Svjedoci smo stalnih i čestih pritužbi građana na dim koji suklja iz brodova na kružnim putovanjima
privezanima u Luci Gruž. Utjecaj tog dima na zrak kojega udišemo zabrinjava sve veći broj Dubrovčana,
posebno Gružana koji su nemali broj puta našoj redakciji slali fotografije crnog dima koji izlazi iz kruzerskih
ciminjera.
Odlučili smo stoga provjeriti koliko je Lučka kapetanija Dubrovnik u proteklih nešto malo manje od pet godina provela inspekcijskih nadzora te koliko je kompanija kažnjeno, posebno zbog povećanog udjela sumpora u gorivu od dozvoljenog.
Od 2019. 55 inspekcijskih pregleda
Tako je od 1. siječnja 2019. godine do pred kraj kolovoza ove godine (odgovor Ministarstva dobili smo 21. kolovoza 2023.) obavljeno 55 inspekcijskih pregleda putničkih brodova na kružnim putovanjima koji su bili privezani u Luci Gruž ili na sidrištu Gradske luke Dubrovnik. Usporedbe radi, Dubrovnik je u tom razdoblju posjetilo ukupno 1.465 cruisera. To znači da je inspekcijskom nadzoru bio podvrgnut otprilike svaki 26. brod.
Lučki inspektori su tijekom tih pregleda utvrdili 47 nedostataka, a gledajući po godinama, pregleda pa i samih nepravilnosti najviše je bilo u 2022.. Tada su, naime, prilikom 25 pregleda utvrđena 23 nedostatka.
Kako nam navode u odgovoru iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, pri svakom inspekcijskom
pregledu obavlja se i tzv. ‘sumporinspekcija’, koja obuhvaća pregled dostavnica goriva (BDN-bunker delivery note) za ‘teško’ (HFO) i ‘lako’ (MGO) gorivo, pregled uzoraka goriva i zapisi o analizi goriva koji se moraju
nalaziti na brodu sukladno Konvenciji MARPOL, je li operacija prebacivanja goriva s ‘teškog’ na ‘lako’ unesena u dnevnik stroja, ima li brod sustav za smanjenje sumpora u gorivu (scraber), pregled parametara scrabera, knjiga o uljima, puni kapacitet tankova goriva, kao i količina goriva u tankovima.
Uzorkovanje goriva
—Uz ‘sumpor inspekciju’, u navedenom vremenu od strane ovlaštene tvrtke obavljeno je i 19 uzorkovanja goriva i to devet u 2019., dva u 2020., jedan u 2021., pet u 2022. i dva u 2023. godini, pri čemu su dva
uzorka utvrđena kao nesukladna, i to u 2019. godini, a za što su izrečene novčane kazne u ukupnom
iznosu od 280.400,00 kuna – ističu iz Ministarstva.
Ostali utvrđeni nedostaci, dodaju, nisu izravno ugrožavali sigurnost plovidbe te su izrečene mjere otklanjanja
nedostataka u nekom vremenskom razdoblju, najčešće u roku od 14 dana.
Smanjenje emisije sumpornih oksida
Inače, brodovi na kružnim putovanjima utječu na okoliš na više načina. Osim na mora kojima plove, utječu i na zrak. O tome nam je još 2019. godine govorila današnja prorektorica Sveučilišta u Dubrovniku izv. prof. dr. sc. Marijana Pećarević.
— Sagorijevanjem goriva u dizelskim motorima emitiraju se u zrak razni štetni plinovi, a glavni su izvor
sumpornih oksida jer koriste goriva lošije kvalitete koja su bogata sumporom. Uz to, teretni brodovi prenose
žive organizme u nova staništa, što može biti vrlo opasno po ekosustave, a često i ljude i gospodarstvo koji o tim ekosustavima ovise. Na putničkim brodovima se pak stvaraju značajne količine otpada, za koje je u gradovima s razvijenim kruzing turizmom potrebno osigurati prihvat, a zatim naravno i odlaganje otpada. Sve su to negativni utjecaji na čijem se suzbijanju radi, a određeni pozitivni pomac se već bilježe, poput značajnog smanjenja emisije sumpornih oksida, uslijed primjene međunarodnih, europskih i nacionalnih zakonskih mjera – rekla je Pećarević.
Metode
Zanimalo nas je i kako je reguliran scrubber sistem (uređaji za smanjivanje emisije štetnih plinova), odnosno
je li on dozvoljen u hrvatskim lukama i na koji je način reguliran.
Člankom 18. Uredbe o kvaliteti tekućih naftnih goriva Republika Hrvatska u svojim lukama, unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru te morskim područjima u kojima ostvaruje suverena prava i jurisdikciju omogućuje uporabu metoda smanjenja emisija pomorskim objektima bilo koje državne pripadnosti kao alternativu korištenju brodskih goriva pri čemu pomorski objekti ne smiju koristiti takve sustave u otvorenom načinu rada te ne smiju ispuštati tvari koje onečišćuju more, zrak ili obalu – naglašavaju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Pomorski objekti koji koriste metode smanjenja emisija, napominju, moraju kontinuirano postizati smanjenje
emisija sumporovog dioksida koje je barem jednako smanjenju koje bi bilo ostvareno korištenjem brodskih goriva s graničnom vrijednosti sumpora u gorivu od 0,50 posto (m/m).
—Obavljanjem inspekcijskog nadzora nad brodovima na kružnim putovanjima nisu uočene nepravilnosti kod korištenja metoda smanjenja emisija odnosno korištenja tzv. ‘close loop scrubber’ sistema – naglasili su
iz Ministarstva
Brojke po godinama
Zanimljivo je pogledati i broj pregleda po godinama. Začuđuje kako je 2019. godine, kada smo u Luci Gruž imali 486 ticanja, a na sidrištu ispred Gradske luke njih 73, obavljeno samo sedam pregleda. Tom prilikom inspektori su pronašli osam nedostataka.
Godinu dana kasnije bila su tri pregleda sa šest utvrđenih nedostataka, no treba istaknuti kako je to bila prva godina pandemije koronavirusa pa je i broj ticanja drastično pao. Točnije, tada nam je uplovilo tek 47 brodova u Gruž.
Godine 2021., kad je tek pomalo krenuo turistički oporavak obavljena su dva pregleda bez utvrđenih nedostataka. Tada je u Gruž uplovilo 139 brodova na kružnim putovanjima, dok ih je na sidrištu kraj Lokruma bilo 35.
Prošle godine u Gružu smo imali 314 ticanja te njih 79 kraj Lokruma. Tada je obavljeno, spomenuli smo već na početku teksta, 25 pregleda s utvrđena 23 nedostatka. Ove godine, odnosno do dana slanja odgovora početkom prošlog tjedna obavljeno je 18 pregleda pri čemu je utvrđeno deset nedostataka. U Gruž je pak do 20. kolovoza uplovilo 225 brodova, dok ih je ispred Gradske luke do 24. kolovoza bilo 67.