Rijetko koji Dubrovčanin na gradskim prometnicama nije primijetio autobus javnog gradskog prijevoznika, koji ne ‘nosi’ Libertasovu narančastu, ili oranž boju, kako bi to rekao jedan bivši gradski vijećnik.
Riječ je o autobusu s oznakom Kent C koji je na dubrovačke ceste stigao tek na probnu vožnju. No, njegova pojava potaknula je mnoge naše sugrađane na razmišljanje o nužnosti nabavke novih autobusa za javnog gradskog prijevoznika, pogotovo s dolaskom još jedne turističke sezone kada smo svi skupa svjedoci da se nešto promijeniti mora. Posebno na frekventnim gradskim linijama gdje vam usred ljeta često prijeti ostajanje na autobusnoj stanici jer u autobusu više nema mjesta. O tome kako svi autobusi nisu klimatizirani ne treba niti govoriti, a tek kad vidimo da se zaustavio ‘drvenjak’… I dok se JGP Libertas priprema za nabavku novih 20 autobusa, od čega bi njih 11 trebalo biti nabavljeno sredstvima iz fondova eu, prisjetit ćemo se kako je tekla nabava novih autobusa u bivšim gradskim upravama.
Dolazak dijela novih autobusa poklapao se često i s predizbornim kampanjama, a u tome je prednjačila bivša gradonačelnica Dubravka Šuica. Ona je, naime, u svoja dva mandata nabavila ukupno 60 novih autobusa za 70 milijuna kuna. Zašto krećemo od Šuice? Pa svakako treba istaknuti da je i Libertas u Domovinskom ratu pretrpio velike štete pa je tako 1994. i 1995. godine, kako je jednom prilikom izjavio bivši direktor ove tvrtke Božo Lasić, imao samo sedam autobusa. Vozni park je stoga trebalo postupno obnavljati, a gradski proračun iza Domovinskog rata ne može se uspoređivati s ovim današnjim. Najveći zamah krenuo je upravo od 2002. godine i prvog mandata Dubravke Šuice. Uzmimo u obzir kako su autobusi iz gradonačelničkih mandata Obuljena, ali i Vida Bogdanovića danas ‘muzejski primjerci’, a popularni ‘drvenjak’ poslužio je kao panoramski cabrio bus, iako ga tu i tamo možemo vidjeti i na redovnim linijama.
60 buseva, 70 milijuna kuna
A cijela priča oko kupnje novih autobusa u predizborno vrijeme krenula je dakle, još u prvom mandatu tadašnje gradonačelnice Dubravke Šuice. Iako je obnova voznog reda Libertasu bila nužna što zbog starosti autobusa, što zbog velikih šteta koje je vozni park pretrpio tijekom Domovinskog rata. S kreditom od 7 milijuna kuna Libertas je 2003. godine odlučio kupiti sedam novih autobusa, koji su na gradske prometnice stigli godinu dana pred izbore. No, već se tad počela rolati priča o 30-ak novih autobusa, koje je Libertas uz potporu Grada Dubrovnika, odnosno Dubravke Šuice kupio kreditom Europske banke za obnovu i razvoj. Nova Libertasova ‘mašinerija’ stigla je tako tik pred izbore, odnosno krajem travnja 2005. godine. Čak 31 novi autobus svečano je uručen gradskom prijevozniku u sklopu projekta ‘Novo lice Grada’. Tadašnja temeljita obnova voznog parka s dvadeset vozila marke Man i jedanaest vozila marke Isuzu rezultirala je tim da je Libertas Dubrovnik tada imao najmlađi vozni park među javnim gradskim prijevoznicima u Hrvatskoj. No, ovdje se spomenimo i one famozne preporuke Dubravke Šuice kojom su se građani pozivali da se ne voze osobnim automobilima već javnim gradskim prijevozom kako bi se smanjile gužve na cestama uz slogan ‘Budite gospari, neka vas drugi voze’. Nova tura, i to MAN-ovih niskopodnih klimatiziranih autobusa i prilagođenih osobama s invaliditetom stigla je – pogađate – pred izbore 2009. godine. Grad je, naime, sredinom 2008. godine odlučio kupiti deset niskopodnih autobusa za gradske relacije (a šest klimatiziranih stiglo je godinu ranije).
Naravno, primopredaji je u ožujku 2009. godine, dakle neposredno pred izbore, nazočila gradonačelnica koja je tada izjavila: ‘Bitno smo unaprijedili javni gradski prijevoz i sugeriram građanima da ga što više koriste.’ U nabavu deset MAN-ovih autobusa gradska uprava tada je uložila oko 3 milijuna kuna. Te 2009. godine javni gradski prijevoznik imao je ukupno 90 autobusa od kojih je njih čak 60 nabavljeno u prethodnih sedam godina za što je izdvojeno 70 milijuna kuna. Ni nasljednik Dubravke Šuice nije ‘ostao imun’ na nabavku autobusa pred izbore, iako svakako treba istaknuti kako je konstantna obnova voznog parka doista nužna, kako bi se isti pomlađivao i kako na cestama više ne bismo gledali upravo one ‘drvenjake’.
