Nacionalni centar za kibernetičku sigurnost SI-CERT pripremio je nekoliko savjeta o tome kako se potrošači mogu zaštititi od prevarantskih trgovaca tijekom nadolazećih Crnog petka i Cyber ponedjeljka, prenosi N1.
SI-CERT upozoravaju potrošače da prethodno provjere cijene sličnih artikala kod drugih ponuđača.
– Unatoč sniženju, preniska cijena može biti znak da se radi o lažnoj online trgovini, pogotovo ako tražite proizvode poznatih i etabliranih brendova. Sumnjivo je da su svi artikli izrazito sniženi – napisali su.
Provjerite podatke na stranici
Savjetuje se provjera trgovca ili osobe koja stoji iza online trgovine, kao i je li navedena adresa tvrtke. U tom slučaju adresa se može provjeriti na Google kartama.
– Također provjerite podatke za kontakt. Budite oprezni ako postoji samo obrazac za poruke, a nema drugog načina da se kontaktira prodavača.
Lažni trgovci često izmišljaju i lažni telefonski broj, a čak i adresa e-pošte može biti znak da je riječ o lažnoj trgovini. Online prevaranti koriste besplatne poslužitelje za komunikaciju, kao npr. gmail.com, hotmail.com, outlook.com.
Starost stranice
Prema SI-CERT-u, starost web stranice također je vrlo dobar pokazatelj radi li se o prijevari. Prevaranti mogu kopirati cjelokupni izgled internetske trgovine, sve artikle i informacije sa stranice, ali ne mogu krivotvoriti datum registracije domene stranice, istaknuli su.
Porast lažnih SMS poruka
SI-CERT također upozorava da korisnike interneta tijekom ovih mjeseci očekuje i porast lažnih SMS poruka za krađu podataka s kreditnih kartica. Takve vrste prijevara su u porastu i u našoj regiji kao i u ostatku svijeta.
Prevaranti takve poruke šalju i u ime dostavnih tvrtki.
– Obično stoji da moramo platiti malo više za dostavu ili ažuriranje podataka. Link u poruci vodi do lažnog obrasca za unos podataka. Najčešće napadači traže da unesete podatke o kreditnoj kartici. Važno je zapamtiti da legitimne trgovine i pošiljatelji ne šalju poruke tražeći od nas da unesemo podatke o kreditnoj kartici – naglasili su.
Lažne reklame
SI-CERT također ukazuje na zavaravajuće reklame koje mogu dovesti do prijevare. „U mjesecu kupovine i sniženja kanali na društvenim mrežama vrve reklamama. Među njima svakako možete pronaći oglase prevaranata. Iako je uvriježeno mišljenje da je proizvod koji se reklamira od provjerenog i pouzdanog trgovca, to nije točno.
– Svatko tko je voljan platiti za oglase može se oglašavati online – zaključili su.