Aktualno

DETALJAN PREGLED NAPRAVLJEN JOŠ U TRAVNJU Korozija ‘napala’ dubrovački most, uskoro obnova

most dr franja tudmana rasvjeta ledice 2

Uoči 23. obljetnice otvaranja, Most dr. Franja Tuđmana morat će na svojevrsni ‘makeover’. Naime, speci­jalističkim pregledom obavljenim u
travnju 2024. godine uočeno je kako je korozijom zahvaćeno do 5 posto ukupne površine čelične konstruk­cije. Kako za DuList ističu iz Hrvatskih
cesta, detaljni terenski pregled te istražni radovi antikorozivne zaštite ovog mosta obavljeni su s ciljem izrade projekta obnove antikorozivne zaštite.

U tijeku javna nabava za radove
– Nakon vizualnog pregleda antikoro­zivne zaštite (AKZ) mosta, provedenih ispitivanja i analize, procijenjeno je da je korozijom zahvaćeno do 5 posto ukupne površine čelične konstruk­cije. Na temelju ovih nalaza od strane
strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu izrađen je projekt obnove. Projektom je predviđena obnova antiKatedre za zaštitu materijala Fakulteta korozivne zaštite mosta sustavom pre­maza koji je projektiran za jako visoku korozivnost okoliša C5, koja uključuje postojanost na izlaganje agresivnoj atmosferi s visokom razinom salini­teta te za vrlo visoku trajnost zaštite – VH, sukladno normi HRN EN ISO 12944 – objašnjavaju iz Hrvatskih cesta. ­
U tijeku je javna nabava za radove obnove, a po završetku tog postupka krenut će se i s radovima.
– Kako su 2023. godine na mostu montirana revizijska kolica očekuje se minimalan utjecaj na odvijanje pro­meta preko mosta tijekom izvođenja ovih radova – naglašavaju iz Hrvatskih cesta.

Učestalost pregleda
Inače, održavanje Mosta dr. Franja Tuđmana u Dubrovniku provodi se sukladno ‘Priručniku za uporabu i održavanje mosta’. Ovim priručnikom, napominju iz Hrvatskih cesta, defini­rana je učestalost pregleda mosta i opseg periodičnih pregleda. Tako se, pored stalnog nadzora mosta, provode redoviti godišnji pregledi te glavni pregled mosta jednom u šest godina. Posljednji glavni pregled mosta, kojim je izvršen detaljni pregled svih dijelova mosta, proveden je u svibnju 2020. godine te je sljedeći predviđen za 2026. godinu. Prema zaključcima sa svih periodičnih pregleda mosta provode se radovi redovnog održavanja.
Naravno, uz redovite periodične preglede mogu se, u slučaju da se za to pokaže potreba, provoditi i ciljani
specijalistički pregledi, kakav je bio i ovaj u travnju prošle godine.
Procijenjena vrijednost radova na antikorozivnoj zaštiti iznosi 740 tisuća eura.
Ideja o premošćivanju ušća Omble zapravo je starija 30 godina od samog objekta, koji je svečano otvoren 11. svibnja 2002. godine. S realizacijom se počelo još prije Domovinskog rata, točnije 1989. godine gradnjom pri­laznih cesta iz pravca Lozice i Nun­cijate. No, s početkom rata radovi su obustavljeni sve do 1997. godine kada Hrvatske ceste potpisuju ugovor s izvo­đačem, zajedničkom tvrtkom Walter Bau – Konstruktor d.o.o. Split. Svečani početak radova na gradnji ovog objekta ukupne duljine 518 metara obilježio je u listopadu 1998. godine tadašnji pred­sjednik dr. Franjo Tuđman, a radovi su počeli na proljeće 1999. Glavni projek­tant ovog objekta je bio mr. sc. Zlatko Šavor, direktor projekta dipl. ing. građ. Dominik Brigović, voditelj građenja iz Konstruktora Tomislav Zović te vodi­telj nadzora dipl. ing. građ. Hrvoje Macan. Njima je premijer Andrej Plen­ković na 20 obljetnici od puštanja u promet uručio priznanja.

Mikropukotine Pelješkog mosta
I dok je korozija ‘napala’ most koji spaja dvije obale Omble, na Pelješkom mostu pojavile su se mikro pukotine. No, one, naglašavaju iz Hrvatskih cesta, ne predstavljaju opasnost po konstruk­ciju mosta.
– Hrvatske ceste su naručile istražne radove i stručno mišljenje dijela uoče­nih nedostataka od specijalista i oda­bran je Zavod za materijale Građevin­skog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Ovi istražni radovi su posebno naru­čeni radi utvrđivanja stanja nedosta­taka. Plan je, osim ispitanog jednog pilona, dodatno ispitati i stanje na ostalim pilonima, a koje ugovaranje je u obvezi Izvođača radova – ističu iz HC-a. Naglašavaju i kako Ugovor o građenju Pelješkog mosta nije okon­čan sve dok traje jamstveni rok i dok se izvođača ne oslobodi svih ugovor­nih obveza, a u što spada i otklanjanje otkrivenih nedostataka.

Još je pod garancijom
– Naručitelj je postupio u skladu s ugovorom i zatražio od izvođača da predloži te po odobrenju tehnologije i metodologije rada i izvede sanaciju. Ugovorom o građenju se izvođač obve­zao na jamstveni rok od 10 godina na kvalitetu izvedenih radova od primo­predaje, što je duže od uobičajene 2 godine koliko je jamstveni rok u tra­dicionalnim ugovorima o građenju – objasnili su dalje te dodali kako su predmetne mikro pukotine karakte­ristične za slučaj gdje se koristi ova­kva specifična receptura betona koja za cilj ima postići vrlo visoki razred tlačne čvrstoće (nikad korištena u RH, C70/85), a dodatno se radi o mješavini koja ima visok udio cementa uz manji agregat. Stoga su i završne površine glatke teksture i time izloženije pojavi mikro pukotina.

Nema opasnosti po nosivu konstrukciju
-Dodatno, kod ovih betona dolazi do razvoja visokih temperatura usli­jed hidratacije cementa. Na segmen­tima gdje je učestalija pojava pukotina, nužno je dodatno ispitivanje te sana­cija kako se ne bi ugrozila projektom predviđena trajnost, ali se ovdje ne radi o opasnosti po nosivu konstruk­ciju te su iste u dopuštenim granicama važećih normi. Važno je naglasiti da se u ovom slučaju ne radi o konstruktiv­nim oštećenjima, već pojavi mikro-pukotina u zaštitnom sloju betona koje ne ugrožavaju mehaničku otpornost i stabilnost konstrukcije pa stoga nema govora ni o ugrozi sigurnosti odvijanja prometa. Tome u prilog treba dodati i da su piloni Pelješkog mosta izra­đeni od betona iznimno visoke tlačne čvrstoće C70/85, projektirani za vijek uporabe dulji od 100 godina, armirani velikom količinom armature, s pro­jektiranim zaštitnim slojem od 6,5 cm – zaključuju Hrvatske ceste.
Pelješki most, najveći hrvatski infra­strukturni objekt, svečano je otvo­ren, podsjetimo, krajem srpnja 2022. godine, a gradila ga je kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation s partnerima.

Pročitajte još

SVAKA NOŠNJA SVE LJEPŠA OD LJEPŠE Mladi i stari s ponosnom predstavljaju svoju tradiciju

Dulist

DUBROVNIK SLAVI SVOG PARCA Grad prepun hodočasnika i tradicionalnih nošnji

Dulist

SVEČANA SVETA MISA ‘Danas nas okuplja proslava dragog i omiljenog svetog Vlaha’

Dulist