Početak 2027. godine mogao bi biti početak i nove, elektroničke naplate cestarine, a sam sustav Crolibertas bit će gotov do kraja rujna sljedeće godine – rekao je to Hrvoje Dorčić, voditelj projekta novog sustava naplate cestarine u Hrvatskim autocestama za N1.
Dorčić je kazao da će se postaviti 212 portala na autocestama te kako se stvari neće puno mijenjati za one koji već imaju ENC.
– Oni će sada ENC morati pričvrstiti na vjetrobransko staklo, sukladno uputama proizvođača. Velika većina nas ga aktivira za vrijeme prolaska kroz rampe. Svaki od portala će biti opremljen s više ENC antena i one ga moraju očitati kako bi se utvrdila rekonstrukcija puta i korisniku pravilno uspostavio račun te kako ne bi ispalo da je korisnik prekršitelj iako ima adekvatan uređaj. Korisnici će morati povezati uređaj s registarskom oznakom vozila kojeg koriste – objasnio je Dorčić.
ENC postaje obvezan za sva teretna vozila
Dorčić je istaknuo i kako je novost da će ENC biti obavezan za sva teretna vozila, a naplata će i dalje biti u skladu s kategorijom vozila i prijeđenim kilometrima.
– Hrvatske autoceste izrađuju studiju tarifnih modela gdje bismo željeli modele naplate prilagoditi novom sustavu. Novi sustav će biti digitalan i imat će mogućnost dinamičkog formiranja cijene pa bismo htjeli korisnicima, koji više koriste autocestu ili kada su manje gužve, da imaju određene pogodnosti – kazao je.
Oni koji imaju ENC mogli su ostvariti znatne popuste, a s vremenom, objašnjava Dorčić, redefinirat će modele kako bi došli do onoga koji je najpošteniji.
– Ne bismo htjeli preferirati ni jednu tehnologiju nego da korisnik odabere ono što je njemu najprihvatljivije -dodao je te kazao kako zbog novog sustava neće doći do povećanja naplate cestarine.
Jednostavnost sustava
Na pitanje hoće li se uvoditi sezonske cijene, kazao je kako je o tome još uvijek teško govoriti.
– Sustav će biti nacionalni. Osim autocesta kojima gospodare Hrvatske autoceste, sustav će biti implementiran i na autocestama koje su pod koncesijom. Radi se o koncesionaru Bina Istra koji upravlja Istarskim ipsilonom i autocestom Zagreb-Macelj koja ima koncesiju za autocestu A4 od Zagreba do Macelja – dodao je.
Rade i na tome da sam sustav i prijava budu jednostavni za sve vozače koji će imati priliku na više mjesta da svoje vozilo registriraju u sustav: na benzinskim postajama, preko mobilne aplikacije, web stranice, putem prodajnih ureda ili na autocesti.
– Ako se korisnik ne uspije prijaviti u sustav putem tih kanala, uvijek se može prijaviti kada ulazi na autocestu. Bit će 140 staza za brzu registraciju koje će se nalaziti na svakom ulazu na autocestu, minimalno jedna. Ako sve to propusti ima zadnju šansu da se prijavi u sustav i da ga koristi – rekao je Dorčić, a objasnio je i kako će biti pokrenuta marketinška kampanja koja će o novom sustavu informirati i domaće i strane putnike.
Ipak, sigurno će biti i onih koji nisu prijavljeni u sustav, a za takve će brinuti 74 vozila, timovi mobilne naplate cestarine i kontrole naplate cestarine.
– Naši središnji centri će u realnom vremenu imati informaciju je li netko prekršitelj, mobilno vozilo će imati informaciju na svom ekranu i mobilno vozilo će ga prepoznati, zaustaviti ga i provesti postupak predviđen zakonom. One korisnike koje ne zaustavi mobilno vozilo, a prekršitelji su, povezali smo se na nivou EU-a sustavom i postoji servis koji je namijenjen za naplatu cestarina. Dobijemo informaciju tko je vlasnik vozila, šaljemo mu obavijest o neplaćanju i u zadnjoj fazi Ministarstvo provodi prekršajni postupak – objasnio je za N1 Hrvoje Doričić.

