Nautički turizam žila je kucavica hrvatskog turizma te samim time jedna od najvitalnijih grana nacionalnog gospodarstva. Dugi niz godina Hrvatska predstavlja samo središte mediteranskog turizma i popularnu destinaciju koja kontinuirano privlači mnogobrojne goste iz zemlje i svijeta. Isto tako, posljednjih se godina upravo nautika nametnula kao vodeći akter procesa modernizacija i unaprjeđenja turističke ponude na jadranskoj obali, a nacionalni nautički lanac, ACI d.d., ovdje je preuzeo dominantnu ulogu. Upravo ACI, vođen vizionarskom idejom legendarnog Veljka Barbierija već punih 40 godina postavlja nautičke trendove. Od najsjevernije marine na hrvatskom dijelu Jadrana, one u Umagu pa sve do najjužnije koja je utkana u grad Dubrovnik, o sve brojnijim nautičarima brine upravo ACI.
Zahvaljujući svom održivom modelu poslovanja nacionalni nautički lanac ne samo da nudi iznimne nautičke rute koje posjećuju neka od najljepših mjesta Mediterana, već i uspješno predvodi zelenu tranziciju cjelokupnog nautičkog sektora, što gosti danas i sami osjete. Naime, od svojih samih početaka, u poslovanje tvrtke utkana je ljubav prema moru, čovjeku i okolišu, a promicanje i osnaživanje energetske učinkovitosti, nit su vodilja prema održivoj i zelenijoj budućnosti. Brojne akcije čišćenja mora i priobalja koje tvrtka redovito provodi u svojim marinama, kao i implementacija najsuvremenijih tehnoloških rješenja te zeleni poslovni modeli savršeni su odraz budućnosti kakvoj ACI kao regionalni nautički lider stremi.
Tradicija koja nautičare veže uz ACI punih 40 godina
Nacionalni nautički lanac ACI regionalni je predvodnik nautičkog turizma te apsolutni lider zelene energetske tranzicije. Danas ACI uživa ulogu ključnog pronositelja promjena, točnije postavlja trendove koje druge mediteranske zemlje slijede, što i ne čudi, budući da najveći lanac marina na Mediteranu već punih 40 godina kroji povijest nautičkog turizma. Upravo nautički turizam u formi kakvoj ga danas poznajemo u našu je nacionalnu svijest utkao ACI. Svoje početke i čvrsto postavljene temelje domaći nautički lider može zahvaliti viziji Veljka Barbierija i Ante Markovića, dvojca koji se smatra idejnim začetnicima hrvatske nautike. Ovaj je vizionarski dvojac svoju ideju konkretizirao kroz ‘Program nade’, a pritom su ponudili program uspostave i razvoja modernog nautičkog turizma. Polazna točka njihovog programa bila je studija arhitekta Vuka Bomberdelija koja je prikazivala gradnju luka nautičkog turizma duž cijele jugoslavenske, a kasnije hrvatske obale Jadranskog mora. Tako je 1. srpnja 1983., kada je osnovana tvrtka Adriatic Club Yugoslavia (ACY) zaživjela vizija o jedinstvenom nacionalnom lancu marina, a vrlo je brzo detaljan program postao stvarnost.
Čvrsti temelji odškrinuli su vrata razvoju još jedne od danas najplodnijih grana hrvatskog turizma. Točno četiri desetljeća brojimo otkako je Veljko Barbieri oko sebe okupio najstručniji radni tim, a koji su činili vrsni jedriličari, nautičari, ekonomisti, pravnici, građevinari, ali prije svega – prijatelji. Oni ponosno nose naziv ‘prve šestorice’, a pod tim su nazivom prepoznatljivi i danas. Prvu šestoricu tako su činili Mladen Filipović, Zoran Bačić, Šime Šestan, Zdenko Sverić, Borut Čičin-Šain i Pero Senjanović, a pridružio im se i Josip Vehovec. Upravo djelovanjem koje je šestorka započela obogaćene su turistička, sportska, gastronomska i kulturna ponuda priobalnih destinacija, a hrvatski se turizam visoko smjestio na svjetskoj nautičkoj mapi. U prvih 18 mjeseci, što predstavlja i danas rekordni rok, sagrađeno je ukupno 16 marina. U 120 dana sagrađene su čak tri marine – Vodice, Jezera i Skradin, a uslijedile su i marine Žut, Piškera, Trogir, Milna, Pamižana, Vrboska, Pomer, Umag, Rovinj, Supetarska Draga, Pula, Rab i Split. Unatoč izazovnoj gradnji, sve su marine sagrađene na nekim od najljepših jadranskih destinacija, što je prepoznato među gostima iz cijeloga svijeta.
