‘Nemojte divljat s cijenama jer će turisti odabrati povoljnije destinacije!’ – samo je jedna u nizu izjava ministra turizma Tončija Glavine upućenih turističkim subjektima, primarno privatnim iznajmljivačima. Osim što smatra da je podizanje cijena bespotrebno i kontraproduktivno nerijetko poziva čak na smanjenje u odnosu na prošlu sezonu. Navedeno, nastavno na zakonske izmjene kojima su povećana davanja državi, ljuti one koji žive od turizma koji su mišljenja i kako se jedan ministar koji živi ‘na državnoj sisi’ nema što uplitati u realni sektor niti soliti pamet onima koji ga vode. Naime, kako nam je rekao jedan vlasnik turističke agencije koji nije želio izlaziti u javnost imenom i prezimenom, cijene svake sezone određuje samo tržište.
—Nema se tu ministar što petljati. Naši ljudi koji su obučeni za to prouče stanje na tržištu, europskom i domaćem, i sukladno tome formiramo cijene. Ako ne ide, onda se spuštaju i točno se zna u kojem trenutku i koliko se ide prema dolje. Tako da po meni je ovo uplitanje vlasti koja se već i previše uplela u naš posao, u špag da ne govorim, suludo i bezobrazno. Čuj poručivati ljudima što će i kako će?! – ljutito nam je prokomentirao.
Za komentar o porukama resornog ministra koje očigledno odražavaju stav vladajućih pitali smo ljude iz branše: predsjednika Strukovne grupe putničkih agencija Županijske komore Dubrovnik, vlasnika agencije Dubrovnik Travel, Daniela Marušića, predsjednika Strukovne grupe hotelijera Županijske komore, direktora hotela Dubrovnik Palace Hrvoja Šanju, te predsjednicu Županijske komore Dubrovnik Nikolinu Trojić.
Nek’ srežu troškove ministarstva, TZ-a, namete…
—Najlakše je neki svoj problem prebaciti na drugoga. S obzirom na njegovo ograničeno profesionalno iskustvo u turizmu i na čijoj je očito strani, takvu izjavu ako je dao, stvarno je razočaranje za cijelu industriju – ne mogu je uopće ni ‘probaviti’. Preporučio bih mu da se radije bori za male ljude, sve poduzetnike pružatelje turističkih usluga, da se smanje nameti da se omogući konkurentnije poslovanje. Da se smanje cijene sirovina, namirnica, struje, vode, davanja na plaće kao i masovna zapošljavanja u javnom sektoru. Da sreže troškove svog ministarstva, turističkih zajednica i ostalo. O tome ništa, tu nema izjave?! – pita se Marušić, pojašnjavajući nam svrhu ovakvih poruka vladajućih.
—Logično da žele da mi spustimo cijene kako bi bila veća realizacija, odnosno brojke olazaka, što njima gore u Zagrebu spašava radna mjesta. Cilj je da statistika ide njima u prilog, a malom čovjeku na račun. Svaka čast izuzecima, odnosno isključivo individualnim privatnim poduzetnicima vizionarima koji usprkos ovim teškim vremenima za poduzetnike u Hrvatskoj uspijevaju uspješno i kvalitetno voditi poslove, voditi timove ljude, prateći paralelno nesposobne u javnom sektoru kako se bahato ponašaju, troše novce naroda i dajući ovakve smiješne izjave. Ne mislim da mali čovjek spuštanjem cijena može, a niti treba ‘spasiti sezonu’. Može jedino, kako sam rekao, njima sačuvati fotelje – jasan je Marušić.
—Na kvaliteti uvijek treba raditi, a cijena uvijek mora biti u skladu – to je recept dugoročnog uspjeha. Sustav je problem. Gost klijent će odlučiti hoće li kupiti neku uslugu ili proizvod. Sam će procijeniti je li kupnja vrijedna ili nije. Bio sam prevaren stotinu puta u drugim destinacijama, bio sam razočaran, bio sam i zadovoljan, danas je to normalno. Sve je danas skupo, jer je cijeli, sustav postao skup, ne samo turizam. Ja bih bio najsretniji da su niže cijene, a kvaliteta veća, ali gledajući sve drugo, taj film nažalost ove godine nećemo gledati! Nek oni smanje sebi plaće, troškove, nek smanje PDV, nek smanje prvi, pa će svi drugi popratiti. Za kvalitetu isto tako, neka se stručni ljudi angažiraju, a ne podobni. Kvaliteta njihove javne usluge je upitna prema nama, pa tko samo malo otvori oči vidi sve. Bolje bi im bilo da se dobro zamisle – dobro uvijek na kraju pobijedi zlo. Rad i trud se uvijek na kraju isplate, ako je sve drugo u skladu – zaključuje Marušić.
Konkurentnost
Predsjednik Strukovne grupe hotelijera Županijske komore, direktor hotela Dubrovnik Palace Hrvoje Šanje, na ministrove izjave gleda pak blagonaklono.
—Vjerujem da je poruka usmjerena na dugoročnu održivost hrvatskog turizma. Hrvatska kao destinacija svakako mora biti konkurentna u odnosu na sve brojniju ponudu sličnih tržišta u regiji i svijetu. Prekomjerno podizanje cijena, osobito ako nije popraćeno odgovarajućim povećanjem kvalitete usluge, može rezultirati gubitkom povjerenja gostiju i dugoročnim posljedicama za naš turistički sektor. Dubrovnik, kao specifičan slučaj, predstavlja svjetski poznati turistički brend i destinaciju koja već godinama privlači goste iz svih krajeva svijeta. Ipak, ni mi nismo izvan globalnih tržišnih trendova. Naša konkurentnost temelji se ne samo na ljepoti i reputaciji nego i na iskustvu koje pružamo gostima. Visoke cijene su, nažalost, često tema rasprave, no one postaju problem samo kada nisu u skladu s kvalitetom. Naš fokus treba biti na pružanju autentičnog, vrhunskog iskustva koje opravdava uloženi novac – smatra Šanje kojeg smo pitali smatra li da su kod nas veći problem cijene ili pak kvaliteta.
