Jako mi puno znači ova pozicija. To mi je zaista kruna karijere. Nakon 16 godina iskustva u turizmu, osjetila sam da je došlo vrijeme da se okušam i u vođenju Turističke zajednice. To me je ponukalo da se prijavim na natječaj, izabrali su me i koristim ovu prigodu za zahvaliti vijećnicima na ukazanom povjerenju. Rodom sam iz Župe i vezana sam za ovaj kraj. Upravo zato smatram da mogu doprinijeti turizmu Župe dubrovačke, a i samoj Općini, pogotovo s obzirom na svoje dosadašnje iskustvo i rad u mnogim segmentima turizma – istaknula je za DuList nova direktorica Turističke zajednice Župe dubrovačke Anamarija Kusalo koja je s radom službeno započela sredinom kolovoza.
Iza ove profesorice španjolskog i francuskog jezika doista je bogato iskustvo rada u turizmu. Naime, iako je diplomirala na Filozofskom fakultetu, nije se odlučila okrenuti školstvu, već turističkom sektoru u kojem radi od prvog dana po izlasku s fakulteta. Imala je potom priliku radno iskustvo stjecati u mnogim turističkim agencijama te hotelskim kućama. Radila je tako kao vodič u agenciji Gulliver, potom je bila voditeljica regije agencije Travel Europe, viša recepcionerka u Hotelu Epidaurus, voditeljica ureda agencije Amanthus Travel, izvršna direktorica Admiral Grand Hotela Slano, project manager za kongresni turizam u agenciji Intours DMC, dok je na čelnu poziciju Turističke zajednice Župe dubrovačke došla iz Hotela Rixos Libertas gdje je radila kao event manager.
Sve ove razne segmente turističke djelatnosti Kusalo će, ističe, ujediniti te tako pokušati što bolje voditi Turističku zajednicu. Prostora za učenje, dodaje, još uvijek ima, ali prethodno znanje itekako će joj biti velika prednost i u komunikaciji sa svim važnim akterima župskog turizma.
Prvi korak – uhvatiti se posla
— Trenutno mi je najvažnije uhvatiti se posla i pohvatati sve važne stvari koje trebamo odmah rješavati. Treba se već raditi na programu za iduću godinu te ozbiljno shvatiti poziciju i odgovornost koja mi je povjerena jer su i naši Župljani i Općina zaslužili da im radom i trudom pokažemo da postojimo i da imamo razlog postojanja, a to je da radimo za cijelu zajednicu i Općinu – istaknula je Kusalo.
Turizam se u Župi, zajedno s cijelom Općinom, naglašava Kusalo, kreće u jako dobrom pravcu, a u posljednjih se nekoliko godina, dodaje, intenzivno radi na privlačenju hotelskih kuća i ohrabrivanju mještana za otvaranje privatnog smještaja. Turistička zajednica u skaldu s time trudi se osmišljavati različite manifestacije kako bi objedinili cijelu ponudu te privukli turiste da upravo Župu odaberu kao mjesto gdje će se zabaviti i provesti ugodno vrijeme. Sve to, mišljenja je direktorica TZ-a, potrebno je raditi u korelaciji s lokalnim stanovništvom jer su manifestacije, naposlijetku, i za njih, a ne samo za turiste. A, turiste je najbolje privući glavnim adutima ove Općine.
— Aduti Župe mogu se svesti i pod naziv ‘Dubrovačka rivijera’, a to je blizina centra, Zračne luke i hotelski smještaj na našem području. Ne zaboravimo također naglasiti jako povoljne klimatske uvjete, prelijepi krajolik i plaže. U zadnje se vrijeme jako puno radi na razvoju kongresnog turizma, a za takvo što je idealan Hotel Sheraton. To nam ujedno znači i produljenje turističke sezone jer se kongresni turizam odvija ponajviše zimi. Definitivno imamo potencijala i za taj vid turizma – govori Kusalo.
100 godina župskog turizma.
Glavni naglasci njezina programa kojeg je izložila Turističkom vijeću vezani su, među ostalim, za obilježavanje 100 godina turizma u Župi.
— Za početak nam je glavna zadaća osmisliti program za obilježavanje ove za Župu važne obljetnice koja nas čeka dogodine. Jako smo ponosni na to i trebali bismo je posebno obilježiti, ali to ne znači da se neke manifestacije koje ćemo razviti u sklopu ovog programa neće ponavljati i u idućim godinama. Potom, trebalo bi raditi na produljenju turističke sezone, kroz kongresni turizam, ali i kamp Kupari. Postojala je ideja da tu bude kongresni centar, što se s vremenom izgubilo, ali trebalo bi osmisliti socijalno-društveni centar sa sportskim, ali i nekim drugim sadržajima koji bi obogatili ponudu za turiste. Tako bismo dobili priliku da se sezona dodatno produlji. Želimo, naravno, animirati hotelijere, privatne iznajmljivače, ali i Općinu da svi zajedno surađuju u ostvarivanju istog cilja – naglašava direktorica župskog TZ-a te dodaje kako bi hotelima bilo u interesu raditi i tijekom zime, a posebno ako bi se ostvarili određeni projekti te ugovorio dolazak grupa.
