će nenametljivo na jednoj strani biti njena misao, a na drugoj prostor za bilježenje onima koji budu čitali, koji možda budu htjeli zapisati neku svoju emociju i sačuvati je. Trenutno, kaže Brkić, u fazi je pronalaženja sponzora za realizaciju ideje. Kako se njen, nazovimo, hobi upotpunjuje s pozivom odgajateljice, spremno odgovara – ‘Savršeno!’. Poezija je čini boljim čovjekom i odgajateljicom. Naime, ističe, u radu s djecom u prvom redu je potrebna enormna količina ljubavi. Potrebna je empatija, prepoznavanje i uživljavanje u emocije drugih, u ovom slučaju onih najmlađih.
Poput djeteta
— Potrebno je znati naslutiti kakva se bura u djetetu sprema i kako mu možeš pomoći jer s djecom nema vraćanja ili odgađanja. Uhvatiti taj trenutak za doprijeti do djeteta zaista je važno. Onda je potrebna mašta za rad, za poticanje djece na aktivnosti i na razgovore, na njihovo suočavanje sa svojim emocijama, općenito ih upoznati s emocionalnim stanjima, kako ih prihvatiti te nositi se s njima. Zatim, kako biti uporan, ne odustajati od onoga što voliš i što te ispunjava. Sve te značajke ima poezija, a sve su dio odgojiteljskog posla. Naravno, sve ono što ja od sebe dam u svom poslu, vrati mi se još i više jer nema iskrenijih reakcija od onih djece – tvrdi nam Diana Brkić.
Doma odlaziš ispunjen, zadovoljan i veseliš se svakom novom danu. Još jednu karakteristiku koju je naučila od djece i primjenjuje je u poeziji je uočavati male stvari i govoriti jednostavnim jezikom. Znala je svoj žar prema pisanju koristiti i u vrtiću kao npr. tijekom spontane igre sa šaljivim rimama koja bi poslužila za preusmjeriti dijete s nekog nepoželjnog ponašanja prema zabavi i smijehu. Doduše, priča, takve rime dođu, ‘izvali’ ih i nikad ih ne zapiše. One su svoj posao odradile u tom trenu. Voljela je pisati i kratke priče kao čestitke za rođendan. Običaj je u vrtiću da svako dijete prijatelju koji slavi rođendan nešto nacrta. Tu, govori, dobijete 20 nespojivih crteža ili naznaka crteža, ali ako ih povežete nekom pričom, onda dobijete simpatičnu slikovnicu.
— Napisala sam i tekstove za himnu našeg vrtića. U suradnji s Linom Ivanković koja je u to vrijeme bila moj roditelj-suradnik, pjesma je dobila glazbeno ruho. Zadnja naša suradnja je bila na pjesmi ‘Orlando, vitez Grada’ koja je uljepšala proslavu 600. Orlandovog rođendana. Svakako, rad s djecom je sam po sebi izazov jer svako dijete je drukčije, svako dijete treba nešto drugo. Najčešće je više njih s više potreba u istom trenutku. Ipak najveći izazov je dok pokušavate usmjeriti dijete koje vrlo glasno ili neprimjereno iskazuje što želi, ne zaboraviti ono tiho dijete i vidjeti ga, osjetiti da i on ima neku potrebu, samo je ne zna izreći – objašnjava Brkić i dodaje kako joj je to ujedno najveći strah pri radu s mališanima.
Uvijek na raspolaganju
— Da ću smirivajući, usmjeravajući i potičući neko odgojno zahtjevno dijete, možda previdjeti ono ‘dobro’ dijete, kako ga znamo opisivati, dijete koje je povučenije, zna se zaigrati samo ili s prijateljima, pristojno i uviđavno, a i ono ima svoje potrebe koje treba zadovoljiti da bi se nastavilo razvijati i napredovati – komentira i poručuje kako joj nedostaju sva njena djeca. Pri tom to tvrdi u ime svih odgojitelja. Ovo je njihov poziv, ističe – nešto što ih ispunjava jer rade posao kojeg vole. Sad se vrtić preselio na svakojake online verzije, ali se i promijenila struktura korisnika. Do sad su uvijek bili u neposrednom kontaktu s djecom, a sad su u ulozi pomagača roditelju koji je primarni odgojitelj svoga djeteta.
— On je to bio i do sada, ali u ovom trenutku je to došlo do izražaja još više. Krenuli smo s ‘Vrtićem kod kuće’ na web stranici Dječjih vrtića Dubrovnik gdje su se odgojitelji maksimalno angažirali i stavljali prijedloge jednostavnih igara kod kuće, savjetovali roditelje što mogu očekivati u situaciji kad smo svi predugo u zatvorenom prostoru, kako voditi brigu o sebi da bi onda mogli pomoći drugima, predlagali knjige za čitanje, skretali pozornost da je svaki element bilo koje pedagogije u svakom našem domu i da od tu sve počinje – iznosi privremena ravnateljica prigradskih vrtića. S obzirom na to da je glavna uloga vrtića maknuti djecu od ekrana, potaknuti ih na igru, suradnju, druženje, fizičku aktivnost, ovdje su se našli u problemu kako doći do djece.