‘Zakazala’ 2015.
Bivši gradonačelnik Andro Vlahušić je u kolovozu 2012. godine dao Libertasu i tadašnjem direktoru Đuru Deranji suglasnost za nabavu 16 novih autobusa za gradski prijevoz, a razlog je bila starost vozila. Zajedno s dogradnjom sustava naplate to ulaganje je bilo u iznosu od 31 milijun kuna.
– Naši autobusi koji voze na području Dubrovnika imaju najveću starost i to prosječno 12,6 godina, a čak 11 vozila je staro 27,5 godina. Visoka je starost vozila i imamo svega njih 16 s klima uređajem i jednostavno nemamo kvalitetu koju bi Grad Dubrovnik trebao imati za domaće korisnike i turiste – rekao je tada za DuList Đuro Deranja. U vrijeme kad je objavljena vijest o nabavci 16 novih autobusa, a prema tadašnjem pisanju DuLista, do nas su stizale informacije kako Deranja želi nabaviti Isuzu autobuse koji, govorili su nam tada Libertasovi zaposlenici, nisu primjereni dubrovačkom području te kako su vrlo nekvalitetni. U ovoj turi ipak je stiglo deset Isuzu autobusa i šest klasičnih MAN-ova, a u ožujku 2013. godine, naravno u predizborno vrijeme, na gradskim smo cestama premijerno ugledali šest novih niskopodnih vozila, dok su ostali stigli ranije. Tadašnji gradonačelnik Vlahušić tom je prilikom izjavio kako je vrijednost cjelokupne investicije 25 milijuna kuna. Gradski prijevoznik je, s druge strane, ostao ‘kratak’ za nove autobuse pred izvanredne izbore 2015. godine kada je srušen Vlahušićev proračun pa je Dubrovnik ostao i bez gradonačelnika i bez Gradskog vijeća i to s ograničenim budžetom.
Ne – pred izbore
Nova nabavka je realizirana u 2016. godini. Naime, Libertas je za kupnju 18 novih autobusa tražio suglasnost na sjednici Gradskog vijeća 27. srpnja 2015. Tada je odlučeno kako će se kupiti 12 autobusa marke MAN, šest autobusa Isuzu, a iznos od 3 milijuna i 600 tisuća eura otplaćivat će se sedam godina kroz operativni leasing. Upravo je na toj sjednici predsjednik Gradskog vijeća Mato Franković spomenuo kako se Isuzu autobusi nisu pokazali kao najbolje rješenje. – Ti autobusi jednostavno nisu kvalitetni. Nije najjeftinije uvijek najbolje – rekao je tada Franković. Krajem te iste godine Đuro Deranja, odnosno tvrtka Libertas ponovno je od Gradskog vijeća pokušala dobiti suglasnost za kredita kojim se trebalo kupiti 20 novih autobusa i to 15 MAN-ova i pet Isuzua. No, Gradsko vijeće, odnosno vijećnici HDZ-a, takvu odluku nisu podržali. Tadašnji predsjednik Gradskog vijeća Mato Franković rekao je kako nisu protiv novih autobusa, ali da ne vide razlog da se oni nabavljaju tada. ‘Možemo ih kupiti dogodine’, rekao je Franković, a Deranja je objašnjavao kako će kupnjom novih vozila biti otpisano 30 starih. No, zapravo, da je Gradsko vijeće tada dalo Libertasu suglasnost, novi autobusi stigli bi baš u predizborno vrijeme. Prošli su i ti izbori, prije više od godinu dana, a Libertas je stekao sve preduvjete za novu nabavu novih već ranije spomenutih autobusa. S obzirom kako se kupnja dijela autobusa poklapala s izborima (iako nikako ne možemo reći da su busevi bili presudni za pobjedu) zaključit ćemo kako je Šuica jedne izbore dobila, a druge izgubila, dok je Vlahušić 2013. odnio pobjedu. No, zato se na 2017. godine, kada je obustavljena kupnja, nije niti mogao kandidirati. Svakako će biti zanimljivo vidjeti hoće li se i 2021. raditi svečanost povodom dolaska nove ture buseva za gradskog prijevoznika.
VOZNI PARK Starost autobusa
Libertas je zadnjeg dana 2017. godine, izvijestio je Gradsko vijeće direktor Ante Vojvodić, imao 117 autobusa, četiri kombi vozila, tri osobna automobila i jedno teretno vozilo. Strukturu autobusnog voznog parka čine tri marke autobusa: MAN, Isuzu i Ford. Prosječna starost autobusa na kraju 2017. godine iznosila je 10,8 godina. Prosječna starost grupe gradskih autobusa je 12 godina, a prigradskih 9,8. U gradskom su prometu 43 autobusa s klima uređajem, a od 51 prigradskog autobusa klimatizirano je njih 44.