Čini li vam se da na našim cestama primjećujete sve veći broj električnih automobila? Istina je da vam se ne priviđa, već da je kupovina i vožnja električnih automobila trend koji je u Hrvatskoj u stalnom porastu. A upravo je godina iza nas još jednom zabilježila porast broja registriranih električnih automobila u Hrvatskoj.
Poticaji za kupnju električnih automobila
Upućene ova informacija može začuditi budući da je 2023. izostao očekivani natječaj za sufinanciranje kupovine električnih automobila. Iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost javljaju kako nisu bili zadovoljni oblikom na koji se natječaj izvodio proteklih godina te kako rade da do jeseni prirede novi natječaj za sufinanciranje kupovine električnih automobila koji bi hrvatske brojke o kupovini električnih automobila dodatno poboljšao. Ono što je bio problem s natječajima proteklih godina je da je natječaj funkcionirao na principu najbržeg prsta zbog čega su se predviđena sredstva potrošila u svega nekoliko sekundi.
Porast broja električnih automobila na hrvatskim cestama
No, iako natječaja za sufinanciranje kupovine električnih automobila 2023. nije bilo, kupovina električnih automobila je trend koji je u Hrvatskoj u porastu, svjedoče brojke i statistički podaci.
Tako je kupovina električnih automobila u Hrvatskoj u 2023. doživjela najveći porast po apsolutnom broju kupljenih i registriranih električnih automobila. U Hrvatskoj se sada vozi 7032 električna automobila što je porast za više od 68% u odnosu na 2022. S ovim posljednjim informacijama, više od 10% hrvatskog voznog parka činili bi upravo električni automobili, a Hrvatska je još jedne godine učinila ogroman skok po rastu broja registriranih električnih automobila.
S ovim brojevima, Hrvatska bi znatno skočila na listi članica Europske Unije po broju električnih vozila, no podaci za druge države još nisu stigli ili se obrađuju. Pozitivna je i vijest da je Hrvatska već dvije godine za redom među predvodnicima u Europskoj Uniji po pitanju godišnjeg porasta električnih vozila na cestama, a čini se da ćemo i 2023. biti na vrhu.
Tin Koren iz Udruge vozača električnih automobila Strujni krug komentira ove rezultate: „Razvojem novih električnih vozila, postupnim izjednačavanjem cijena električnih vozila s benzinskim i dizelskim vozilima te povećanjem tržišta rabljenih električnih vozila, vidljivo je da i Hrvatska bilježi značajne poraste u broju registriranih električnih vozila.“
Električni automobili u europskom kontekstu
Unatoč lijepim brojkama i pozitivnom trendu kupovine električnih automobila u Hrvatskoj, Hrvatska ostaje među najgorim članicama Europske Unije prema ukupnom postotku električnih automobila među svim automobilima u Hrvatskoj. Iako Eurostat prenosi informaciju da čak 5.41% ukupnog hrvatskog voznog parka čine električni i hibridni automobili, realnost je puno drugačija.
Tin Koren iz Strujnog kruga govori kako je: „Edukacija vjerojatno i jedan od najvažnijih koraka za prihvaćanje i povećanje broja električnih vozila. Naime, velik broj građana još uvijek nije upoznat s prednostima električnih vozila nad konvencionalnim vozilima, a brojni nažalost nisu niti upoznati da električna vozila postoje.“ A kako bi se broj električnih vozila na hrvatskim cestama povećao, iz Strujnog kruga predlažu i konkretna rješenja: „U godinama dok su još ovako manje brojke registriranih električnih vozila, bitno je da država na što više načina potiče kupovinu električnih vozila poput poticaja, odbitka pretporeza, uz besplatne parkinge u gradovima i cestarine na autocestama i sl.“
Neki od konkretnih koraka koje možemo poduzeti kao najuspješnije Europske zemlje s najvećim brojem električnih vozila su i besplatno parkiranje za električna kao što se to već radi na otoku Krku, poticati pametniju kupovinu auto osiguranje i kasko osiguranje za električni automobil kao što to rade u Danskoj i Francuskoj (gdje je osiguranje čak besplatno) ili davanje značajnijeg odbitka od poreza kao u Njemačkoj.
Sve ovo može učiniti da Hrvatska brže prisvoji električne automobile i da na našim cestama vidimo sve više i više električnih automobila.
Novinar: Jasen Valetudo