Odnosno, kako ostvariti bilo koju od tih primarnih zadaća, a da to ne zahtijeva sjedanje pred ekranom. Jedini logičan slijed, napominje Brkić, je bio – kao podrška roditelju. Morali su uzeti u obzir da neke obitelji imaju i školarca u kući, također mnogi rade od kuće, a drugi nemaju za svakog ukućanina po laptop, tablet ili TV, i da se tome moraju prilagoditi, biti im na pomoći, ali ne remetiti ionako poremećenu rutinu. Stoga su odgojitelji, navodi, aktivirali Viber grupe, zatvorene Facebook grupe, mailing liste s roditeljima i s njima su neprestano u komunikaciji, ističe. Naravno, to nije radi sadržaja koji će pojedini odgojitelj ponuditi roditelju kao rješenje za taj dan, nego kao podrška, da roditelj ima mjesto i načina doći do odgojitelja svoga djeteta.
Grljenje, maženje, igra
— Kad mu zatreba savjet ili jednostavna informacija, da roditelj zna da u ovoj teškoj situaciji nije sam. Ne treba zaboraviti niti da su odgojitelji također roditelji koji se nose s ovim zahtjevnim vremenima baš kao i roditelj-korisnik vrtića, onako kako najbolje zna. Oni ne zaboravljaju da su stručne i obrazovane osobe za rad s djecom, da su profesionalci i zato su na raspolaganju svakodnevno. Krenule su mjere popuštanja. HZJZ je izdao preporuke na 10 stranica. Čim vidite toliki obujam, znate da je stanje teško – komentira Diana Brkić. Najveći dio su u svojoj instituciji već proveli kad su počele prve mjere i preporuke kako je bolje da dijete ostane doma, tj. ne dovodi se u vrtić.
— Od protokola dovođenja djeteta, dezinfekcije ruku i obuće, kontrolu ulaska u vrtić, pažljivo praćenje zdravstvenog stanja svakog djeteta i djelatnika, nošenje zaštitnih rukavica i maski. Ono što je bilo dobro jest da je u tom prvom tjednu u vrtić dolazilo jedno ili dvoje djece. Nismo imali situaciju gdje smo trebali upozoravati djecu na razmak, zabranjivati zajedničku igru i slično, jer toga nije bilo. Odgojitelji su bili raspoređeni u dežurstva tako da bi se izmjenjivali svakih 18 dana tada što je bilo bitno radi eventualnog širenja zaraze ukoliko bi se pojavila – tumači nam. Usluge vrtića u načelu koriste roditelji sa stvarnim potrebama. Za njih organizirali su se najbolje što mogu, a da pri tome nikoga ne ugroze.
— Roditelji su nam i do sada bili izvrsni suradnici. U ovoj situaciji su pokazali razumijevanje i odgovornost prema sebi i svojoj obitelji, ali i nama, odgojno-obrazovnim radnicima te im na tome iskreno zahvaljujem. Vjerujem da će takva suradnja biti i dalje da se postupno, ali sigurno, vratimo u normalu – mišljenja je Brkić. Za čitatelje DuLista progovorila je i hoće li djeca predškolskog uzrasta imati trajne posljedice zbog izostanka svakodnevnog socijalnog kontakta, a zbog obveze izolacije. Njeno mišljenje je da u obiteljima koje su zadržale svoju funkcionalnost to ne bi trebao biti slučaj. Naime, lako se vratiti u rutinu vrtića. U prvim danima, dodaje, mališani su bili, naravno, okrenuti prijateljima, a sad će se postupno i nenametljivo vratiti odgojno-obrazovni rad s djecom.
— Preporučila bih roditeljima da ne pohrle u vrtić u ovim prvim tjednima, da zajedno pričekamo i vidimo je li situacija povoljna, je li se stanje primirilo, i kad vidimo da je napokon sve pod kontrolom, veselit ćemo se povratku u vrtić. Naravno, roditeljima koji nemaju mogućnosti ostaviti dijete doma u nekom sigurnom okruženju, pružit ćemo svu podršku i zaštitu koju budemo mogli. Svima nam je cilj ostati zdravi, a u vrtiću se jako puno grli, mazi, igra. To je njegova srž. Bit će teško, nemoguće, držati distancu. Jer, ako fizički i učiniš korak natrag, ona emocionalna nit te vuče da dijete uzmeš u naručje, utješiš. Jače je to od korone – zaključuje za DuList Diana Brkić, privremena ravnateljica dubrovačkih prigradskih vrtića.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 6. svibnja 2020.