—Smatram da je ključni izazov u omjeru cijene i kvalitete odnosno vrijednosti za novac. Gosti su spremni platiti više, ali samo u slučaju da dobiju vrijednost koja to opravdava. Kada taj omjer nije u skladu, dolazi do nezadovoljstva gostiju, što dugoročno može utjecati na njihovu odluku da se vrate. Dubrovnik bi, kao i ostatak Hrvatske, trebao težiti održivom razvoju turizma, a što podrazumijeva pametno upravljanje cijenama, ali i kontinuirano unapređenje usluge, infrastrukture i sadržaja kako bismo opravdali status jedne od najpoželjnijih svjetskih destinacija – zaključuje Šanje.
Na razmatranje…
Predsjednica Županijske komore Dubrovnik Nikolina Trojić ne dvoji da je politika cijena odgovornost ponaosob svakog poslovnog subjekta te da svatko ima pravo staviti cijenu za koju misli da je njegova usluga ili proizvod miritaju, jer najbolje pozna ono što nudi.
—Tržište će vrlo brzo pokazati je li cijena ispravna ili ne. Ali kad vam ministar turizma, koji je i sam privatni iznajmljivač i koji godinama prati i analizira trendove u turizmu, daje neku sugestiju, onda pametni ljudi to barem uzmu u razmatranje. Njegov apel na smanjenje cijena ili barem zadržavanje iste razine, iako dolazi u vrijeme podizanja nameta privatnim iznajmljivačima, nema za cilj pretvoriti hrvatsku obalu u masovnu destinaciju jeftinog smještaja, to je sigurno. Svatko tko iole prati turistička kretanja posljednjih 10-ak godina jasno vidi da smo mi u Hrvatskoj godinama imali stabilan rast potražnje za smještajem, zato što su političke prilike na južnom Mediteranu učinile našu konkurenciju nesigurnim destinacijama. Upravo zbog toga kod nas se svake godine tražio krevet više. Sve to je stvaralo pritisak na dizanje cijena. Dakle, mi nismo imali organski rast, što znači da je cijenu pratila kvaliteta. Mi smo rasli zato što su drugi bili u problemu. To se čak očitovalo i u vrijeme korone, na većem dijelu hrvatske obale. Sjeverni i srednji Jadran imao je sezonu čak i
2020., što su mnogi drugi mogli samo sanjati. Naravno, jedino je Dubrovnik tu iznimka, jer smo avio destinacija. Zato bih rekla da se od svih ovih analiza i preporuka Dubrovnik treba izdvojiti, jer radi po potpuno drugim zakonitostima. Također, glavna emitivna tržišta Dubrovnika su potpuno druge platežne moći, navika i zahtjeva. Emitivna tržišta Dubrovnika definirana su smještajnom strukturom naših hotela, koja je na razini 4 i 5 zvjezdica. Stoga kod nas i jesu najbrojniji gosti iz Velike Britanije i SAD-a. Kod nas je čak i kvaliteta u privatnom smještaju na zadovoljavajućem nivou. Ostatak obale nema takvu situaciju, pa bi bilo dobro da promisle o ministrovim savjetima. Jer ako dočekamo lipanj uz etiketu skupe destinacije vrhunac sezone će se popunjavati po skontu i do 50 posto ili ćemo opet pričati o srpanjskim i kolovoškim rupama. Vjerujem da to nikome nije cilj. Prazan krevet je najgora strategija – kazuje nam Trojić napominjući kako bi bilo mudro dobro odvagnuti situaciju.
—Treba biti svjestan da je turističko tržište isto kao i svako drugo. Cijene mogu rasti, ali mogu i padati. Iako smo se mi zadnjih 20-ak godina po tom pitanju razmazili, nigdje ne stoji zagarantirano da cijene smiju samo rasti, makar mi živjeli u vrijeme inflacije. Inflacija je i turistima. I oni će vagati za svaki euro ili dolar. Mi moramo biti svjesni da nam dosadašnja struktura gostiju veće cijene ne može podnijeti. Ako želimo ciljati goste u većem platežnom rangu, morat ćemo upregnuti sve marketinške kanale i zahvatiti u nekom drugom bazenu, gdje vrijede drukčija pravila nego u dosadašnjih turista. Zato svatko treba izabrati svoju strategiju i logiku. Svima koji nemaju mogućnosti dodatnih ulaganja i dizanja razine kvalitete preporuka je dobro proučiti cijene istočnog i zapadnog Mediterana, u smještajima koji su slični vašem, a onda izabrati sredinu, jer Hrvatska i jest cjenovno u sredini vazda bila. Osobno, ako je to moguće radije podupirem dodatna ulaganja u kvalitetu i osmišljavanje novih proizvoda koji će dozvoliti podizanje cijena. Bolje raditi manje za više novaca. Ali za to dobiti treba imati vrhunski proizvod. E, to bi nam trebala biti misija. Oduševiti gosta i čuti onu željenu ‘jest da je skuplje, ali vrijedilo je’ – završava Trojić.