Svjetski dan turizma obilježava se 27. rujna u cijelom svijetu, a ovo doba godine izabrano je simbolično kao vrijeme kada na sjevernoj polutci glavna turistička sezona završava, a na južnoj počinje. S obzirom na to da taj dan ima dugu tradiciju obilježavanja, već više od četrdeset godina, teme koje su se dosad mijenjale uistinu su bile raznovrsne, a ovogodišnja je ‘Turizam i zelena ulaganja’, ističu iz Državnog zavoda za statistiku.
Svjetska turistička organizacija ističe da su ulaganja jedan od ključnih prioriteta za oporavak turizma nakon pandemije, važna i za budući rast i razvoj, što je potrebno postići inovativnim rješenjima, vodeći, naravno, pritom brigu i o očuvanju okoliša te održivosti.
U povodu obilježavanja Svjetskog dana turizma u nastavku donosimo pregled turističkih pokazatelja, a ono što se iz podataka odmah može zaključiti jest da su dolasci i noćenja turista u proteklom desetljeću bili u kontinuiranom porastu, s iznimkom pandemijske 2020. Prema posljednjim raspoloživim godišnjim podacima, godina 2022., u kojoj je zabilježeno 90,0 milijuna noćenja, gotovo je dosegnula brojke pretpandemijske 2019., no broj dolazaka i dalje je nešto manji nego tada.
Broj smještajnih kapaciteta iz godine u godinu raste, a u Hrvatskoj je 2022. turistima na raspolaganju bilo 415 tisuća soba, apartmana i mjesta za kampiranje, što je u odnosu na 2013., godinu ulaska Hrvatske u Europsku uniju, za 34,3 % više.
Zanimljivo, ako usporedimo godinu ulaska Hrvatske u Europsku uniju s podacima za 2022., vidimo da su u obje godine najvjerniji gosti bili Nijemci, koji su, od stranih turista, ostvarili najviše noćenja, a slijede ih Slovenci i Austrijanci.
Ako promatramo podatke o prosječnom broju noćenja po dolasku, poredak je malo drukčiji. U 2022. na prvom su mjestu bili Nijemci, s prosječno ostvarenih 7,2 noćenja po dolasku, a slijedili su ih Česi, sa 6,6, te Slovaci, sa 6,4 noćenja po dolasku. U 2013. su pak najveći prosječni broj noćenja ostvarili Rusi, 8,1 noćenja po dolasku, a slijede ih Danci, sa 7,7, i Nijemci, tek na trećemu mjestu, sa 7,5 noćenja po dolasku.
Turisti u Hrvatsku najviše vole dolaziti u vlastitom aranžmanu, što pokazuju i podaci za 2022., kada je gotovo tri četvrtine turista, točnije njih 71,1%, došlo individualno, dok ih je organizirano došlo 28,9 %.
Kad je riječ o smještaju, turisti tradicionalno najviše borave u sobama, apartmanima, studio-apartmanima i kućama za odmor, u kojima je u 2022. ostvareno 49,1% noćenja, dok su na drugome mjestu kampovi, s 23,2%, a na trećemu mjestu hoteli, s 20,3% ukupnog broja ostvarenih noćenja.
Hrvatska, mala zemlja za veliki odmor, kako je svojedobno glasio turistički slogan, svojim turistima itekako ima što ponuditi, stoga nije čudno da brojke iz godine u godinu rastu. Već je svima dobro znano da na ovoj gospodarskoj grani počiva hrvatsko gospodarstvo, a ako želimo konkurentan i održiv turizam, u poslovanju će biti nužno poštovati preporuke Svjetske turističke organizacije te u budućnosti sve više primjenjivati inovativna rješenja usmjerena na očuvanje okoliša i brigu za čovjeka.