Ususret još jednoj turističkoj sezoni, koja u Gradu počinje oko Uskrsa, odnosno s prvim dolascima brodova na kružnim putovanjima, Dubrovnik se ne može pohvaliti pretjeranom uređenošću.
Barem kad je u pitanju uređenost cestovne infrastrukture. I ne mislimo pri tome na ceste uništene brojnim gradilištima, koja su niknula tijekom zimskih mjeseci diljem grada i okolice, nego na one, sad već stare boljke, s kojima iz godine u godinu, iz sezone u sezonu dočekujemo turiste od kojih ovaj grad i živi.
Zakrpe naše svagdašnje
Izuzevši ceste oko gradilišta (ponajprije stanje Nazorove i Bakićeve, gdje je u tijeku uređenje raskrižja Ilijina glavica), teško da možemo nabrojati nekoliko gradskih prometnica koje su u besprijekornom stanju. Ovdje izuzmimo prije nekoliko godina sređenu Hebrangovu ulicu, ceste (ili njihove dijelove) oko gruškog i lapadskog kružnog toka, te dijelom Vojnovićevu, no i tu bi se na pojedinim dijelovima dalo štošta toga popraviti. Prije svega, sve bi gradske prometnice trebalo od početka do kraja presvući novim slojem asfalta, kako bi se prekrile postojeće rupe i udubljenja, ali i kako bi se pokrila stara signalizacija koja je na nekim cestama samo prepiturana, ili je ostala u cijelosti, pored nove. Primjer za to su dijelovi Zagrebačke ulice, gdje su se ove zime postavljali novi stupići te se smanjivala širina kolnika pa se danas vide i nova i stara prometna signalizacija.
Sličan slučaj je i u ulici Nikole Tesle, neposredno nakon semafora, gdje je zbog potreba radova žutom bojom bila postavljena privremena signalizacija, koja je kasnije samo 'zamrčena' pa je sada cesta išarana.
No, to i nisu najveći problemi s kojima se na cestama svakodnevno susreću građani, ali i njihovi gosti. Defitnitivno je u najlošijem stanju Lapadska obala, i to zbog učestalih pucanja vodovodnih cijevi. Svako kopanje ceste radi popravaka saniralo se na način da se samo svježi iskop zatrpao asfaltom pa danas imamo izuzetno lošu cestu s brojnim zakrpama, ali i rupama.
Iako je Vodovod Dubrovnik dio Lapadske obale, postavljanjem novih cijevi, riješio budućih muka radi pucanja cijevi, ostao je nesaniran dio, doduše manji, na potezu od Hotela Lapad do Orsana. No i on će stanovnicima i korisnicima ove ceste zadavati muke. To se već i dogodilo, i to svega nekoliko dana nakon što su se iz Vodovoda pohvalili kako su privremeno riješili problem stanovnika ovog dijela Lapada. I ovdje nije samo problem u lošem stanju prometnice, nego i u čestim nestancima vode, te zatvaranju ceste za sav promet u trenutcima dok se odvijaju popravci.
Prvi loš dojam gostiju
Uz građane koji žive u ovom dijelu Lapada, sve to muke zadaje i dvjema hotelskim kućama visoke kategorije. Riječ je o hotelima Lapad (4 zvjezdice) i Kazbek (5 zvjezdica) kojima je ova cesta jedina veza njihovih gostiju s hotelima. Upravo Lapadskom obalom gosti pristižu u ove hotele, i to im je ujedno i prvi dojam koji dobiju o Dubrovniku. Evo kako na stanje Lapadske obale gledaju direktori spomenutih hotela:
– Lapadska obala je najlošija cesta u Dubrovniku već dugi niz godina. To znaju svi građani Dubrovnika. Svake godine po nekoliko puta dolazi do pucanja vodovodnih cijevi što uzrokuje zatvaranje ceste. Hotel Lapad d.d. trpi direktnu financijsku štetu od zatvaranja ceste. Gosti hotela ne mogu doći prijevozom do hotela, i to je strašno, a da ne govorimo o lošem prvom dojmu gostiju koji dolaze u hotel – ističe direktor Hotela Lapad Željko Miletić, dodavši kako u tim trenutcima osoblje hotela ulaže iznimne napore da bi goste udobrovoljilo. Daju im se određeni gratisi, komunicira se s njima pažljivo i slično. No, napominje i kako hotel od prošle godine plaća najveći iznos spomeničke rente – 7 kuna po metru kvadratnom, jer se nalazi u području kulturno-povjesne cjeline, "a svi znamo u kakvom je infrastrukturnom stanju ta cijelina".
