Grad

ČEKA SE MINISTARSTVO Excelsa prkosi Vlahušiću

Žičara

Tvrtka Excelsa nekretnine d.d. očekuje da će od Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture dobiti novo jednogodišnje odobrenje za rad žičare, nakon što im 7. srpnja 2015. godine istekne važeće.

Naime, kako nam je na naš upit odgovorio direktor Excelsa nekretnina Anto Rusković, tvrtka svoje očekivanje temelji na pozitivnoj ocjeni godišnjeg stručno-tehničkog pregleda, obavljenog u veljači ove godine, a koja je uvjet izdavanja novog odobrenja.

Podsjetimo, u pismu koje je poslao ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdaš Dončiću dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić upozorio je ministra da odobrenju ističe ‘rok trajanja’ te istaknuo kako ga nije moguće produžiti ‘ukoliko Excelsa nekretnine ne posluju u skladu s pozitivnim zakonodavstvom Republike Hrvatske’, odnosno odredbama Zakona o žičarama za prijevoz osoba i Zakona o koncesijama. Vlahušić se pozvao na činjenicu kako vlasnici žičare još uvijek nisu ishodili koncesiju bez koje, mišljenja je, rad žičare nije dozvoljen.

‘Značajna nepripadajuća imovinska korist’
Nije Hajdaš Dončić jedini ministar kojem se Vlahušić obratio zbog problema sa žičarom. Pismo je stiglo i na adresu ministra financija Borisa Lalovca. Njega je, pak, gradonačelnik upozorio kako je žičara u vlasništvu Excelsa nekretnina u pogonu od srpnja 2010. godine bez plaćanja koncesijske naknade. Po Vlahušiću, takvim protuzakonitim postupanjem Excelsa nekretnine ‘stiču značajnu nepripadajuću imovinsku korist’, izravno se oštećuje proračun Grada Dubrovnika, kojem bi trebao pripasti prihod od žičare. Također, od Lalovca je zatražio nadzor nad poslovanjem žičare.

Međutim, iz Excelsa nekretnina i na to imaju odgovor. Podsjećaju kako su od početka 2010. godine do danas nastojali riješiti pitanje koncesije na način prihvatljiv svim stranama te su i dalje spremni za razgovor. Ipak, sporan im je iznos koji bi po traženju Grada Dubrovnika trebali plaćati. Previsokim smatraju 24,5 posto prihoda.

– Slažemo se da koncesiju svakako moramo plaćati, ali vjerujemo da je koncesijska naknada u visini 24,5 posto prihoda nerazumno visoka, daleko viša od bilo koje druge koncesijske naknade u primjeni u Republici Hrvatskoj. Zato nam takva koncesijska naknada nije prihvatljiva i uvjereni smo da ne bi bila prihvatljiva niti jednom drugom investitoru. Štoviše, društvo Excelsa nekretnine vjeruje da bi primjena ovakve koncesijske naknade imala značajan negativan utjecaj na slične projekte domaćih i stranih investitora u Republici Hrvatskoj. Kako je obveza plaćanja koncesijske naknade za žičare u domaće zakonodavstvo, po prvi put, uvedena Zakonom o žičarama za prijevoz osoba iz 2007. godine, u Excelsa nekretninama smo bili posve svjesni da će ovu obvezu trebati plaćati te je zato za nas obveza plaćanja koncesijske naknade oduvijek bila nesporna – ističu vlasnici žičare. Oni su, naime, očekivali kako će visina koncesijske naknade, kad bude određena, biti u skladu sa zakonima i praksom u RH.

– Ovo se može jasno vidjeti iz činjenice da su Excelsa nekretnine zatražile izdavanje koncesije za žičaru još 5. studenog 2010. godine, postupajući time u skladu s rješenjem Ministarstva prometa iz srpnja 2010. godine. Tako, jedino što je za nas u pitanju je sama visina naknade – kažu.

Excelsa: Zašto pet puta više od marine?
Podsjećaju kako je Grad Dubrovnik od 2009. godine iznosio zahtjev za 25 posto prihoda žičare, a od ljeta 2014. godine za 24,5 posto, dok s druge strane buduća marina u Gružu ima koncesiju određenu na 5 posto.
– To znači da bi Excelsa nekretnine trebale plaćati pet puta veću naknadu od nove marine. Pri tome treba uzeti u obzir da koncesijska naknada za novu marinu u Gružu uključuje korištenje tisuća četvornih metara javnog dobra, tj. mora i obale, dok Excelsa nekretnine koriste zemljište koja je u potpunosti u vlasništvu kompanije, što je dodatan razlog zbog kojeg zahtijevanu koncesijsku naknadu smatramo neprihvatljivom i po sebi nepravednom – odgovaraju iz Excelsa nekretnina.

Ističu kako su u 2014. godini dali sveobuhvatan prijedlog Gradu Dubrovniku, koji je sadržavao ne samo koncesijsku naknadu veću od koncesijske naknade za buduću marinu u Gružu, već i plaćanje određenog jednokratnog iznosa, kao i povlastice u korištenju žičare za građane Dubrovnika te dodatne povlastice za stanovnike Bosanke.

– Nažalost, Grad Dubrovnik je taj prijedlog odbio, inzistirajući isključivo na koncesijskoj naknadi od 24,5 posto prihoda. To se tada argumentiralo izvještajem naručenim od strane Grada i proizvedenim od strane sudskog vještaka unajmljenog od Grada Dubrovnika. Excelsa nekretnine su proučile taj izvještaj i pronašle u njemu značajne greške, kako u izračunima samim tako i u predviđanjima na kojima se izvještaj temelji. Kako bi ovi nalazi bili provjereni od strane iskusnih eksperata, angažirali smo međunarodnu revizorsku i savjetničku tvrtku KPMG, koja je svojim izvještajem činjenično opovrgla od strane Grada naručeni izvještaj – tvrde vlasnici žičare.

Ostaje na kraju za vidjeti kakvu će odluku donijeti Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture nakon 7. srpnja. Možda će se nakon toga obje strane izvući iz svojih dobro ukopanih rovova.

Pročitajte još

Završen projekt participativnog budžetiranja na Kalamoti

Dulist

PO MJERI GRAĐANA Tjedni pregled gradskih projekata

Dulist

(FOTO) Dubrovnik u tonovima južine

Dulist