Proljetni praznici su za nama te su se učenici u svoje virtualne klupe vratili proteklog utorka. U ovom tjednu trebala je uslijediti nadoknada gradiva iz prošlog polugodišta propuštenog zbog štrajka nastavnog osoblja. Također, na redu je i vrednovanje stečenog znanja pa će prema uputi resornog ministarstva polaznicima srednjih škola biti do kraja godine dodijeljene još dvije ocjene – iz aktivnosti i istraživačkog rada. Usmeni ispiti provodit će se putem videokonferencije dok će se za pismeni dio djeca koristiti alatima kao što su Matific, Testmos, Socrative i slični. O samoj državnoj maturi konkretnih smjernica ipak nema. Ona će se prema izjavama ministrice obrazovanja Blaženke Divjak, ako to dopuste epidemiološke prilike, provesti u lipnju, odnosno srpnju. Jesu li spremni na ovaj korak i kako im je uopće leglo praćenje online nastave koja se u Hrvatskoj počela provoditi još 17. ožujka kada su prema naputcima Nacionalnog stožera za civilnu zaštitu sve škole zbog sprječavanja širenja epidemije COVID- 19 stavile ključ u vrata, upitali smo dubrovačke maturante Viktora Bakiju-Zimu i Anu Delevski.
Internetska veza nije svakome najbolja
— Mislim da nama učenicima u tehničkom smislu to nije bio problem jer svi koristimo internet i upoznati smo s brojnim programima, aplikacijama, društvenim mrežama. Međutim, internetska veza nije svakome najbolja te je u početku postojao strah da će doći do opterećenja sustava ako svaka škola koristi isti program pa su se birale različite aplikacije za odvijanje nastave. Moja je škola odabrala aplikaciju Microsoft Teams. Glavna prednost ove i sličnih aplikacija je ta što se unutar glavne razredne grupe mogu stvoriti manje grupe za svaki predmet zasebno u kojima pritom neće biti svi profesori nego profesor za taj predmet. To je stvarno olakšalo praćenje jer bi uvijek dobili obavijest da je određeni profesor u kanalu za svoj predmet objavio novi materijal – priča za DuList Bakija-Zima učenik Klasične gimnazije Ruđera Boškovića koji ističe kako je ipak često dolazilo do opterećenja ove aplikacije te se neki materijali poput PowerPoint prezentacija i Word dokumenata nisu učitavali.
Što se tiče same nastave, već drugi i treći tjedan postala je zahtjevnija za praćenje, iznosi. No, zbog dobre komunikacije između učenika i profesora nije dolazilo do ozbiljnih poteškoća. Od profesora su, govori mladi Dubrovčanin, često dolazile pohvale da većina njih redovito sudjeluje na nastavi, rješava zadatke i zadaće koje im šalju. Zadatci su se, objašnjava, uglavnom sastojali od toga da nakon što pročitaju novu lekciju iz udžbenika odgovore na nekoliko pitanja koja pak nisu bila uvijek lagana te su zahtijevala razumijevanje. Ponekad bi pitanja bila popraćena, kako kaže, zanimljivim videima na YouTube-u vezanima uz trenutnu lekciju. Što se tiče matematike, fizike i kemije na njihovu adresu redovito stižu zadatci koje sami moraju riješiti i poslati ih profesorima nakon čega im oni uzvrate rješenjem. Neki su profesori praćenje nastave i redovito učenje provjeravali i online kvizovima, tumači nam Viktor Bakija-Zima, što je po njemu bilo jako zanimljivo, a svakako je oduzimalo manje vremena nego odgovaranje na pitanja, a da se pritom od njih i dalje zahtijeva razumijevanje lekcije.