Vizionarski pristup izgradio je nautičku kompaniju ispred svoga vremena
Inovativnost i vizionarski pristup koji ACI krasi od samih početaka, prisutni su i danas kada je ACI izrastao u regionalnog predvodnika zelene tranzicije te nautički lanac koji apsolutno postavlja trendove u čitavom sektoru. Apsolutno slijedeći trendove u poslovanju, a pritom vodeći računa o očuvanju mora i priobalja, ACI u portfelj svojih usluga uvodi i različite tehnološke inovacije zahvaljujući kojima svake sezone iznova privlači brojne nautičare. Nacionalni nautički lanac kontinuirano ulaže u najnaprednija digitalna rješenja, a sve s ciljem što kvalitetnijeg iskustva nautičara. Ipak, nekoliko je marina koje se posebno ističu svojim održivim poslovanjem. Daleko najnaprednija ACI marina u ovom je trenutku ACI marina Rovinj, ponosna nositeljica prestižnih pet sidara, koja je 2019. godine doživjela potpunu revitalizaciju te od tada slovi za najsuvremeniju marinu Mediterana. U spomenutoj marini maksimalno je implementirana digitalizacija, koja se ponajviše očituje naprednim sustavom mjerenja koji omogućuje upravljanje potrošnjom resursa u realnom vremenu, kao i digitalni prikaz izmjerenih podataka.
Uz rovinjsku marinu posljednjih se godina ističe i ACI marina Skradin, kao svojevrsni tehnološki pionir. Implementacijom podvodne robotske i senzorske tehnologije, u marini se uspješno primjenjuju suvremena rješenja koja pridonose zaštiti mora.
Očuvanje mora i priobalja kao dodana vrijednost uspješnog poslovanja
Akcije čišćenja koje ACI kontinuirano provodi u marinama diljem jadranske obale najbolji su pokazatelj brige o moru i okolišu, kao i brige za dobrobit lokalnih zajednica u kojima tvrtka djeluje.
Tvrtka ACI u svojoj se 40 godina dugoj povijesti može pohvaliti očuvanjem tradicije čišćenja mora i podmorja, a upravo su nedavno održane akcije čišćenja u ACI marinama Palmižana i Šimuni, najbolji dokaz tome. U suradnji s članovima lokalnih zajednica, udrugama i sportskim klubovima tvrtka postavlja temelje za još veću učinkovitost u očuvanju prirode i postizanje krajnje održivosti u poslovanju. Osim toga, suvremeni nautičari sve više vode računa upravo o održivosti i očuvanju energije, stoga je ACI, vođen tom mišlju, u svoje marine implementirao i električne punionice, kao i visokotehnološka rješenja te suvremene IoT tehnologije.
ACI je i jedna od prvih hrvatskih tvrtki iz turističkog sektora koja je certificirana po četiri ISO norme, stoga se ponosi certifikatima ISO 9001 za kvalitetu, ISO 14001 za okoliš, ISO 50001 za energetsku učinkovitost te međunarodnom normom za sustav upravljanja informacijskom sigurnošću ISO 27001:2013.
Koliko su akcije čišćenja podmorja važne za ACI možda najbolje govore i priznanja koja marine s ponosom dobivaju iz godine u godinu. Riječ je o prepoznatljivim Plavim zastavama, međunarodno priznatim pokazateljima iznimne čistoće mora i okoliša, a koje se ponosno viju u svim cjelogodišnjim marinama ACI-jeva sustava. Upravo su Plave zastave vrhunska turistička promidžba, a predstavljaju očuvan i siguran okoliš. Očuvanje okoliša podignuto je na višu razinu i u ACI marini Cres gdje je ranije ove godine postavljena ‘Morska škovacera’, uređaj u obliku plutajuće kante za smeće koji kontinuirano filtrira morsku vodu, skupljajući pritom plastiku, mikroplastiku, deterdžente, ulja i ostale materijale s površine te na taj način sprječava otpad da otpluta na otvoreno more ili pak padne na dno gdje bi naštetio morskoj flori i fauni.
Zelena budućnost koju gradi najveći nautički lanac Mediterana
Da kontinuirano ulaže u unaprjeđenje tehnologija koje tvrtka primjenjuje u svome poslovanju, a posljedično u ponudi svojih usluga prema nautičarima, dodatno potvrđuje činjenica kako se upravo ACI prijavio i na natječaj Europske unije za sudjelovanje u projektu ‘Dolina vodika Sjeverni Jadran’. Zahvaljujući svojoj infrastrukturi, resursima i znanjima nacionalni nautički lanac idealan je kandidat za kvalitetnu realizaciju ovog projekta koji, između ostalog, uključuje implementaciju energetskih rješenja i inovacija koje uključuju tehnologije vodika.
Ipak, kada gledamo prema budućnosti, ona donosi i najveći projekt u povijesti nautičkog turizma Republike Hrvatske – izgradnju ACI marine Rijeka u Porto Barošu, u koju će biti investirano više od 50 milijuna eura. Upravo će riječka marina biti tehnološki najnaprednija marina Mediterana, a po njenoj izgradnji u potpunosti će se promijeniti lice i naličje prijestolnice Kvarnera. Rijeka će iz tranzitne luke tako evoluirati u mondeno turističko odredište kakvo hrvatska obala i zaslužuje, a tehnološki će standard, barem što se nautike tiče, biti podignut na sasvim novu razinu.