Aktualno

Bambini, malena svjedočanstva velikog ljudskog i bezvremenskog sadržaja

bambin naslovna

U Dubrovniku prethodno kićenju božićnog drvca, njegovao se drag običaj štovanja skulpturice novorođenčeta – Bambina, kao simbola Prvorođenoga.

Kako će u napisu o Božiću 1935. godine posvjedočiti dr. Ernest Katić, započinje citatom priču o Bambinu za DuList, povjesničarka umjetnosti Maja Nodari: ‘Svaka bolja dubrovačka kuća imala je u staklenoj kutiji sačuvan kip izrađen od voska, ležećeg Djetešca Jezusa, koji bi se onog dana iznio, položio u velikoj saloči, na izloženom mjestu, na mahovini u male jaslice (…) umjesto tuđeg, germanskog božićnog stabla li drvca, stari Dubrovčani znali su samo za Betlem, to jest zorno prikazanje Jezusova porođenja’.

-Refleks europskog trenda štovanja Bambina ili Djetešca Isusa odrazilo se i na naše prostore, te se prema ondašnjim spoznajama udomaćilo u Dubrovniku, gdje se u staro vrijeme o Božiću izlagao kip maloga Isusa ili Bambina. U Dubrovniku i njegovu kraju sveprisutnost Božića u životu ljudi kroz stoljeća očitovala se i pokazuje se do danas u multikulturalnoj pojavnosti, bilo da je riječ o povijesnim iskustvima, specifičnoj glazbi, tradicijskim umijećima, kulturi jaslica – u širokom spektru sve do raznih umjetnosti, književnosti, likovnosti, umjetničkih obrta. Sve nabrojeno dio je dubrovačke bogate i slojevite kulturne baštine, poglavito one nematerijalne – govori Nodari.

Podrijetlo štovanja kulta ‘Svetog Djetešca’
Naziv Bambin izvedenica je od talijanskog Il Santo Bambino, prevedeno na hrvatski ‘Sveto Djetešce’. Riječ je o figuricama malog djeteta u raznim pozicijama i veličinama, zavjetnim statuetama koje ne treba ih dovoditi u vezu s jaslicama, kaže Maja Nodari. Naime, Bambin ili Djetešce Isus tema je mnogo starija od jasličih prikaza i uprizorenja, posebice u Dubrovniku.

-Kult Djetešca Isusa ima vrlo staro podrijetlo. Štovao se od 4. stoljeća, preko sv. Jeroninma u 5. stoljeću, posebice je Malog Isusa štovao sv. Bernard od Clairvauxa u 12. stoljeću, napose Franjo Asiški u 13. stoljeću i sv. Tereza Avilska u 16. stoljeću koja se nikada nigdje nije uputila a da ga sa sobom nije nosila. Kult Kristova djetinjstva zadobio je osobitu važnost u Španjolskoj u doba baroka, dijelom i zbog vizija svetice Tereze Avilske, a bio je proširen po Italiji i ostalim europskim zemljama. Kako su Dubrovčani kroz povijest bili povezani sa svijetom, sva je prilika da je običaj štovanja Bambina k nama stigao ponajprije iz Italije, posebno iz Napulja i Genove – objašnjava ova autorica mnoštva dragocijenih tekstova o dubrovačkoj baštini, među ostalim, na temu Božića u Gradu. Štovanje Bambina otkrićem vrijednosti djetinjstva iznova se snažno afirmirao u 17. i 18. stoljeću pa su upravo ženski samostani bili idealna mjesta za širenje kulta.

Bambin obitelji Bošković
-Redovnice su ih izrađivale pretežno od voska i to od ostataka svijeća, odijevale ih u posebno skrojenu odjeću – stare misnice, stole, liturgijsko ruho, s mnogo mašte i umijeća, prizivajući efekt osjećajnosti, čarobnosti i divljenja – što je posebno ‘čitljivo’ u književnom djelu Dubrovkinje Anice Bošković koja je sjajno i s velikom ljubavi opjevala svog kućnog Bambina, svoje ‘Prisveto Djetešce’ iz kuće Boškovića, kao prikaz topline božićnog ozračja – priča Nodari. Inače, posrijedi je najreprezentativniji primjerak dubrovačkog Bambina od polikromirane sedre, visine 61 cm u stojećem stavu. Nepoznate je provenijencije te datira se drugom polovicom 18. stoljeća. Već desetljećima marno ga čuvaju sestre Franjevke u samostanu Sigurata. Bambini su se, osim voska i polikromiranog drva, izrađivali, tumači Maja Nodari, od krepa, papira i gipsa. Materijali su se često i kombinirali, vješto i majstorski, primjerice – tijelo od kučine, kudjelje, glava i udovi od terakote, kosa od svilenog konca, oči od stakla ili figurice napravljene cijele od voska ili drva ili gipsa.