Drukčiji tempo nego u učionici
— Online nastava mi je u početku oduzimala mnogo vremena jer kod kuće nisam imao produktivnost kakvu sam imao na satu. Kako smo se svi trebali prilagoditi novim okolnostima i to se ubrzo promijenilo pa mi u zadnje vrijeme praćenje nastave oduzima manje vremena nego koliko je trajala u školi. Mislim da mi kao maturanti nismo toliko zakinuti s obzirom na maturu jer uvođenjem najnovijih mjera za suzbijanje zaraze mnoge izvanškolske aktivnosti koje smo imali su prestale pa sada imamo višak slobodnog vremena koje moramo provesti kod kuće. Nažalost, zbog koronavirusa otkazan je drugi dio pripreme za maturu, koje je organizirao Trinom u Zagrebu i trebale su se odvijati baš ovaj tjedan, na koje su mnogi od nas već bili prijavljeni. No smatram da je vrlo korisno što naša profesorica iz matematike redovito održava pripreme za obje razine mature iz matematike preko videopoziva. Bez obzira na ovakvu situaciju ne bojim se mature jer uz suradnju s profesorima i učenje kod kuće mislim da ću se na vrijeme pripremiti za ispite – spremno odgovara Bakija-Zima čija je želja upisati Fakultet elektrotehnike i računarstva u Zagrebu.
Naša sljedeća sugovornica Ana Delevski maturantica je Opće gimnazije u Dubrovniku. Njen prvi izbor je studij logopedije na Edukacijsko-rehablitacijskom fakultetu, također u Zagrebu, no ističe da joj je na listi i studij psihologije. Trenutno je usmjerena na rješavanje školskih obveza i zadataka. Njih savladava putem specijaliziranog programa u točno zadanom vremenu. Kako nam govori profesori im iz svakog predmeta pošalju prezentaciju, deset pitanja na koje se mora odgovoriti i poslati ih natrag. Prema njenom mišljenju to nije osobito teško, ali potroši dosta svog vremena, nekad i cijelo popodne. Osim toga, priča Delevski, imali su i tjedan ponavljanja kada nisu dobivali zadatke. Tempo je, ipak priznaje, poprilično drukčiji od onog u učionici i pomalo je čudno. Nemaju posebnu komunikaciju s profesorima niti gledaju predavanja, već sami moraju sve odraditi. Sva sreća, naglašava mlada Dubrovkinja, njeni roditelji su joj bili u mogućnosti kupiti laptop i to samo dva tjedna prije zatvaranja svih škola. U suprotnom, ne zna kako bi mogla savladati ono što se od nje traži. Izazov joj predstavljaju matematika i fizika.
Inzistiranje na predmetima koji nisu bitni
— Zato sam i izabrala društvene smjerove, nisam za one prirodne – kroz smijeh će dubrovačka maturantica i dodaje kako po tom pitanju profesori učenicima ‘uskaču’ s YouTube videopredavanjima poznatog matematičara Tonija Miluna. Nakon toga sami moraju shvatiti zadatke, rješavati ih i slati natrag profesorima na pregled. Smatra kako previše vremena troše na predmete koji možda nisu toliko bitni u danoj situaciji. Zbog puno školskih obaveza i upravo nedostatka vremena, ne može se ni organizirati za učenje mature, komentira Ana Delevski. No, ponavlja kako učenici četvrtih razreda srednjih škola ni ne znaju hoće li pisati maturu u šestom mjesecu ili će ona biti prebačena za jesensko razdoblje. Kako je već ranije spomenula cilj joj je upisati studij logopedije. Stoga, izabrala je višu razinu obveznih predmeta, a od izbornih pisat će psihologiju. Svaku subotu ujutro dva sata je na virtualnim pripremama za matematiku, za maturu. Preostalo savladava sama.
— Te su dvije opcije, a na nama je da čekamo odluku. Bilo bi mi lakše, kao i svima, da znam dokad će cijela ova situacija trajati i kako bih se mogla organizirati. Meni je najgore od svega toga što je zapravo ovo najbolje razdoblje u školi, ovih zadnjih mjesec dana, zbog norijade i mature. Škola mi nedostaje zbog druženja – naglašava maturantica Opće Gimnazije u Dubrovniku koja je u rijetkim slobodnim trenutcima odlučila usvojiti vještinu pravljenja kolača. Nije naodmet spomenuti, kako je za sve maturante kojima je potrebna pomoć pri učenju te postizanju dobrih rezultata na državnoj maturi još početkom travnja Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja pokrenuo novu digitalnu platformu ‘U Centru mature’. Putem nje učenicima su dostupni digitalni zadatci iz dosad provedenih ispita državne mature za hrvatski jezik i matematiku od obveznih te povijest i psihologiju od izbornih predmeta, a u sljedećim danima i tjednima materijali će se, kako iznose u NCVVO, sukcesivno nadopunjavati. ID/MP
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 15. travnja 2020.