Tada bi, mišljenja je, trebalo pomoći hotelima kako bi imali mogućnost dodatno animirati goste koji im pristignu kroz razne manifestacije, a potrebno je i da restorani budu otvoreni zimi.
— Imamo potencijala, ali trebamo raditi na kvaliteti ponude. Što se tiče gostiju koji nam pristižu, šaroliki smo, sva su tržišta zastupljena, a ponajviše nam dolaze Nijemci, Amerikanci i Britanci. Sve nam više pristižu i Kinezi, Japanci, Koreanci. Ne bih ih ipak dijelila po platežnoj moći, već bih se više bazirala na konkretnu ponudu i sadržaj koji im moramo omogućiti ako želimo da upravo kod nas potroše koju kunu više – kazuje Kusalo.
Iako Župa nema puno slabih točaka po pitanju turizma ipak joj nedostaju nekadašnji smještajni kapaciteti (dio Plata i Kupari), ali trude se s postojećim kapacitetima nešto napraviti.
— Nije sve do nas, bit je i suradnje s drugim gosodarstvenicima bez kojih ne možemo raditi. Samo trebamo svi zajedno sjesti i dogovoriti neke nove manifestacije koje bi bile interesantne većem broju publike. Moramo pokušati obogatiti ponudu. Ona će svakako biti dodatno obogaćena jednom kada nam pristigne investicija Four Seasonsa, kao i ona u Hotelima Plat. Mislim da bismo time upravo zaokružili ideju Župe i u kojem bi se pravcu trebala razvijati. Svakako bismo dobili ne samo dodatne kapacitete, već bi i sadržaj bio bogatiji. Kada bi se tako objedinili, onda bi nam manifestacije i svi programi imali znatno više smisla – govori Kusalo.
Privatni smještaj još uvijek nije prevagnuo
Svi segmenti turizma u Župi još uvijek su u određenoj ravnoteži, mišljenja je direktorica TZ-a. Privatni je smještaj u porastu, ali on još uvijek ne prelazi neku suvislu granicu.
— Mislim da je u Župi prisutna ravnoteža s obzirom da nam nedostaje hotelskog smještaja pa nam privatni smještaj to nadoknađuje. U Župi nam definitivno nedostaje kapaciteta te je pozitivno da se i privatni smještaj angažirao te da se broj kreveta povećava svake godine. Naravno, ne bi bilo dobro da brojka prođe mjeru dobrog ukusa – naglašava Kusalo.
Turistička zajednica Župe dubrovačke prisutna je inače i na mnogim važnim turističkim sajmovima. Naime, nakon što Turistička zajednica Dubrovačko-neretvanske županije odluči na kojim će se sajmovima prezentirati, župska TZ dobije nekoliko sajmova na koja može ići te se na njima izmjenjuje periodično s drugim općinama.
— Prisutni smo redovito u Londonu, Berlinu i važnijim sajmovima te tržištima koja nam dolaze. Svakako ćemo pokušati uvrstiti ona tržišta koja su kod nas manje zastupljena i ponuditi našu destinaciju i njima. Mislim da je Župa svakako dobro pozicionirana. Svaka je općina u našoj Županiji programom interesantna na svoj način, ali smatram da je naša najveća prednost što smo blizu centra i Zračne luke. Sve što se događa, iako se možda ne događa direktno u Župi, već u Gradu, opet može rezultirati smještanjem turista u našoj Općini te oni tako mogu prisustvovati našim manifestacijama i događanjima – govori direktorica župske Turističke zajednice.
Planovi za Zavičajni muzej
Planovi su za sljedeću godinu brojni, ideje se razrađuju, a želja im je otvoriti i Zavičajni muzej.
— Priredit ćemo mnoga događanja i razvijati brojne projekte od Zavičajnog muzeja do izložbi fotografija Kupara nekad i sad. Točnu lokaciju za Zavičajni muzej još ne znamo, razrađujemo koncept, ali svakako idemo u pravcu razvoja te ideje. Što se tiče nekog prepoznatljivog simbola Župe, imamo našu Župčicu. Mislim da ona napokon treba postati službeni simbol naše Općine i radimo na promociji te ideje. Želimo sve to objediniti na jednom interesantnom mjestu gdje će se gosti moći zaustaviti, slikati te po čemu će Župa biti upečatljivo prepoznatljiva – zaključila je za DuList direktorica Turističke zajednice Župe dubrovačke Anamarija Kusalo.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 21. kolovoza 2019.