– Ove dvije stvari doduše nemaju vezu jedna s drugom, ali zaključak je da smo tu kada treba plaćati namete, a kada treba urediti ulicu, onda moramo čekati bolja vremena. Kada su se ove zime radili obimniji radovi na Lapadskoj obali, nadao sam se da će problem biti trajno riješen, ali je i nakon tih radova došlo do ponovnog pucanja cijevi, tako da sam skeptičan po ovom pitanju i za ovu sezonu – istaknuo je Željko Miletić.
Direktor Hotela Lapad napominje i kako, osim problema s vodovodnim cijevima na Lapadskoj obali, treba iznaći riješenje i za šetnicu (staviti stupiće ili nešto slično), koja i sada postoji, ali je dijelom prekinuta zbog parkiranja automobila. I to se hotelu direktno žale njihovi gosti koji zbog toga moraju šetati po cesti.
– Lapadsku obalu treba što je moguće prije infrastrukturno kvalitetno riješiti jednom i zauvijek. Konstantne zakrpe i polovična rješenja su najskuplja i najlošija varijanta – zaključio je Željko Miletić.
Nije problem samo u Lapadu
I iz Hotela Kazbek svjesni su lošeg stanja u kojem se nalazi cesta koja im goste dovodi u hotel.
– Stanje prometnice na Lapadskoj obali je uistinu loše i vrlo često je zatvorena zbog puknuća cijevi. To su problemi koje gradske službe rješavaju što je prije moguće i naš kontakt s njima je profesionalan i korektan. Svjesni smo da na Lapadskoj obali bez cjelovitog rješenja uređenja ovi problemi neće nestati, a do tada se moramo naoružati strpljenjem i razumijevanjem – istaknuo je Mato Kmetović, direktor Hotela Kazbek.
Iako je Lapadska obala najlošija cesta u Dubrovniku, ni brojne druge se ne mogu pohvaliti svojim dobrim stanjem. Tu je primjerice i ulica Žrtava s Dakse koja također vodi do nekoliko dubrovačkih hotela, a slično je i sa Zagrebačkom i Petra Krešimira IV. – ulicama koje ne samo da prolaze pored brojnih hotela i privatnih kuća, čiji se vlasnici bave iznajmljivanjem, već goste dovode do našeg najvećeg blaga – povijesne jezgre. Upravo iz tog razloga Gradsku upravu upitali smo hoće li do kraja ožujka 2013. godine, kada u Dubrovniku zapravo počinje turistička sezona, na užem području grada asfaltirati određene prometnice te o kojim prometnicama je riječ.
Grad u veljači bez plana za 2013.!?
No, dobili smo nevjerojatan odgovor – Grad Dubrovnik zapravo još nema program održavanja cesta za ovu godinu, iako je evo kraj veljače! Zar se planovi za tekuću godinu ne bi trebali donositi pred kraj prethodne?!
– Upravo je ovog tjedna pri kraju izrada Programa održavanja nerazvrstanih cesta i javnoprometnih površina. U tijeku je koordinacija s HEP-om kako bi se definirale njihove potrebe vezano za postavljanje novih kabelskih mreža od nove trafostanice na magistrali prema trafostanicama na području Grada o čemu će ovisiti konačni Program održavanja – naveli su kratko iz gradske uprave. A za održavanje cesta u Proračunu za 2013. planiran je iznos od 9,2 milijuna kuna, u što je uračunato postavljanje novih te obnova starih asfaltiranih površina. Jedino je pitanje kad će se sve to uspjeti napraviti. Ponovno u srcu sezone?