-No zanimljivije je uočiti oblikovanja i položaje Bambina koji mogu biti – gola Djetešca u povojima, ležeća Djetešca nepovijena s uzdignutim ručicama, Djetešca sa simbolima Kristove Muke, mali dječaci u uspravnom stanju na nogama – blagoslivljajući sa simbolima u uzdignutoj ruci (kugla zemaljska, ptica, jabuka, grozd, simboli Euharistije), nadalje kao Rajska djeca u bogatoj ambijentaciji s cvijećem i životinjama te najposlije kao ležeći Bambini u staklenom kutijama – kaže Nodari.

Sačuvano desetak primjeraka
U Dubrovniku najčešće se radi o Bambinima pod staklom, stajaćima i u povojima europskog podrijetla. Sudeći prema istraživanjima Nodari, nalazio u imućnijim dubrovačkim kućama. Izlagao bi se za svo vrijeme trajanja božićnog ciklusa počevši s Badnjim danom u mahovinom ukrašenoj špiljici, na mahovini, komodi u saloči, najreprezentativnijem dijelu kuće. Bambin je okupljao svu obitelj na molitvu u svetoj noći, nadahnjujući ih posebnim osjećajem zajedništva, usrdnosti i nade. -Svakako valja iskazati kako je osjećaj Božića sazdanog najprije od vjere, tradicije, zvukova, mirisa, boja, sjećanja posebni osobni osjećaj svakog od nas – poručuje Nodari.

-Istražujući taj fenomen, Bambina u Dubrovniku, i prežitak u našem gradu sačuvane europske tradicije, kroz godine sam pronašla više od desetak Bambina sačuvanih u samom Dubrovniku. Nalazila sam ih najprije u dubrovačkim crkvama. Među njima je i Bambin iz kuće Ernesta Katića, iz palače Gozze-Basegli-Katić, a napominjem da je među najstarijim i vrlo kvalitetnim Bambinima onaj iz zbirke Karmen Gagro iz 18. stoljeća, rad napuljskih majstora. Nedavno sam dobrotom Marka Gleđa, sakrestana crkve sv. Kuzme i Damjana u Knežici i dubrovačkog trombunjera doznala za još jednog Bambina, koji se čuva u toj crkvi – govori Nodari zaključujući naš razgovor riječima:

-Sačuvani dubrovački Bambini vrijedno su povijesno-umjetničko i ikonografsko naslijeđe i malena svjedočanstva velikog ljudskog i bezvremenskog sadržaja. Božića, maloga Boga koji u svima nama nastoji probuditi kao rođeno Dijete novoga i boljega čovjeka Vjeruje kako će ‘svoje’ Bambine uklopiti u knjižicu o Božiću u Dubrovniku, koja će biti tiskano i ukoričeno štivo, nastavak njene ‘zvučne knjige’, Božić u Dubrovniku, koju je kao 75-minutni CD zapis toga naslova izdala 2003. godine.

NAJNOVIJI PRONALAZAK

bambin knezica
Bambin iz crkve svetog Kuzme i Damjana u Knežici
Fotografija prikazuje spavajućeg malog Isusa, golo Djetešce kako leži na boku, koji se čuva u crkvi sv. Kuzme i Damjana u Knežici. Izrađen je od polikromiranog drva, dužine 35 cm te ga se može datirati u kraj 18. stoljeća. Običaj je da se Bambin iznosi u božićno vrijeme i postavlja se na oltar povrh svetohraništa. Na Božićnu misu on se iznosi, vjernici ljube statuicu, a na gvantijericu se skuplja lemozina.

Foto: Zvonimir Pandža/ arhiva Maja Nodari

Pročitajte još

ŽUPKA ‘Župska obilaznica mora postati prioritet’

Dulist

Kreće isplata nacionalne naknade za starije osobe za prosinac 2024.

Dulist

Ako se opskrbljujete vodom iz Palata otpisat će vam se računi za prosinac i siječanj

Dulist